בלעדימשרד הביטחון מתנגד שוב להקמת שדה תעופה בדרום
בלעדי
משרד הביטחון מתנגד שוב להקמת שדה תעופה בדרום
בדיון בין משרדי הממשלה משרד הביטחון ביטל כל אפשרות להקמת שדה בדרום הארץ, ובכך ביטל גם את הבטחת הבחירות של רגב לרשויות
משרד הביטחון מטיל וטו מוחלט על הקמה של שדות תעופה בדרום הארץ, בין אם מדובר באתר נבטים ובין אם מדובר בחלופות אחרות דוגמת אתר צקלג הסמוך לרהט ובית קמה, כך נודע ל"כלכליסט".
הדברים נאמרו בדיון משותף של משרד התחבורה, משרד הביטחון, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה השבוע. שרת התחבורה מירי רגב מבקשת להקים שדה תעופה בדרום הארץ בעדיפות לנבטים ולאחר מכן לקדם גם הקמה של שדה תעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל, אך התנגדות משרד הביטחון הופכת את תוכניותיה לבלתי אפשריות.
ממשלת ישראל הגדירה כבר ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה חירום של השבתת נתב"ג. בתשתית התעופתית הנוכחית נתב"ג צפוי להיסתם עד שנת 2027 כשיגיע לקיבולת של כ-28 מיליון נוסעים. כתוצאה מכך היצע הטיסות יהיה מוגבל ומחירי הטיסות יזנקו.
לפני כחודש וחצי נחשף ב"כלכליסט" כי שרת התחבורה מירי רגב מבקשת להקים שני שדות תעופה בינלאומיים נוספים בישראל, אחד בנגב ואחד בעמק יזרעאל. נכון לעכשיו, רגב מבקשת לקדם קודם כל שדה תעופה בדרום מפני שהיא סבורה שאם תקדם את שני שדות התעופה במקביל אז רק השדה הצפוני ברמת דוד ייצא לפועל והדרומי ייתקע עקב התנגדות משרד הביטחון והדרגים המקצועיים בממשלה.
רגב וראש הממשלה נתניהו מעוניינים להקים שדה תעופה בדרום בין השאר מפני שהבטיחו זאת לראשי הרשויות בדרום וכעת הם מתקשים "לרדת מהעץ" למרות שהם מודעים למגבלות.
ההתנגדות של משרד הביטחון לשדה תעופה בדרום אינה חדשה. משרד הביטחון וחיל האוויר מתנגדים לחלופת נבטים, וזאת מפני שמטוסים יעברו מעל מתקנים רגישים כמו הכור בדימונה ומתקני רפא"ל. סיבה נוספת היא שהמרחב האווירי בנבטים חופף את זה של בית הספר לטיסה בחצרים, ולטענתם הקמה של שדה אזרחי במרחב יחייב פינוי של שדות חיל אוויר קיימים ולא יאפשר "חיים בצוותא" של חיל האוויר עם תעופה אזרחית. עניין ביטחוני נוסף הוא המרחק מרצועת עזה שמונע הקמה של שדה תעופה במרחב צקלג הסמוך לרהט, בין השאר מטעמי הגנה אווירית.
גם אם לא הייתה התנגדות ביטחונית, הקמה של שדה תעופה בדרום נחשבת ללא מומלצת מבחינה תעופתית מכיוון שכל הקמה של שדה תעופה בדרום כוללת התנגשות עם המרחב האווירי של נתב"ג, ובכך תוביל לקיבולת מוגבלת של מטוסים ונוסעים. מטוסים המגיעים לנתב"ג ממערב עוברים דרך "שרוול" צר במרכז הארץ וכל שדה תעופה שייבנה בדרום הארץ יעבור דרך אותו מרחב אווירי מפני שלא ניתן לטוס מעל עזה ויבוא על חשבון קיבולת המטוסים של נתב"ג.
הקמה של שדה תעופה ברמת דוד זוכה לתמיכה של כל גורמי המקצוע הרלוונטיים בממשלה, ובהם רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, חברת נתיבי ישראל שאמונה על תכנון השדה, משרד האוצר והשר בצלאל סמוטריץ', משרד הביטחון ומשרד התיירות. בדו"ח עילם (יו"ר צוות ההיגוי שכתב את הדו"ח היה המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא), שהוכן בתקופת הממשלה הקודמת ובחן את הנושא, נמצא כי "חלופת רמת דוד היא בעלת הציונים הגבוהים ביותר בהקשרי תעופה וכלכלה, ומאפשרת קיבולת גבוהה משמעותית ביחס לכל שאר החלופות, והיא החלופה המומלצת ביותר מבחינה מקצועית".
בקווי היסוד של הממשלה נכתב: "הממשלה תפעל לקדם שדה תעופה בינלאומי משלים, בהתאם למיקום שיומלץ על ידי גורמי המקצוע במשרדים הרלוונטיים". בנאום כניסתה לתפקיד שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "יש לפעול באופן מידי להקמת שדה התעופה המשלים", וזאת בלי לציין היכן הוא יוקם.
משרד הביטחון בתגובה: "עמדת המשרד נמצאת בימים אלו בדיונים וטרם גובשה".
משרד התחבורה בתגובה: "עמדת שרת התחבורה וגורמי המקצוע במשרדה, ששדה התעופה המשלים לנתב"ג יהיה בנבטים שבנגב. הנושא יובא לדיון אצל רה״מ נתניהו אשר יקבל החלטה בנושא".