סגור
בית קפה מסעדה מטרלו בעין זיוון
מסעדת מטרלו בעין זיוון (צילום: אביהו שפירא)

בלי פיצויים: 42% מהמסעדות בצפון הושבתו או שהכנסותיהן נפגעו בגלל המלחמה

נציג משרד הכלכלה הציג את הנתון העגום בדיון שקיימה היום הוועדה לפיתוח הנגב והגליל, אבל בינתיים האוצר מסרב לפצות את המסעדנים שמטה לחמם נגדע במלחמה 

מסעדני הצפון ימשיכו להמתין לפיצוי. דיון מעקב שקיימה היום הוועדה לפיתוח הנגב והגליל של הכנסת על קריסת המסעדות הסתיים גם הוא ללא בשורה. המדינה החריגה את המסעדות מההגדרה "אטרקציה תיירותית", ולכן הן לא מקבלות ממנה פיצוי כפי שמקבלים עסקי תיירות אחרים. בסוף הדיון הקודם, שהתקיים בשבוע שעבר, יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), שלח את נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר לגבש מתווה לפיצוי בעלי המסעדות בצפון, שקורסים בזה אחר זה בעטיו של משבר ביטחוני חסר תקדים.
אלא שנערי האוצר באו לישיבה היום בידיים ריקות. הם דיברו מעט, ובעיקר מיחזרו מנטרות מהדיון בשבוע שעבר: "אנחנו לא יכולים לעשות אבחנה אם הקהל במסעדה הוא קהל מקומי או קהל מוטה תיירות". חברים בוועדה התרעמו, גם היום, מכך שצריך בכלל לעשות אבחנה כזאת. לדבריהם, עסק שמפסיד הוא עסק שמפסיד, וכשהוא הרוויח המדינה ידעה לגבות ממנו מס. "זה מה שהממשלה החליטה", ענה בקול רפה נציג אגף התקציבים, לאחר שנער אוצר אחר שליווה אותו לחש לו דבר מה באוזן.
הח"כים המשיכו להמטיר עליו שאלות, ביקשו שיסביר את ההיגיון בעמדה הנחרצת של משרד האוצר. "הייתם פעם במסעדת מטרלו בקיבוץ עין זיוון פעם? שמעתם מהבעלים שלו מדוע נאלץ לסגור את המקום?" הקשה היו"ר ביטון. נער האוצר השיב בחיוב וחייך. הוא ישב שם עם חברים כשהיה במילואים באזור.
ביטון המשיך להקשות, סיפר על מסעדן באחד מחופי הכנרת שהתפרנס במשך שנים ממאות צליינים שבאו לראות איפה ישו הלך על המים, וכבר למעלה מתשעה חודשים המסעדה שלו לא מתפקדת כי התיירות קרסה. נציג האוצר גמגם, וח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) התרעם: "הרי ברור שהכל כאן זה סיפור של מדיניות. אם המסעדות האלה היו נמצאות ביהודה ושומרון, שר האוצר לא היה מרפה עד שהמדינה היתה מגבשת פתרון".
"אנחנו לא מתקדמים. אין לאן להתפתח מכאן. אתה צריך לדרוש משר האוצר לבוא לכאן ולתת תשובות", הציעה ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) ליו"ר הוועדה ביטון. היא איבדה את סבלנות והטיחה בנציגי האוצר "שיהיה בהצלחה עם ראש הממשלה שעולה תכף על מטוס 'כנף ציון' המושחת וממריא למרחקים ביחד עם אשתו".
היה קל היום לאבד את הידיים והרגליים בין שפע ההצעות לשיפוי עסקים שנזרקו בחלל החדר. אדית פרידמן, בעלת המסעדה "בנחלה" בנהריה תהתה למה זה צריך להיות כל כך מסובך ודווקא במקומות שבהם המדינה צריכה להיטיב עם אזרחיה ולהקל על סבלם. "למה לסבך? למה לתת שמות שונים ומשונים? מה זה מענק? מה זה פיצוי? ההרגשה היא שכל פעם מישהו בוחר להמציא מתווה אחר כדי להתיש אותנו במקום להציל אותנו".
אם בדיון שקיימה הוועדה בשבוע שעבר נציגי המדינה התייצבו בלי נתונים שימחישו את היקף משבר המסעדנים בצפון, לזה שהתקיים היום נציג הסוכנות לעסקים קטנים של משרד הכלכלה הביא כמה מספרים. השורה התחתונה היא שנכון לאפריל האחרון, 42% מהמסעדות בצפון חדלו לפעול או הפסידו מעל 50% בשל המלחמה. הלחימה בצפון עדיין נמשכת ואף מתרחבת, ומאז אפריל כבר חלפו למעלה משלושה חודשים, כך שייתכן שהמספרים האמיתיים עגומים בהרבה.
באופן חריג קיים ביטון דיון נוסף בנושא היום בצהריים, בתקווה שנציגי האוצר יציפו עד אז לבכירי המשרד את הצורך למסור לכנסת תשובות אמיתיות. בדיון זה הם אמרו שהנושא יעלה לדיון מחודש בצמרת המשרד.
דיון מעקב נוסף ייערך בשבוע הבא, ואליו יזומנו גם נציגי פיקוד העורף ופיקוד הצפון כדי שיסבירו אם החלטותיהם על תנועת אזרחים באזורים שונים בצפון לוקחות בחשבון גם את טובת הכלכלה המקומית.