בחירה חופשית וגמישות ניהולית יציבו את ישראל גבוה במבחנים הבינלאומיים
בחירה חופשית וגמישות ניהולית יציבו את ישראל גבוה במבחנים הבינלאומיים
ציוני התלמידים הישראלים ממשיכים לדשדש הרחק מממוצע ה-OECD, והמשברים התקציביים עלולים להחמיר את המצב. שתי הצעות חדשניות עשויות לשנות את התמונה - שיטת השוברים וגמישות ניהולית. האם הממשלה תשכיל לנצל את ההזדמנות להפוך את המשבר לצמיחה והתקדמות?
ברקע פרסום הנתונים המדאיגים על ירידה משמעותית בהישגי תלמידי כיתות ח' בישראל במתמטיקה ומדעים, הממקמות את ישראל מתחת לממוצע הבינלאומי – מתעורר לו שוב דיון נוקב סביב האתגרים החינוכיים העומדים בפנינו. ממוצע ציוני התלמידים הישראלים במבחנים בינלאומיים שונים נמוכים בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD. מצב זה, לצד תנאים כמו עלייה במספר התלמידים אשר עוברים בין מסגרות עקב המפונים הרבים וקיצוצים תקציביים אפשריים עקב הוצאות הביטחון, מעלה שאלות לגבי יכולת השיפור של הישגי התלמידים במערכת החינוך. אולם זו איננה גזירת גורל, מתן אפשרות להורים לבחור את בית הספר המתאים עבור ילדיהם תוך שמירת המימון הציבורי של שירותי החינוך והענקת גמישות ניהולית לבתי הספר עשויות לשנות את המצב.
ציוני התלמידים הישראלים במבחני פיזה, מבחנים בינלאומיים אשר מודדים את יכולות התלמידים בקריאה, חשבון ומדעים, נמוכים ממוצע הציונים במדינות ה-OECD. לדוגמה, במבחן האחרון, הציון הממוצע במדינות ה OECD במתמטיקה הנו 472 והציון הממוצע בישראל הנו 458. נדגיש כי, עצם השוואת ציוני תלמידי ישראל לציון הממוצע, מייצגת רף ציפיות נמוך.
בנוסף, בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה במספר התלמידים המפונים אשר עוברים בין מסגרות חינוכיות שונות אשר סביר כי תפגע, בין היתר, בהישגיהם הלימודיים. במקביל, ישנו צורך בקיצוצים שונים, עקב הוצאות המלחמה ויתכן שתקציב החינוך ייפגע גם הוא. בשעה זו, קיימת חשיבות מיוחדת לשאלה האם ניתן לשפר את הישגי תלמידי ישראל בהינתן התקציב הנתון.
אני רוצה להציע שתי הצעות לשיפור מבנה מערכת החינוך בישראל. הראשונה היא יישום שיטת השוברים. לפיה, הממשלה מממנת את שירותי החינוך, אך ההורים והילדים בוחרים את בית הספר בו הם מעוניינים ללמוד. השיטה דומה למבנה אספקת שירותי הבריאות בישראל, בו כל אדם משלם מס בריאות אשר אינו תלוי בהיקף השירותים שהוא צורך, ומקבל שירותי בריאות בהתאם לצרכיו. המצב הנוכחי בו תלמידים נרשמים לבית ספר לפי מקום המגורים שלהם מונע מהורים את חופש הבחירה של בית הספר ודומה למצב בו אנשים מחויבים לרכוש מוצרים במכולת הקרובה לביתם.
ההצעה השנייה הנה מתן גמישות ניהולית, כלומר, מתן אוטונומיה לבתי הספר, או הגוף המנהל אותם, במגוון תחומים כגון השכר של מורים, אופן הטיפול בבעיות משמעת והתכנים המועברים בהם. ניתן להגביל את האוטונומיה במגוון תחומים כגון חיוב ללמידה של לימודי ליבה כגון לימודי מתמטיקה או מקרא בהיקף מסוים.
היתרון העיקרי של שיטת השוברים, מעבר למתן אפשרות בחירה להורים, הינו השיפור המשמעותי בהישגי התלמידים ברוב המוחלט של המקומות בהם היא יושמה. שיפור אשר התבטא בעלייה בציונים, ירידה בבעיות משמעת ועליית שיעור התלמידים אשר ממשיכים ללימודים גבוהים.
יתרון נוסף של אפשרות הבחירה הוא התמריץ של בתי הספר לספק חינוך איכותי. כמו כל עסק השואף לספק מוצר איכותי ללקוחותיו, כך בתי ספר צפויים לשפר את השירותים החינוכיים שלהם כדי למשוך תלמידים נוספים. בנוסף, השיטה מעניקה להורים שליטה על תכני הלימוד של ילדיהם, כך שהם יכולים לבחור בתי ספר עם דגש על תחומים כמו היסטוריה, מקרא, מוסיקה או מתמטיקה לפי העדפותיהם.
על מנת שבתי ספר ישפרו את איכות שירותי חינוך שונים נדרשת גמישות ניהולית במערכת החינוך, בית ספר אשר מנהליו נהנים מגמישות ניהולית, יכול, לדוגמה, להוסיף שעות לימוד במקצוע מסוים בקלות רבה יותר מאשר בית ספר ממשלתי. תחרות בין בתי הספר יוצרת גם תחרות על המורים. תחרות המאפשרת למורים טובים לקבל שכר גבוה יותר, כפי שעובדים במקצועות שונים כגון עורכי דין ורופאים מבוקשים נהנים משכר גבוה יותר בשוק הפרטי למרות שקיים קושי במדידת תפוקתם בדומה לקושי הקיים במדידת תפוקת מורים.
שיטת השוברים אינה מחייבת הקמת בתי ספר פרטיים. הניסיון בעולם מראה כי עמותות שונות מקימות בתי ספר אשר מציעים מגוון של שירותי חינוך עם דגשים שונים. קיימת טענה כי להורים אין יכולת לבדוק את איכות בית הספר. אולם ניתן להשמיע טענה דומה על בחירת רופא או עורך דין.
ניתן ליישם רק את ההצעה למתן גמישות ניהולית למנהלי בתי הספר. במודל זה, רצוי שמנהל בית הספר ייבחר על ידי ההורים או יועסק בחוזה אישי הכולל תגמול על השגת יעדים מוגדרים, כגון שיפור ציוני בגרות, הפחתת בעיות משמעת, או העלאת שיעורי הגיוס.
לסיכום, מתן חופש להורים לבחור את בית הספר עבור ילדיהם, בדומה לחופש הבחירה במוצרים אחרים, עתיד ליצור תמריץ לבתי הספר לשפר את שירותי החינוך. הענקת גמישות ניהולית תסייע להנהלות בתי הספר לספק חינוך איכותי יותר. שילוב שתי ההצעות הללו עשוי לשפר את הישגי מערכת החינוך. אך לנוכח ההתנגדויות האפשריות, ניתן ליישם את התוכנית תחילה במתכונת ניסיונית כדי לבחון את יתרונותיה וחסרונותיה.
ד״ר אורי זקס הוא ראש החוג ללימודי כלכלה במכללה האקדמית רמת גן