סגור
ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס (צילום: אוראל כהן)

ביהמ"ש: סירוב האוצר לחשוף את הסיכומים התקציביים מבוטל

פסק הדין ניתן בעקבות עתירת כלכליסט והתנועה לחופש המידע לחשוף את הסיכומים הכוללים את פירוט תוספות התקציב למשרדים וההתניות סביבן. באוצר צפויים לפרסם את "עיקרי הסיכומים"

"החלטת משרד האוצר לסרב באופן גורף ומוחלט למסור את הסיכומים התקציביים, מבוטלת". כך הכריע השופט יורם נועם בעתירת הסיכומים התקציביים של "כלכליסט" והתנועה לחופש המידע נגד משרד האוצר. נועם כתב כי האוצר "לא הניח תשתית עובדתית ומשפטית שמצדיקה החלטה גורפת לסירוב מוחלט ומלא לחשיפה של הסיכומים התקציביים". משמעות פסק הדין של השופט נועם היא כי על משרד האוצר יהיה לחשוף את הסיכומים התקציביים של 2021־2022 שלגביה הוגשה העתירה. עם זאת, השופט נועם העניק מרחב פעולה רב למשרד האוצר לגבי ההיקף והדרך שבה האוצר יבחר לחשוף את הסיכומים התקציביים. פסק הדין מסיים סאגה של למעלה משנה, במסגרתה האוצר סירב באופן גורף לכל חשיפה של הסיכומים התקציביים, כעת נדחתה עמדת האוצר, האוצר חויב לשלם הוצאות לעותרים, ומדובר בצעד משמעותי לקראת קידום שקיפות בתקציב המדינה. כלכליסט והתנועה לחופש המידע, יוצגו בידי עורכות הדין יערה וינקלר ורחל אדרי המשמשת גם כמנכלי"ת התנועה לחופש המידע.
הסיכומים התקציביים הם כלי עבודה מרכזי בבניית תקציב המדינה. הסיכומים כוללים פירוט של תוספות התקציב המיועדות למשרד ואת ההתניות המלוות את תוספות התקציב הללו. כמו גם פירוט של התחייבויות אחרות של המשרד המתוקצב, דוגמת איסוף נתונים, התחייבות לבקרה על עלויות, ועוד. מכיוון שרוב תקציב המדינה הוא קבוע ונובע מחקיקה ומדיניות שהתקבלה בעבר, הרי שהסיכומים התקציביים הם המסמכים שכוללים את החלטות המדיניות והתקצוב המשמעותיות מדי שנה. או במילים אחרות, כשאנו אומרים "תקציב 2023-2024", אנו מתכוונים למעשה לסיכומים התקציביים של המשרדים ולחוק ההסדרים שמלווה אותו. חוברות התקציב הרבות שמגיעות לאלפי עמודים לא מאפשרות לעמוד על השינויים המשמעותיים בתקציב.
אגף תקציבים במשרד האוצר מביע מזה למעלה משנה התנגדות חריפה לחשיפת הסיכומים התקציביים. בנימוקיו להתנגדות זו העלה אגף תקציבים טיעונים שונים. טיעון מרכזי מבחינה משפטית הוא כי חשיפת הסיכומים התקציביים עשויה "לשבש את תפקידה התקין של הרשות". לדעת אנשי האגף חשיפת הסיכומים תביא לפגיעה אנושה ביכולת ליישם את ההסכמות שבסיכום התקציבי. על כך כתב השופט כי האוצר לא הצליח להראות כי חשיפה כלשהי של המסמכים תשבש את פעילותה באופן "קרוב לוודאי". שני טיעונים משפטיים אחרים נגעו לכך כי מדובר במדיניות "בשלבי עיצוב", או לחלופין שהסיכומים אינם אלא "דיונים פנימיים". גם את הטענות הללו דחה השופט, הן מהבחינה העקרונית שכן הבקשה היא לחשוף את הסיכום התקציבי הסופי ולא את הדיונים שקדמו לו, והן בשל כך שסירוב האוצר היה מוחלט ולא חלקי.
על אף שהעתירה מכוונת נגד משרד האוצר כולו, הרי שהדיון בסיכומים התקציביים חושף גם מתיחויות פנימיות בתוך האוצר. אגף תקציבים שאמון על עריכת הסיכומים התקציביים הוא התומך הגדול בהשארתם חשאיים, וסבור כי "עקרון החשאיות הוא עיקרון מפתח בעריכת הסיכומים התקציביים". הסיכומים הללו מעניקים לו כוח גדול אל מול משרדי הממשלה השונים. לעומת זאת, אגף החשב הכללי שנדרש לנהל את התקציב בפועל מתרעם על כך שהסיכומים התקציביים מצויים רק בידי אגף תקציבים וכפי שהתבטאה החשכ"לית לשעבר מיכל עבאדי־בויאנג'ו בוועדת קוצ'יק: "הפרקטיקה הנוהגת היא שהמערכת הממשלתית מתנהגת כאילו הסיכום התקציבי עבר בכנסת, לפעמים זמן רב לפני שהסיכום אכן מאושר בוועדת הכספים. הסיכומים הללו מייצגים 'תקציב צל' לתקציב שאושר בכנסת, שאינו על דעת השר והחשב הכללי". כמו כן, הסתרתם של הסיכומים התקציביים מעלה שאלות יסוד לגבי היכולת של חברי הכנסת להבין את התקציב שמובא לפניהם, כפי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כשהיה באופוזיציה.
סמוטריץ' הביע תמיכה עקרונית בחשיפת הסיכומים התקציביים גם אחרי שמונה לשר אוצר. הוא אמר במסיבת עיתונאים כי "הדבר לא יימשך כפי שהיה". ואכן בעקבות העתירה ובעקבות הלחץ של השר, הוסיפו פקידי אגף תקציבים פרק שמכונה "עיקרי הסיכומים התקציביים" לתקציב 2023־2024. הפרק הזה כולל לדבריהם את החלקים בסיכום התקציבי שניתן לפרסם ללא שתיפגע היכולת לבצע את עבודתם. ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה התקיים דיון פנימי במשרד האוצר, ואנשי אגף תקציבים ניסו לשכנע את שאר בכירי המשרד כי חשיפת עיקרי הסיכומים התקציביים צריכה לספק את דרישת השקיפות הציבורית. בנוסף, הציעו אנשי אגף תקציבים כי פקידים אחרים במשרד האוצר, דוגמת החשכ"ל, ייחשפו באופן מלא יותר לסיכומים התקציביים.
אלא שהמנגנון של עיקרי הסיכומים התקציביים הוא בגדר התחכמות נוספת של האגף החזק בממשלה. "עיקרי הסיכומים" הם פרפראזה כללית וחלקית מאוד של מה שמופיע בסיכום. מדובר בפרפראזה שכמעט ולא מקדמת את השקיפות הנדרשת מתקציב המדינה, לא מגדילה את היכולת לבקרה אזרחית ופרלמנטרית של התקציב, ורחוקה מלמלא את החובות שנקבעו בחוק חופש המידע. עורכות הדין של התנועה לחופש המידע שייצגו את העותרים, עו"ד רחל אדרי ויערה וינקלר מסרו: " אנו מברכות על הפסיקה העקרונית שהבהירה כי דין הסיכומים התקציביים להיחשף. עם זאת נמשיך להיאבק למען חשיפה של הסיכומים התקציביים עצמם, ולא נסתפק בפרפראזות שלא משקפות את התמונה המלאה"