סגור
Dun's 100

הצד המשפטי של תהליך גירושין: הדברים שלא תמיד מספרים לכם

איך מתנהל הליך גירושין 

מאחורי הקלעים של הליך הגירושין: מה באמת קורה בהליך המשפטי? מהרגע שבוחרים עו"ד ומגישים תביעות? כל מה שחשוב לדעת (ולא תמיד מספרים לך), כדי להוציא את המקסימום ולמנוע טעויות כואבות.
הידעת? דברים שחייבים לדעת כשמתחילים הליך גירושין:
• לבחירת הערכאה השיפוטית, בית משפט או בית הדין הרבני, יכולות להיות השלכות משמעותיות על התוצאה!
• מהם הצעדים המידיים שמונעים הברחת כספים או חטיפת ילדים לעיר אחרת או למדינה אחרת?
• מתי עולה הסבירות שלך להיחקר ואיך מגיעים מוכנים לחקירה נגדית בבית המשפט?
• התנהלות נכונה מול עובדים סוציאליים, מומחים, יכולה למנוע נזקים כבדים בתסקיר או בחוות הדעת למסוגלות הורית, המוגשים לבית המשפט או לבית הדין.
כדי שנוכל לעשות שימוש בכלים שלנו אל מול הצד השני עם פתיחת הליך גירושין, אנחנו לא יכולים לחשוף בפניכם כאן באינטרנט את סודות המקצוע שצברנו לאורך שני עשורים. אז מה כן? בשורות הבאות נגלה מהן הפעולות החשובות שיסייעו לך למנוע טעויות כואבות ולהתכונן לגירושין על הצד הטוב ביותר.
ההליך המשפטי בגירושין - על מה מדובר ומה הוא כולל?
כבר הייתם בפגישת ייעוץ, נטלתם ייצוג של עו"ד, אפילו כבר הגשתם תביעות אבל מה עכשיו? איך הולך תהליך גירושים?
לאחר שנים רבות של ייצוג לקוחות בזמן הליכי גירושין, אוכל לומר בוודאות, כי במרבית המקרים, הכנת הלקוח טרם התחלת הליך גירושין שיפוטי וטרם קיומו של כל דיון ודיון, הובילה אותי לניהול תהליך משפטי בצורה האופטימאלית ביותר עבור הלקוח ולהצלחות משפטיות.
קיימת חשיבות עצומה להכנת הלקוח בטרם הדיון (כל דיון מהפשוט ביותר ועד המורכב ביותר) משתי סיבות עיקריות:
• הלימה והתאמה בין האסטרטגיה המשפטית שנבנתה במשרד לבין אמירותיו ותשובותיו של הלקוח בבית המשפט או בבית הדין - זו הסיבה שמלכתחילה אני מציינת לא אחת כי קיימת חובה של ממש להתאים את האסטרטגיה לאופיו של הלקוח וליכולותיו, עו"ד יכול לבנות אסטרטגית "מאסטר", אבל הלקוח אינו מסוגל לעמוד באסטרטגיה כי זה לא באופיו או כי זה לא בהבנתו ואז מה תעזור אסטרטגיית "מאסטר"?.
כאן ברור שהלקוח חייב להבין, לתמוך ולהסכים לכל האמור בכתבי הטענות המוגשים לבית המשפט או לבית הדין כל זאת עוד טרם הגענו לדיון. כמו כן, קיימת חובה לשבת עם הלקוח לפני הגשת כל מסמך לבית המשפט, בין בגלל העובדה כי בהליכים בדיני המשפחה עליו לחתום על תצהיר (כי כל האמור במסמך הכתוב הינו אמת ונכון) ובין בגלל העובדה כי עליו להבין את הכתוב ולהסכים לכך שכן בסופו של יום הלקוח יהיה חשוף לחקירה על הדברים האמורים.
• הסרה או הפחתה משמעותית של סערת הרגשות וההתרגשות הקיימת בליבו של הלקוח טרם התהליך בבית המשפט - חשוב להבין כי הלקוח אינו מבלה את יומו בבתי המשפט או בתי הדין כפי שעוה"ד עושה ונמצא כי זוהי עבודתו!
לרוב, הלקוח מצוי בפני חשש ואף חרדה של ממש לעמוד בפני שופט, לדבר ובוודאי להיחקר (קיימים מחקרים המעידים כי החוויה של חקירה בבית המשפט הינה חוויה המשולה לטראומה ממש).
ברור שאם הלקוח יוכן בפני כל דיון ודיון וכשיש בידיו המידע הכיצד הדברים מתבצעים ומה מצופה ממנו הדבר מסייע להפיג את הלחצים, להסיר או להפחית משמעותית את החששות והחרדות לפני הדיון.
כיצד מתחיל ההליך המשפטי?
הליך גירושין בבית משפט לענייני משפחה הינו פרוצדורה, המתנהלת בפני גוף שיפוטי, הלוא הוא כאמור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לו מוקנית סמכות להשבעת וחקירת עדים. בהתאם לסוג התביעה המוגשת ייקבעו סדרי הדין הנוהגים.

רכישת סמכות עניינית ומקומית

זוהי בעיקר עבודתו של עורך דין הגירושין. בפגישת הייעוץ, לאחר שעוה"ד קיבל את מירב המידע מהלקוח, מקבל הלקוח את הייעוץ והמידע איזה מן התביעות יש להגיש במקרה שלו, לאיזו ערכאה וכן את התזמון של כל תביעה ותביעה.
בענייני משפחה קיימות 2 ערכאות שיפוטיות אשר ידונו בתביעות שתגישו: בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה.
לבית הדין הרבני קיימת סמכות ייחודית ובלעדית לדון בנושא נישואין וגירושין. בכל הסוגיות האחרות הנובעות מן הנישואין: החזקת ילדים, מזונות אישה, חלוקת רכוש וכיו"ב קיימת לשתי המערכות השיפוטיות סמכות מקבילה.
ישנם מקרים בהם תהיה עדיפות להגשת התביעה בבית הדין הרבני ואילו ישנם מקרים אחרים בהם תהיה עדיפות להגיש את התביעה דווקא בבית משפט לענייני משפחה - כאן אנחנו מדברים על "מירוץ סמכויות" שהינו נושא מורכב בפני עצמו (ראה מאמרי "מירוץ סמכויות").
זוהי עבודתו ובחירתו של עורך הדין, שעה שעו"ד העוסק בתחום דיני המשפחה (וייטב - שיעסוק בתחום זה בלבד), ידע לנתב נכונה את התיק תוך קבלת החלטה ובחירה הנכונה לאיזה מן הערכאות לפנות, מי יטיב עם הלקוח במובן של השגת המטרות, למי יש את הסמכות העניינית והמקומית לדון בתביעות שבכוונתו להגיש לאותו לקוח.
שלבי ניהול ההליך המשפטי בענייני משפחה

הגשת כתב תביעה

בציון פרטי התובע ונתבע; פרטי הערכאה, אליה מוגשת התביעה; הצגת העובדות הרלוונטיות; ציון הסעד המבוקש. נדרש תשלום אגרה והמצאת התביעה לבעלי הדין בצירוף הזמנה לדין.
ככל שהתביעה הינה תביעה למזונות, ניתן ורצוי להגיש בד בבד עם התביעה למזונות בקשה למזונות זמניים, על מנת שעד שייקבע דיון בתיק שלכם ייפסקו לעת עתה מזונות זמניים.
בד בבד עם הגשת התביעות - הגשת בקשות למתן צווי עיקול ו/או מניעה ו/או עיכוב יציאה מן הארץ, לצורך הבטחת פסק הדין לכשיינתן,
לצורך מניעת הברחת כספים ו/או רכוש,
לצורך מניעת שינוי על ידי אחד הצדדים של המצב הקיים רק משום שמתגרשים, מניעת מעבר לעיר אחרת למשל.. הפסקת הפקדת המשכורת או ההכנסה לחשבון המשותף ועוד.
לצורך מניעת בריחת החייב במזונות מן הארץ או לצורך מניעת חטיפת ילדים לחו"ל
במקרים בהם קיים חשש ממשי של הלקוח כי בימים אלו ממש התחיל הצד השני במלאכת הברחת כספים או נכסים או מתכוון לבצע כל שינוי במצב הקיים חשוב להגיש בקשות ביניים, זמניות או דחופות.
ניתן ורצוי להגיש טרם הגשת התביעות את הבקשות לצווי עיקול, מניעה או תפיסת נכסים, עיכוב יציאה מן הארץ ועוד, כאשר זה נדרש וצריך לדעת שהתביעות יוגשו בתוך 7 ימים לאחר שהוגשו הבקשות לצווי עיקול/מניעה/עיכוב יציאה מן הארץ.
יצוין כי קיימים סעדים זמניים נוספים שניתן להגיש עם הגשת התביעות או לפני הגשת התביעות ואלו יומלצו על פי נסיבות המקרה וככל שאלו מתאימים ונחוצים למקרה שלפניי.

הגשת כתב הגנה

בתביעת מזונות - יש להגיש כתב הגנה בתוך 15 ימים, בתביעות האחרונות, בתוך 30 ימים ממועד קבלת כתב התביעה. כתב ההגנה מנוסח כמענה לתביעה, על פי סעיפיה. ניתן להוסיף טענות הגנה מקדמיות (חוסר סמכות, התיישנות וכד'). חשוב להבין כי כל טענה שלא הוכחשה בכתב ההגנה - כאילו הודה בה הנתבע.
יצוין כי ברבנות אין חובה בהגשת כתב הגנה, בעל הדין (הלקוח) רשאי להגיש כתב הגנה ואין מועד. אני נוהגת לרוב להגיש כתב הגנה גם בתיקים המתנהלים בבית הדין הרבני, לרוב רצוי כי תהיה גרסת הצד השני מונחת בפני בית הדין, בכתב. כאמור לא תמיד, לא בכל מקרה, כל מקרה והעצה והדרך לניהול התיק שונה.

דיון קדם משפט

לייעול הדיון בתביעה, בית המשפט רשאי להחליט על תיקון או מחיקת עניינים בלתי רלוונטיים, מינוי מומחים, מתן סעד זמני, קביעת אופן הוכחת הטענות ועוד.
בענייני משפחה בפרט, קדם המשפט נועד כדי לבחון האם ניתן להוביל את הצדדים ליישוב הסכסוך בדרכי פשרה, האם ניתן להפנות הצדדים לגישור? האם ניתן להפנות הצדדים לקיים משא ומתן במשרדי עוה"ד? האם ניתן להפנות את הצדדים ליחידת הסיוע על מנת לקבוע בהסכמה הסדרי שהייה של כל אחד מהצדדים עם הילדים? רצוי לעשות זאת עד שיוכן תסקיר (דבר האורך זמן רב ורצוי כי תהיה קביעה ברורה ומפורשת של הסדרי השהייה של כל אחד מהצדדים עם הילדים) וכיו"ב.
יכול ובית המשפט ייקבע קדם משפט נוסף ויכול שבתומו של קדם המשפט, יקבע בית המשפט את התיק להוכחות, תוך מתן הוראות באשר לאופן הגשת תצהירי עדות ראשית, מועד הגשתם, מועד הגשת בקשה לזימון עדים וכיו"ב הוראות לניהול ההליך בצורה יעילה ונכונה.
קיימת חשיבות יתרה להכין את הלקוח בטרם דיון קדם המשפט.
• יכול וכבר בדיון הראשון (בנסיבות המתאימות) התיק יסתיים.
• יכול ובית המשפט יפנה ללקוח בשאלות - על הלקוח לדעת מראש מה עשוי בית המשפט לשאול אותו.
• סבירות גבוהה - שאם עד להגעה לדיון הראשון לא נפסקו מזונות זמניים, הרי שבדיון זה ייפסקו מזונות זמניים שאז עשוי הלקוח להיחקר.
• על הלקוח לדעת מראש מה ברצונו לעשות ככל שיישאל על ניסיון לגישור, ניהול מו"מ להסכם וכיו"ב.
• גם בבית הדין הרבני מתקיים דיון ראשון – ובבית הדין הרבני - חשוב עוד יותר להכין את הלקוח לדיון הראשון, שכן קודם מדבר הלקוח בבית הדין ולאחריו עורך דין לענייני גירושין וחשוב שיהיה בידיעת הלקוח אילו שאלות עשוי להישאל על ידי הדיינים.

הגשת תצהירי עדות ראשית

כל עוד לא צלחתם להגיע להסכם, ההליך המשפטי ממשיך. לאחר קדם משפט ראשון או שני תדרשו להגיש תצהיר עדות ראשית בכתב, בצירוף מסמכים תומכים אשר משמשים בסיס לחקירה נגדית.
קיימת חשיבות יתרה להכין את תצהיר עדות הראשית עם הלקוח, תוך הסבר כבר בשלב הכנת התצהיר (הרבה לפני שמתקיים בפועל דיון הוכחות) מה המשמעות של כל הוספת מסמך כזה או אחר, מה הלקוח עשוי להישאל על המסמך וכיו"ב.

חוות דעת מומחה

בתיקי החזקת קטינים (משמורת לשעבר). בית המשפט ממנה את משרד הרווחה, עו"ס לסדרי דין, שתיתן תסקיר לבית המשפט ובסופו המלצות לעניין החזקת הקטינים וסדרי שהות של כל הורה עם הילדים.
בתיקים מסוימים, התסקיר לא יהא חוות הדעת האחרונה בתיק ובית המשפט יפנה את הצדדים לבדיקת מסוגלות הורית על ידי מומחה או מכון המומחה בבדיקות מסוג זה.
בתיקים מסוימים, התסקיר לא יהא חוות הדעת האחרונה בתיק ובית המשפט ימנה אפוטרופוס לדין לקטין או לקטינה, שזה למעשה עו"ד לילדים שלכם, שיגיש חוות דעת שאמורה להביא את קולו, רצונו של הקטין
על הלקוח להבין את חשיבותם העצומה של התסקיר או חוות הדעת למסוגלות הורית או דיווח של כל איש מקצוע באשר הוא, המונחים בפני בית המשפט, ככל שתוסבר לו החשיבות יידע הלקוח כיצד לנהוג במסגרת המפגש עם העו"ס לסדרי דין, מה חשוב ולא חשוב במובן איזה חומרים ו/או טענות עליו להביא לידיעת העו"ס או המומחה הרלוונטי שמונה בתיק- התנהלות שתוביל למניעת פגמים או חוסרים בתסקיר או בחוות הדעת.
הכנת הלקוח והבאת ידיעות חשובות ומהותיות בפניו בטרם תחילת הליך התסקיר ו/או חוות הדעת - הינה חובה בעיניי, אין, לא היה ולא יהיה לקוח שלא יקבל הכנה ומענה לכל שאלותיו בנוגע להליך התסקיר ו/או חוות הדעת.
לאחר קבלת תסקיר או חוות דעת - יש בידי בעל הדין זכות להגיש שאלות הבהרה למומחה וזאת בתוך מספר ימים בודדים וקצרים ממועד קבלת חוות הדעת וכן זכות להגיש תגובה לתסקיר או חוות הדעת וכן זכות לבקש לחקור את העובדת הסוציאלית או המומחה.

דיוני הוכחות

להוכחת טענות הצדדים על בסיס המסמכים, התצהירים, הבקשות, התביעות שהגישו. דיוני ההוכחות כוללים חקירה של כל אחד מהצדדים, כוללים ניהול חקירה נגדית, שמטרותיה לערער את אמינות הצד הנחקר, לבסס ראיות נגדו ולהחליש את הראיות שהציג נגד הצד השני ועריכת חקירה חוזרת - למיקוד פרטי החקירה הנגדית, מוגבלת לעניינים שהועלו בה בלבד.
זהו הדיון החשוב ביותר בהליך.
זהו הדיון החשוב ביותר לפגוש בלקוח לפניו ולהכין אותו לדיון מהסוג הזה.
אין הגבלת זמן במשרדי לפגישה של הכנת הלקוח לפני דיון הוכחות, יכול והלקוח יגיע למספר מפגשים טרם דיון ההוכחות, יכול והלקוח יגיע למפגש אחד ארוך, אני נוהגת לעשות סימולציה עם הלקוח, לחקור אותו במהלך הפגישה ולא תמיד בעדינות על מנת שיהיה לו צפי למה שעשוי ועלול להתרחש בדיון זה!
• אם הלקוח "שרד" את אורך הפגישה במשרדי - הוא לא יתעייף בבית המשפט ומעייפות ישגה במתן התשובות.
• אם הלקוח "שרד" חקירה לא נעימה ממני - הוא לא יתרגש מעוינות (ככל שתהיה) של עו"ד הצד השני.
• ידע של הלקוח בדבר ההליך המשפטי - מוביל להצלחה בהליך.

הגשת סיכומים

פירוט מכלול הטענות העובדתיות והמשפטיות, שהעלו הצדדים, בצירוף אסמכתאות רלוונטיות. יכול ובית המשפט יתיר הגשת סיכומי תשובה.
במילים פשוטות אחרי דיון ההוכחות/דיון חקירות, לוקחים את כל מה שנאמר בו ומסכמים, עו"ד מסכמים לבית המשפט את כל הסתירות בעדויות של הצד השני, את כל האמינות של העד/הלקוח שלו, את כל הראיות שהוצגו.

מתן פסק דין בתביעות השונות

לאחר הסיכומים יינתן פסק דין על ידי השופט/ת או הדיינים.
בנימה אישית, אם קראת את המאמר הרי שאתה אדם המעורב בעניינו, אחראי, הרוצה להבין פרטים מהותיים אודות איך מתחילים הליך גירושין.
גם מי שהפרטים פחות ברורים לו הם יהיו ברורים לו, כי אנחנו לא מוותרות על מעורבות הלקוח בתהליך.
להתגרש - זו עסקה כלכלית ורגשית שתלווה אותך לעוד שנים ארוכות ורצוי לצאת עם עסקה כלכלית שווה וכשידך על העליונה וכשהנפש שלך פנויה רגשית ליום שאחריי שמח ומאושר – זה בהחלט אפשרי, זה בהחלט קורה. (גם אם נראה לך כרגע רחוק מהמציאות ולא אפשרי – יום שאחריי שמח ומאושר – אפשרי).
צריך שעו"ד יהיה זמין לך וייעץ לך על פעולות שאת/ה חושב/ת לעשות מול הגרוש/ה שלך, מול הילד/ים שלך, מול העו"ס או המומחה, מול העדים שתביא לדיון וכיו"ב. לכן, חשוב לבחור עו"ד עם צוות עו"ד מה שיקיים את הזמינות, כמו כן, שיש לו במערך שיטת העבודה שלו עקרון ולפיו הלקוח הוא חלק בלתי נפרד מההליך, שיש לערב אותו, ליידע אותו, להיות זמין אליו, לייעץ לו ולהכין אותו לקראת כל צעד בהליך.
1 צפייה בגלריה
עו"ד לוסי מאיר
עו"ד לוסי מאיר
עו"ד לוסי מאיר
(צילום: מיטל אזולאי)

אם אתה מחפש עו"ד כזה, מקצוען ועדיין בגובה העיניים, שיוביל, ילווה ויתמוך- הגעת למקום הנכון.
שמי לוסי מאיר, עורכת דין לענייני גירושין והבעלים של משרד עורכי דין בדיני משפחה וגירושין, עם ניסיון רב שנים ובייצוג למעלה מ-1,000 תיקי משפחה וגירושין. לאורך השנים אנו המשרד המוביל בארץ שמתמחה בסיום סכסוכי גירושין בהסכם, באמצעות משא ומתן בו כל צד מיוצג על ידי עורך דין.
הגם שמאמר זה מדבר על תביעות ועימות בבתי המשפט ובבתי הדין, הוא נועד לתת לך הקורא ידע איך נראה הליך גירושין. בפועל, בפרקטיקה אנחנו אף פעם לא נתחיל בכך, תמיד נתחיל בניסיון של ניהול מו"מ משפטי עם הצד השני, עם עו"ד שלו אם יש ו/או כשיהיה לו עו"ד וברוב רובם של המקרים מסיימים את תיקי לקוחות המשרד בהסכם גירושין כולל.
מתוך הבנה עמוקה של הדינמיקה המשפטית והפסיכולוגית-רגשית כאחד, בהליכי גירושין, פיתחנו את שיטה ייחודית המאפשרת להגיע להסכמי גירושין ולהימנע מעימות בבית המשפט. גם אם בסופו של דבר, המשא ומתן לא יצלח, נשיג במהלכו יתרונות מכריעים לקראת העימות בפני השופטים והדיינים. כך נוכל להוביל לתוצאה הטובה ביותר ולהשאיר את השליטה בידיים שלכם.
אנו מנהלים את תיקי הלקוחות בגילוי רגישות והבנה לצרכים המיוחדים של כל לקוח ולקוחה תוך שמירה על האינטרסים שלהם ומשקיעים את כל הלב והנשמה.
צוות המשרד ואני כאן ללכת אתכם יד ביד אל תוך השינוי, צרו קשר במספר 0524667899.
d&b – לדעת להחליט