הערת "עסק חי" לדואר ישראל; ההפסד ב-2021 - 175 מיליון שקל
הערת "עסק חי" לדואר ישראל; ההפסד ב-2021 - 175 מיליון שקל
הכנסות החברה ב-2021 הסתכמו ב-1.62 מיליארד שקל, עלייה של 2.5% משנת 2020 וירידה של 11% בהשוואה לשנת 2019. בשבועות הקרובים צפויה צמרת הדואר בראשות היו"ר הנכנס מישאל וקנין להגיע להסכם עקרונות עם ועד העובדים, שיכלול פרישה של שליש מהעובדים
חברת דואר ישראל הפסידה 175 מיליון שקל בשנת 2021, ולדו"חות צורפה הערת "עסק חי" המצביעה על חשש לגבי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה בטווח הקרוב. ב-2020 רשמה החברה הפסד של 643 מיליון שקל, שחלק גדול ממנו משויך להוצאות בגין פרישת עובדים (382 מיליון שקל). ברקע לדו"חות: המו"מ המתקדם על תוכנית ההבראה עם ועד העובדים.
הכנסות החברה ב-2021 הסתכמו ב-1.62 מיליארד שקל, עלייה של 2.5% משנת 2020 וירידה של 11% בהשוואה לשנת 2019. ההפסד הגולמי עמד על 119 מיליון שקל, מעט נמוך יותר משנת 2020, אז הוא עמד על 123 מיליון שקל, וההפסד התפעולי עמד על 178 מיליון שקל, בהשוואה ל-382 מיליון שקל בשנת 2020.
הדו"חות של שנת 2021 מספרים את הסיפור שכבר ידענו על כישלון חברת הדואר. במשרד התקשורת, רשות החברות והנהלת החברה עובדים במרץ על תהליך ההבראה. צמרת הדואר בראשות היו"ר הנכנס מישאל וקנין צפויה להגיע להסכם עקרונות עם ועד העובדים בשבועות הקרובים, שיכלול פרישה של שליש ממספר העובדים בחברה (2,000-1,500 עובדים) וימומן בהשתתפות המדינה.
דירקטוריון הדואר פועל במקביל לבצע שינויים מהירים כדי לשקם את החברה, בהם צמצום חלוקת הדואר הבסיסי מפעם ביום לפעם בשבוע, סגירת סניפים ביישובים לא רווחיים, קידום תהליכי דיגיטציה ומתן שירותי ביטוח. שינויים אלו מתבססים על ההנחה שיש לצמצם את עלות מתן השירותים הבסיסיים והפחות רווחיים (כמו משלוח מכתבים), ומתאפשרים בעקבות הרפורמה בדואר שעברה בחודש שעבר בכנסת, שמאפשרת גמישות בתקני השירות של הדואר. בהתאם לחוק החדש, דואר ישראל מתכוונת לפנות למשרד התקשורת ולבקש להגמיש את תקני השירות כדי לבצע את המהלך.
כחלק מתכנית השיקום, הנהלת הדואר שואפת לצמצם את עלויות השכר בחברה ב-30% ואת העלויות הכלליות ב-35%, לצמצם בחצי את משרדי ההנהלה שהחברה שוכרת במודיעין, לצמצם את מספר חברי ההנהלה מ-14 ל-8 חברים ולאחד חטיבות בחברה. במקביל, רשות החברות צפויה לאשר את מתווה הפרטת הדואר בשבועות הקרובים, והיא נחושה לשפר את מצב החברה לקראת תהליך זה.