סגור
מימין שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ויו"ר ועדת הכספים משה גפני
משה גפני ויצחק גולדקנופף. מחכים לחוק ההשתמטות (צילומים: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)

פרשנות
בדרך לאישור התקציב החרדים יסחטו את סמוטריץ' עד הטיפה אחרונה

במפגן שרירים לשר האוצר, הודיעו החרדים בזמן מסיבת העיתונאים של סמוטריץ' על תקציב 2025 כי לא יתייצבו להצבעה על תיקוני תקציב 2024. זו רק ההתחלה. כדי לרצות אותם שר האוצר ייאלץ לתקצב את מעונות ילדי המשתמטים ותוספות השכר למורים ברשתות החרדיות

להצעת התקציב ל־2025 אותה הציג שר האוצר בצלאל סמוטריץ צפויה דרך יסורים ארוכה במסדרונות הממשלה והכנסת. סמוטריץ' צפוי להציג תחילה את התקציב לפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי להכניס בה שינויים, ואחר כך עוד ייאלץ להתרוצץ בין שרי הממשלה, ולבקש מהם לבלוע את הגלולה המרה של קיצוץ מסיבי בתקציבם, לצד אישור הגזירות על הציבור. לפיכך, לא מן הנמנע שברגע האחרון בדיון בממשלה - יישלח שר האוצר לחפש מקורות תקציביים חלופיים לגזירות ולקיצוצים פרטניים במשרדים, כמו למשל העמקת הקיצוץ הרוחבי לכולם.
וזו תהיה רק ההתחלה. המכשול העיקרי של שר האוצר נמצא במסדרונות הכנסת. בהיעדרו של חוק השתמטות שיאפשר לתלמידי ישיבות לא להתגייס לצבא, שר האוצר ייתקל בח"כים החרדים מיהדות התורה וש"ס, שזועמים על ההגבלות התקציביות שהוטלו על האברכים שלא מתגייסים, כמו שלילת הסבסוד במעונות מנובמבר 2024, אי החלת הסכם "אופק חדש" על המורות החרדיות בסמינרים שאינם מלמדים את מקצועות הליבה, קיצוץ בתקציבי הישיבות ועוד. דוגמה לכך ראינו כבר אתמול, כשדגל התורה הודיעה כי לא תשתתף בשבוע הבא בהצבעות בקריאה הראשונה על אישור החוק להגדלת הגירעון בתקציב, כל עוד לא תיפתר בעיית התקצוב לחינוך החרדי.
הח"כים החרדים גם זועמים על כך ששר המשפטים יריב לוין הכריז על רצונו לחזור לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית, לפני שנתניהו עמד בהתחייבותו אליהם בהסכמים הקואליציוניים לחוקק את חוק ההשתמטות.
לפיכך, חוק ההשתמטות הוא קריטי לעתידו של התקציב. בשלב זה ועדת חוץ וביטחון של הכנסת דנה בנחת בנוסח החוק שאושר ב־2022, כשהוגש על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ. שורה של ח"כים בליכוד, בהם יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין, אלי דלל ואחרים, כבר הודיעו שלא יתמכו בחוק שלא יכלול את העלאת יעדי הגיוס והטלת סקנציות על אי־עמידה בהן. אדלשטיין גם הודיעו שבלי חקיקת חוק השתמטות, הוא לא יקדם בוועדתו את החוק להארכת גיל הפטור ממילואים.
כנראה שהחרדים יצטרכו להשלים עם פשרה בנוגע לחוק ההשתמטות בתחילת כנס החורף של הכנסת, שייפתח ב־27 באוקטובר, עוד בטרם הדיונים בתקציב. בינתיים ראשי המפלגות, יצחק גולדקנופף ומשה גפני (יהדות התורה) ויו"ר ש"ס אריה דרעי – שותקים. עם זאת, בשיחות סגורות עם אנשי נתניהו הם בהחלט מביעים את אי שביעות רצונם מהמצב. יוצא איפוא שהתקציב הוא בן ערובה בידי החרדים.
כמו נתניהו, גם החרדים מבינים שאי אישור התקציב בקריאה השנייה והשלישית עד 31 במרץ 2025 יוביל להקדמת הבחירות. אומנם, לפי רוב הסקרים האחרונים, לפני שהוחזרו שש גופות החטופים שנרצחו על ידי מחבלי החמאס, הליכוד בראשות נתניהו התחזק – אבל עדיין אין לו רוב להרכבת הממשלה. כל 64 חברי הכנסת בקואליציית הימין "על־מלא" של נתניהו מבינים היטב שעדיף להם לאשר את התקציב ולהישאר בשלטון. כל הקלפים מוחזקים בידי נתניהו. מחד מצבו לא טוב על רקע המלחמה והחטופים בעזה. מאידך, הוא ואנשיו מעודדים מהגידול במספר המנדטים של הליכוד בסקרים. ויתר על כן, הליכה לבחירות תאפשר לו לטעון שאינו יוכל להעיד במשפטו ב־2 בדצמבר.