בחסות הממשלה: תחנות כוח יוכלו לגרום לזיהום אוויר ללא הגבלה
בחסות הממשלה: תחנות כוח יוכלו לגרום לזיהום אוויר ללא הגבלה
הממשלה מקדמת שינויים שיכולים להוביל לעלייה בזיהום האוויר בישראל. חברת נגה תוכל להפעיל את תחנות הכוח המזהמות ביותר - בניגוד למגבלות חוק אוויר נקי והמשרד להגנת הסביבה לא יוכל לעשות דבר. כבר היום החשיפה הממוצעת של אזרחי ישראל למזהמים היא מהגבוהות ב־OECD
למרות הסיכון הבריאותי לתושבים בערים רבות, הממשלה אישרה השבוע תיקון לחוק אוויר נקי שיאפשר הפעלה של תחנות הכוח המזהמות ביותר ללא מגבלה וללא הסנקציות הקבועות בחוק, זאת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה. כ-2,500 בני אדם מתים בישראל בשנה מזיהום אוויר ולהחלטה הנוכחית של הממשלה עלולה להיות השפעה מרחיקת לכת על איכות חייהם של התושבים המתגוררים בסמוך לתחנות כוח ובפרט בחדרה, אשקלון ואשדוד, שכן הסמכות לפקח ולבלום זיהום אוויר חזק תלקח מהמשרד להגנת הסביבה.
חוק אוויר נקי אושר בכנסת בשנת 2008 במטרה לצמצם את זיהום האוויר בישראל, בין השאר באמצעות משטר היתרים לתחנות כוח וחברות מזהמות בהם נקבע מהם כמויות החומרים המותרים לפליטה לסביבה ובאילו אמצעי הפחתה יש לנקוט בכדי להפחית את זיהום האוויר הנגרם. לפי החוק, אילו תחנת כוח או מפעל מזהמים מעל המותר, יכול המשרד להגנת הסביבה להטיל עליהם סנקציות שונות – מקנסות ועד צו סגירה. כבר היום, 7 מתוך 10 המפעלים המזהמים בישראל הם תחנות כוח.
במשרד האוצר דרשו במסגרת חוק ההסדרים לתקן את החוק, כך שחברת ניהול מערכת החשמל (נגה) תוכל להחליט להפעיל על דעת עצמה תחנת כוח מחוץ למגבלות היתרי המשרד להגנת הסביבה, ולא תסתכן בכל סנקציה גם אם ייגרם זיהום אוויר כבד. בפועל, מדובר במתן פטור לחברת החשמל ולכלל יצרני החשמל הפרטיים מהוראות חוק אוויר נקי, תוך התעלמות מהנזקים הבריאותיים והסביבתיים, באופן שיאפשר הפעלה של תחנות הכוח המזהמות ביותר ללא מגבלה ובאופן שגרתי, לא רק במצבי חירום.
התיקון לחוק מקודם מעל ראשו של המשרד להגנת הסביבה, למרות שבמסגרת שיח בין המשרדים המשרד כבר הסכים להחלשת חוק אוויר נקי ושינויו כך שהגופים המפוקחים יזכו לדריסת רגל בקביעת הכללים והפיקוח, וסמכויותיו של המשרד עצמו יוגבלו. משרד האוצר חזר בו מההסכמות וקידם השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה תיקון שאינו מוסכם על המשרד להגנת הסביבה. בפרט, סירב האוצר לסיכום שיאפשר למשרד להגנת הסביבה להטיל עיצומים על מנהל המערכת במקרה של הפרה של התנאים – קרי, גרימת זיהום אוויר חמור ולא מוצדק שאינו לצורך מניעת הפסקת חשמל. מדובר במקרה חריג שבו מקוצצות סמכויותיו של משרד מעל לראשו ובניגוד לעמדתו המקצועית.
לקיום החוק ואכיפה כלפי מזהמים ישנה חשיבות רבה לאיכות חיי התושבים. לפי מחקר של משרדי הבריאות והגנת הסביבה, כל תושבי ישראל חשופים לרמות גבוהות של זיהום אוויר שמגבירות את הסיכון לפגיעה בחיי אדם, בבריאותם או באיכות חייהם. אם לא די בכך, החשיפה הממוצעת של האזרחים בישראל למזהמים היא מהגבוהות ב־OECD, ברמה כזו של מדינות שהכלכלה בהן מבוססת על תעשיות פחם, נחושת ואלומיניום. לפי אומדן המשרד להגנת הסביבה, מאז כניסתו לתוקף חסך יישומו לאורך עשור פי שלושה בבריאות הציבור ובתועלת למשק ביחס להשקעות התעשייה.
תחנות כוח הפועלות באמצעות פחם, נפט וגז גורמות לזיהום אוויר חזק בישראל. חלקן מופעלות בטכנולוגיות מיושנות ומזהמות מאוד האסורות להפעלה באיחוד האירופי, ללא אמצעי הפחתה מתאימים, ותורמות תרומה משמעותית לתמותה העודפת מזיהום אוויר. הן גורמות לזיהום אוויר כבד ולעלויות חיצוניות גבוהות. לפי מרשם הפליטות לסביבה, העלות החיצונית הכוללת (גזי חממה ומזהמים מקומיים) של הפליטות לאוויר של תחנות הכוח בשנת 2021 הייתה 8.9 מיליארד שקל, והן אחראיות לבדן על 70% מהעלות החיצונית הכוללת של הפליטות לאוויר של כל המזהמים המדווחים למרשם הפליטות.
ההחלטה מונעת מהמשרד להגנת הסביבה לחייב את מנהל מערכת החשמל, משרד האנרגיה וכלל הגורמים המנהלים בישראל את משק החשמל, להטמיע את השיקול הקריטי של בריאות הציבור באופן הפעלת תחנות הכוח ובעצם נותנת למנהל המערכת זכות וטו על התנאים שנקבעו בהיתר הפליטה, שנקבע בהליך ציבורי ושקוף שבמהלכו הציבור יכול להעיר ולהשפיע על החלטות הממונה.
במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי לקידום התיקון לחוק מוצמד ׳תג מחיר׳ בריאותי אותו ישלמו אזרחי ישראל. רוב תחנות הכוח המדוברות נמצאות בפריפריה הגיאוגרפית ובעקבות ההחלטה, יש סיכון להגדלת החשיפה לזיהום אוויר של אותן אוכלוסיות. לפי קביעת משרד הבריאות, תוספת התמותה שקשורה לזיהום האוויר בשל אי סגירת היחידות הישנות 1-4 באורות רבין מגיעה ל-35 מקרים בשנה בעיר חדרה ו-13 מקרים בפרדס חנה-כרכור, וזאת בנוסף לתחלואה צפויה בדרכי הנשימה, מחלות לב וכלי דם וסרטן.
בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע שעבר במסגרת קידום חוק ההסדרים, סוכם בין המשרד להגנת הסביבה לאוצר, כי ההסדר לא יקודם ככל שלא יהיו הסכמות מצד המשרד להגנת הסביבה. בפועל, בוצעו שינויים בחוק ללא הסכמת המשרד להגנת הסביבה. בארגוני הסביבה הזהירו לאחרונה כי להתערבות של גורמים בעלי אינטרס ולפגיעה בחוק אוויר נקי תהיינה משמעויות מרחיקות לכת.
לפי מכתב עליו חתמו 20 ארגונים ובהם שומרי הבית, איגוד רופאי הבריאות בישראל, אזרחים למען אוויר נקי, מגמה ירוקה ועוד, ״תביא להחמרה מיידית ומהירה באיכות האוויר בישראל, שדירוג הזיהום בה ביחס למדינות ה- OECD כבר כיום אינו מחמיא לה, תוך דחיקת האינטרס הבריאותי והסביבתי לקרן זווית״. בארגוני הסביבה הבהירו כי גם הפשרה לה הסכים המשרד להגנת הסביבה במסגרת חוק ההסדרים שלבסוף לא כובדה על ידי משרד האוצר, היא בבחינת ״גלולה מרה״.
זוהי לא הפעם הראשונה שבה דורש משרד האוצר לשנות את החוק כדי להקל על תחנות הכוח. בחודש מאי דרש המשרד לשנות את החוק במסגרת דיוני חוק ההסדרים, על רקע סירוב המשרד להגנת הסביבה לבקשת חברת החשמל לדחות את מועד סגירת היחידות הפחמיות אורות רבין 1-4 בניגוד להתחייבותה. כעת דורשת החברה לניהול המערכת להמשיך ולהפעיל את ארבע היחידות הקיטוריות המזהמות בתחנת הכוח אשכול, שהיתר הפליטה שלהן מסתיים בספטמבר לאחר תקופת היערכות של 7 שנים. היחידות הקיטוריות באשכול אמנם מונעות בגז, אך בטכנולוגיה ישנה וללא מתקני הפחתת זיהום אוויר והן מהמזהמות בארץ.