דוח המבקרסימני שאלה סביב יכולתה של המועצה הלאומית לכלכלה לספק הערכת מצב אסטרטגית לשנים הבאות
דוח המבקר
סימני שאלה סביב יכולתה של המועצה הלאומית לכלכלה לספק הערכת מצב אסטרטגית לשנים הבאות
ע"פ מבקר המדינה, מאז 2012 הגישה המועצה הלאומית לכלכלה הערכת מצב אסטרטגית רק פעם אחת. בנוסף, המועצה לא גיבשה חוות דעת על תקציב המדינה מספר פעמים, זאת למרות שהיא מחוייבת בכך. המבקר המדינה טוען כי יש לקבע את מעמדה של המועצה הלאומית לכלכלה בחקיקה
הזדקנות האוכלוסיה, משבר האקלים, שינויים דמוגרפיים, צפיפות, שסעים חברתיים ושמירה על היתרונות התחרותיים של ישראל, הם רק חלק מרשימה ארוכה של אתגרים שעשויים להיות בעלי משמעות כלכלית דרמטית לאזרחים, אך מכיוון שמלוא עוצמתן של הבעיות הללו לא תתרחש בימים הקרובים, הנושאים הללו עלולים ליפול בין הכסאות. מי שאמור למלא את החלל הזה, ולספק הערכת מצב אסטרטגית זו המועצה לאומית לכלכלה, אלא שדו"ח מבקר המדינה מעלה סימני שאלה על עמידתה של המועצה במשימה.
המועצה הלאומית לכלכלה הוקמה ב-2006, אך רק החלטת ממשלה מ-2012 הגדירה בצורה מדויקת וברורה את תפקידיה. ההחלטה שירטטה את האופן שבו המועצה תוכל לתרום לכך שהמדיניות הכלכלית בישראל תהיה אסטרטגית וממוקדת בטווח הארוך. ע"פ ההחלטה, המועצה אמורה להגיש הערכת מצב אסטרטגית לממשלה, ולאחר מכן לדון בה בפורומים מיוחדים שיוקמו לשם כך. דו"ח המבקר מעלה סימני שאלה קשים לגבי העמידה של המועצה הלאומית לכלכלה ביעדים הללו.
המבקר מצביע על כך שמאז 2012 הגישה המועצה הלאומית לכלכלה "הערכת מצב אסטרטגית" רק פעם אחת. פעמיים אחרות (ב-2020 וב-2022) המועצה גיבשה "הערכת מצב אסטרטגית", אך בשני המקרים הללו, הממשלות לא אישרו למועצה הלאומית לכלכלה להעלות את הערכת המצב. או כמו שנוסח בדו"ח המבקר, "הממשלה הנוכחית (בנט-לפיד) הטרוגנית בהרבה ולכן נדרש מהלך מורכב של הסכמות בין חברי הממשלה בכדי להגיש הערכת מצב לממשלה".
בנוסף, המועצה לא גיבשה חוות דעת על תקציב המדינה מספר פעמים, וזאת למרות שהחלטת הממשלה מחייבת את המועצה לעשות זאת. לתקציב 2015-2016 לא הוגשה בכלל חוות דעת, ל-2017-2018 הוגשה חוות דעת כללית מאוד. ל-2019 לא הוגשה חוות דעת בכלל. ולתקציב 2021-2022 הוגשה חוות דעת מעמיקה רק על נושא אחד, ועוד 12 חוות דעות לרפורמות בחוק ההסדרים, אלא ש-8 חוות דעת היו למעשה אמירה כי "יש צורך להכניס נציג של המועצה הלאומית לכלכלה לצוות שיוקם בנושא". לשבחה של הממשלה הנוכחית ייאמר, כי המועצה הלאומית לכלכלה הגישה חוות דעת לתקציב 2023-2024, וגם מינתה את פרופ' אבי שמחון שיעמוד בראש המועצה, איוש שהיה חסר בממשלה הקודמת.
עמדתו של מבקר המדינה היא כי יש לקבע את מעמדה של המועצה הלאומית לכלכלה בחקיקה, לתת למועצה סמכות לדרוש מידע ממשרדי ממשלה אחרים ולזמן אותם לדיונים. ככלל המבקר מנסה להקביל בין המל"ל לבין המועצה הלאומית לכלכלה. מנגד, עמדתו של מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, יאיר פינס כי אין צורך באסדרת המועצה הלאומית בחקיקה, וכי למעשה, מבחינה מהותית המועצה מתפקדת היטב וממלאת את תפקידיה.
כך או כך, חלק מהיעדר האפקטיביות של המועצה הלאומית לכלכלה לא קשור בשאלת המבנה הפורמלי שלה, אלא קשור לכך שהפוליטיקאים בישראל מעדיפים שלא לשמוע המלצות ארוכות טווח שעשויות להיות בלתי נעימות או מורכבות פוליטית.