סגור

פרשנות
צו מניעה לשביתה בנמלים לא מספיק כדי לפתור את הפקק בים

המדינה מציגה את עצמה כאבירת השוק החופשי בכך שהיא מונעת מההסתדרות לפגוע בתחרות, אך בשביל להקל על היבואנים ועל הצרכנים עליה לצאת מבתי המשפט ולהתחיל ללכלך את הידיים בפריקת מטעני ברזל בחיפה ובאשדוד

בית הדין הארצי לעבודה החליט אתמול בערב על צו מניעה לשביתה בנמלים, וזאת לאחר שההסתדרות איימה להשבית את נמלי חיפה ואשדוד הממשלתיים ואת חברות התעבורה הימית של חנ"י (חברת נמלי ישראל).
הסיבה לאיומי השביתה היא כוונת נמל המפרץ בחיפה, שבבעלות חברת SIPG הסינית, לפרוק מטען כללי ברציפיה ולא רק מכולות.


לפני כשבועיים וחצי שלח אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות מכתב למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ובו הוא מכריז על התראה לפני הכרזה על סכסוכי עבודה וזאת עקב "הפקעת הסכם הרפורמה והתנהלות בחוסר תום לב קיצוני". אותה הפקעה וחוסר תום לב שאליה מתייחס אדרי היא כוונת נמל המפרץ לפרוק אוניה הנושאת מטען ברזל (מטען כללי) בשטחו.

2 צפייה בגלריה
פקק ב נמל חיפה
פקק ב נמל חיפה
פקק בנמל חיפה
(צילום: שרון צור)

בסופו של דבר, ההסתדרות איימה להשבית את פעילות הנמלים ובאופן ספציפי להשבית באופן חלקי את פעילות חברות התעבורה הימית של חנ"י – חברות אלו מהוות את "מגדל הפיקוח" של הנמלים, והן הגוף שאחראי על הכנסת האוניות מהים לתוך רציפי הנמלים. בהסתדרות התכוונו להשבית את פעילות חברות התעבורה הימית באופן שיימנע מאוניות מטען כללי להיכנס לנמל המפרץ ולנמל הדרום, וזאת כאמור מפני שלטענת ההסתדרות המדינה התחייבה כי אלה יפעלו רק בסקטור המכולות.
המדינה דחתה את הטענות הללו, ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק וממלא מקום סגן הממונה על התקציבים איליה כץ הגיבו כי "מותר לפרוק מטען כללי בנמלים הפרטיים, ומעולם לא ניתנה התחייבות של המדינה לא לעשות זאת". בהמשך, גם רשות התחרות התערבה בסכסוך בנמלים והכריזה כי היא תבדוק טענות לפיהן עובדים בנמל חיפה איימו בסנקציות או בפגיעה באוניות שיפרקו מטען כללי בנמל המפרץ הסמוך.
לטענת רשות התחרות, המדינה, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר ונמל המפרץ, כוונת ההשבתה של ההסתדרות היא סלקטיבית ומכוונת לפגוע במתחרה אחד בשוק ולתגמל את השני – ולכן מדובר בהתערבות פסולה ובתקדים שלא ניתן לקבל.

2 צפייה בגלריה
מיכל פרנק מנכ"לית משרד התחבורה
מיכל פרנק מנכ"לית משרד התחבורה
מיכל פרנק. מנכ"לית משרד התחבורה. "מותר לפרוק מטען כללי בנמלים הפרטיים, ומעולם לא ניתנה התחייבות של המדינה לא לעשות זאת"
(צילום: Linkedin)

כאמור, אתמול הודיע בית המשפט כי הוא מוציא צו מניעה שיימנע בשלב זה מההסתדרות לעשות כל צעד ארגוני. מדובר בהחלטה מתבקשת בכדי שלא יווצר תקדים שיאפשר להסתדרות לקבוע איזו אוניה תגיע לאיזה נמל. עם זאת, חשוב גם לציין כי סביר להניח שהחלטת בית המשפט מאתמול לא תצמצם במאומה את הפקק מחוץ לנמלי ישראל, שהיום בבוקר עמד על 61 אוניות. נמל המפרץ נבנה מלכתחילה כנמל מכולות, ולכן גובה הרציף, המנופים, הציוד המכאני והעובדים שלו לא מותאמים לעבודה עם מטען כללי כמו ברזל ומטען תפזורת. גם אם הנמל אכן יקלוט אוניית מטען כללי כזו או אחרת, תהיה לכך השפעה שולית על הפקק בטווח הקצר והבינוני.
אם המדינה באמת רוצה לפתור את הפקק בנמלים שמכביד על המשק ומוביל באופן ישיר לעליית מדד תשומות הבנייה ולעליות מחירים אחרות, עליה לעשות זאת באמצעות מהלכים אגרסיביים יותר. המדינה יכולה לאפשר לנמלים הממשלתיים או הפרטיים לפרוק מטען כללי ברציפים העומדים ריקים באשדוד ובחיפה, או לצאת למבצע גיוס כוח אדם שיעניק עוד ידיים עובדות שיפרקו את המטען הכללי.
כרגע, המדינה מציגה את עצמה כאבירת השוק החופשי בכך שהיא מונעת מההסתדרות לפגוע בתחרות, אך בשביל להקל על היבואנים ועל הצרכנים המדינה צריכה לצאת מבתי המשפט ולהתחיל ללכלך את הידיים בפריקת מטעני ברזל בחיפה ובאשדוד.