סגור
המפכ"ל המיועד אבשלום פלד עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר 3.6.24
אבשלום פלד עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי)

אבשלום פלד, המועמד של בן גביר למפכ"ל הסיר את מועמדותו; המועמד החדש: ניצב דני לוי

פלד הסיר את מועמדותו לאור הקשיים במינויו לתפקיד בוועדה למינויים בכירים, על רקע חומרים שקיבלה הוועדה מחקירת מח"ש שנוהלה בעבר נגד פלד. בן גביר הודיע כי בכוונתו להגיש לוועדה את מועמדותו של מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי, המזוהה עם טיפול אגרסיבי במפגינים נגד הממשלה

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד הסיר את מועמדותו לתפקיד מפכ"ל המשטרה, זאת לאור הקשיים במינויו לתפקיד בועדה למינויים בכירים, על רקע חומרים שקיבלה הוועדה מחקירת מח"ש שנוהלה בעבר נגד פלד. בעקבות זאת, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שתמך בפלד, הודיע כי בכוונתו להגיש לוועדה למינוי בכירים את מועמדותו לתפקיד המפכ"ל של מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי, המזוהה עם טיפול אגרסיבי במפגינים נגד הממשלה.
פלד, שאותו מינה בן גביר באפריל 2023 לסמפכ"ל, היה מועמדו של השר להחליף את המפכ"ל קובי שבתאי, שסיים את תפקידו באמצע חודש יולי, אחרי שלוש וחצי שנים. אולם, הוא סחב עמו גיבנת מהעבר: בשנת 2015 המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חקרה אותו, כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ", בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק אמנם נסגר אך מח"ש המליצה שלא לקדמו. מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשייך דחה בהמשך את המלצת מח"ש ומינה את פלד לניצב. החקירה נגד פלד במח"ש נפתחה בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון. זאת במסגרת חקירת שחיתות נגדו, במהלכה נקלטה שיחה שבה ביקש לכאורה פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה שבתחום המועצה, כאשר דדון מצידו ביקש מפלד סיוע בשיבוץ מכר שלו בשורות המשטרה.
כעת כל הסוגייה הוצפה שוב בוועדה לאישור מינויים בכירים בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס, שהתקשתה למנות את פלד בצל הפרשה והתמהמה בהחלטה אף שזימנה אותו פעמיים להופיע בפניה. זה היה רמז מספיק עבה עבור פלד, שהבין כי לא יאושר בוועדה ועל כן שלח היום מכתב לבן גביר שבו הודיע לו על הסרת מועמדותו לתפקיד המפכ"ל.

פלד כתב לבן גביר כי הוא מודה לו על האמון בו: "אני מעריך מאוד את האמון והתמיכה הבלתי מסויגת שגילית כלפיי לאורך כל התהליך, לאחר שזומנתי פעמיים להופיע בפני הוועדה המייעצת, ומכיוון שהופעות אלה לא הביאו להחלטה, ובהתחשב בכך שזומנתי להופעה נוספת בוועדה, החלטתי כי הנכון ביותר בעבורי ויותר בעבור הארגון הוא להסיר את מועמדותי".
עוד כתב פלד: "הקדשתי למעלה מארבעים שנים משנות חיי לשירות המדינה, בתפקידים משמעותיים בליבת העשייה של משטרת ישראל ומול אתגרים מורכבים ומשמעותיים מתפקיד מפקד ביחידות מיוחדות, מפקד תחנה, מפקד מרחב, ועד לתפקיד סגן המפקח הכללי ומ"מ מפכ"ל מתוך מסירות מלאה ותחושת שליחות עמוקה. תמיד ראיתי בעצמי חלק בלתי נפרד מהארגון".
פלד כתב עוד כי "החלטה זו אינה קלה עבורי, אך לאחר התייעצות ומחשבה מעמיקה, הגעתי למסקנה כי זהו הצעד הנכון והמתאים ביותר בעבורי ובעבור הארגון בנסיבות העניין. למרות ההחלטה הקשה, אמשיך להוביל את משטרת ישראל ולשרת אותה נאמנה עד למינוי מפכ"ל קבע. אעביר את המקל באופן מסודר ואחראי, תוך שיתוף פעולה מלא עם המערכת".
מיד לאחר מכן בן גביר הוציא, כצפוי, הודעה מאשימה לפיה, "מהרגע הראשון היועצת המשפטית לממשלה והוועדה למינוי בכירים חיפשו את ניצב פלד, משום שמי שבחר בו לתפקיד המפכ"ל הוא השר בן גביר. ניצב פלד נקי מכל רבב, וכאשר קודם בעבר בתפקידיו במשטרה לא נטען נגדו דבר. כך נראה סיכול ממוקד של מועמד לתפקיד המפכ"ל, בידי פקידה שלא נבחרה בידי איש, ופועלת להצרת צעדיי מהיום הראשון בו אני מכהן בתפקיד. אני מבקש להודות לניצב פלד על שירות כל כך משמעותי למען עם ישראל".
במקביל בן גביר הודיע רשמית על המועמד החליפי, שכבר הכין אותו מבעוד מועד, ניצב דני לוי, מפקד מחוז חוף. לוי התגייס למשטרה בשנת 1985, שימש כקצין אג"ם במרחב יפתח, מפקד תחנת שכונות במחוז ת"א, מפקד תחנת לב ת"א, וקצין אגף מבצעים במחוז ת"א. בהמשך, שימש לוי כמפקד מרחב יפתח, מפקד מרחב ירקון, סגן מפקד מחוז ירושלים ומכהן כעת כמפקד מחוז חוף (זאת לעומת פלד ושבתאי שלא כיהנו קודם לתפקיד המפכ"ל כמפקדי מחוז).
לוי נודע ביד הקשה שהוא מפעיל במחוז שתחת פיקודו נגד המפגינים נגד הממשלה, בעיקר באזור קיסריה וחדרה, ששוטריו אף הרבו במעצרי שווא של מפגינים במטרה לבלום את ההפגנות, בין השאר בהפגנות מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. עוד נטען כלפיו על אלימות של שוטרי המחוז נגד מפגינים, דבר שהגיע גם לדיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת, במהלכו הושמעו עדויות קשות. עוד יש לציין, כי מחוז חוף עליו מפקד ניצב לוי הוא מהמדממים ביותר בכל הקשור לרציחות ופשיעה בחברה הערבית.
מבקריו של לוי טוענים כי הוא "יישר קו" עם רצונו של השר, בין השאר בכל הנוגע לאופן הטיפול בהפגנות נגד הממשלה, וזאת במטרה לזכות בתפקיד המפכ"ל.