מהשבוע הבא: רחפנים וכטב"מים אזרחיים יישאו אמצעי זיהוי בזמן אמת
מהשבוע הבא: רחפנים וכטב"מים אזרחיים יישאו אמצעי זיהוי בזמן אמת
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בבקשת משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית לחייב מפעילי רחפנים שמשקלם מעל 200 גרם להירשם במערכת לניטור כטב"מים ולהתקין עליהם אמצעי זיהוי למעקב אחריהם בזמן אמת. התקנה תיכנס לתוקף בעוד שבוע ותהיה תקפה למשך שלושה חודשים
המלחמה בעזה והאיום המתרחב של חדירת כלי טיס עוינים למרחב האווירי של ישראל מאלצים אותה לעשות סדר אווירי חדש, באופן שעשוי להגביל הפעלת רחפנים וכלי טייס בלתי מאוישים (כטב"מים) המשמשים גופים מסחריים וכיתות כוננות רבות שהוקמו בעקבות מתקפת חמאס והשפל בתחושת הביטחון האישי של האזרחים.
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ד') בבקשת משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית (רת"א) לחייב, מתוקף הוראת שעה מיוחדת בתקנות כלי הטיס, מפעילי רחפנים שמשקלם עולה על 200 גרם להירשם במערכת ייעודית לניטור כטב"מים ולהתקין עליהם אמצעי זיהוי ושידור שיאפשרו לעקוב אחריהם בזמן אמת.
מתוקף התקנות החדשות, שנקבעו בשלב זה לתקופה של שלושה חודשים, מפעילי הרחפנים יידרשו למסור במסגרת הרישום את מספרי תעודות הזהות, מספרי הטלפון וכתובות המייל שלהם. בעת הפעלת הרחפנים אמצעי הזיהוי שיותקנו עליהם ישדרו באופן מקוון נתוני טלמטריה הכוללים את המיקום, הגובה, המהירות וכיוון הטיסה שלהם וזאת כדי למנוע את זיהוים בטעות ככלי טיס עוינים עד לכדי יירוטם.
נציג מטעם חיל האוויר שהשתתף בדיון בכנסת טען כי התקנות החדשות אמורות לשמור על האינטרס הביטחוני של ישראל בזמן מלחמה. לדבריו "כרגע השמיים נורא צפופים, אנשים מרימים לאוויר רחפן כשיש תנועת מסוקים או דברים אחרים שהם לא כלי טיס".
לפי נציגי רשות התעופה האזרחית, זיהוי הרחפנים במערכת הניטור הייעודית יעשה באמצעות משדר בגודל של קופסת גפרורים שניתן לרכישה במחיר של כ-300 דולר או באמצעות אפליקציות ייעודיות וחינמיות שפותחו ברשות החדשנות ובחברת נתיבי אילון, אלא שלפי נציגים של חברות אזרחיות שמפעילות רחפנים במחצית מהמקרים לא ניתן לחבר את כלי הטיס לאפליקציות אלה בשל חסימות מובנות של היצרנים והמשדרים החיצוניים חסרים בשוק.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן היה נחוש להיעתר לבקשת חיל האוויר, גם לאחר שנאמר לו כי כיתות כוננות רבות שהוקמו ברחבי הארץ בחודש וחצי האחרונים עושות שימוש תדיר ברחפנים ומוצאות בהם עזר רב. "מעניין אותי רק דבר אחד וזה חיל האוויר", אמר והוסיף: "מצדי שאף רחפן לא יעלה לאוויר. לא מעניין אותי כלום, לא כיתות כוננות ולא שום דבר".
סמנכ"ל החברה העירונית לביטחון בראשון לציון, משה ליבר הופיע לפני חברי הוועדה דרך הזום והסביר את נחיצות הרחפנים בפעילות השוטפת של צוותיו בשטח. לדבריו "גם אמש, כשהיתה נפילה של רקטה האנשים שסרקו את האזור היו מסיירת הרחפנים שלנו כי לא היתה שום אפשרות אחרת לעשות את הסריקות וחבלן המשטרה ביקש שנעלה רחפן. גם כשהיתה נפילה בשטח פתוח הזעקנו את מפעילי הרחפנים שסרקו את האזור ואפשרו להחזיר את הפעילות בסביבה לשגרה. לא הייתי רוצה לזרוק את המיזם הזה".
ביטן ענה לו "אל תזרום שום דבר, רק תעכב את המיזם בשלושה חודשים". הערתו של ליבר, כי הפעלת הרחפנים נדרשת בימים אלה, שמתאפיינים בחירום ובלחימה ולא בעוד שלושה חודשים לא קיבלה התייחסות כלשהי מצד יו"ר הוועדה.
רשות התעופה האזרחית תחריג מהתקנות החדשות את כלי טייס שמופעלים בידי גופים ממשלתיים וגופי ביטחון כמו שב"כ, המוסד, שירותי הכבאות, שירות בתי הסוהר, המשטרה ועוד. גם חברות ביטחוניות שעוסקות בפיתוח של כלי טייס חדשים יהיו פטורות מתקנות אלה.
ברקע ההגבלות שבדרך, עמרי בישור, סמנכ"ל AGRI DRONES שמספקת שירותי ריסוס לשדות חקלאיים באמצעות כטב"מים הזהיר כי מתחילת המלחמה אפשרויות הריסוס החקלאי הצטמצמו משמעותית והן מתמקדות בעיקר במרחב שבין חדרה לגדרה. זאת, בשל איסור הפעלת כלי טייס במרחק של עד 40 קילומטר מגבול עזה, שיבושים תכופים בשל הפעלת מערכות לוחמה אלקטרונית ואילוצי כוח אדם. לדבריו, חרף תיאומים מוקדמים שנעשים בין החברה לרשויות התעופה במהלך החודש וחצי האחרונים אירעו שני מקרים שבמהלכם נפתחה אש מן הקרקע לעבר כלי טייס שהיא מפעילה.
במקרה הראשון חייל צה"ל ירה מנשקו האישי לעבר רחפן באזור כפר סבא ובמקרה אחר נורו 4 יריות לעבר כלי טייס שריסס שדה חקלאי ליד כפר חב"ד ובסמוך לנתב"ג. לדבריו, מקור הירי אינו ידוע. יו"ר הוועדה ביטן קבע כי התקנות החדשות ייכנסו לתוקף בעוד שבוע שבמהלכו החברות והגופים שמפעילים כלי טייס בלתי מאוישים ורחפנים יוכלו להצטייד באמצעי הזיהוי המתבקשים.