סגור
רכבת נתקעה על ה פסים כ תוצאה מ בעיה ב אחד ה קרונות רכבת ישראל
רכבת ישראל (צילום: יאיר שגיא)

מחיר סביבתי: 27 אלף עצים ייכרתו בפרויקט הכפלת מסילת רכבת החוף

לכלכליסט נודע שמרבית העצים ייכרתו באזורים חקלאיים בנתניה, בנימינה וחדרה. אולם לפי תוכנית חדשה, לראשונה רכבת ישראל ומשרד החקלאות יקצו עשרות מיליוני שקלים לנטיעת כ־28 אלף עצים באזורי מגורים ופנאי הזקוקים להצללה

רכבת ישראל מבקשת לכרות כ־27 אלף עצים הנמצאים בסמיכות לתוואי הרכבת בין שפיים לחיפה במסגרת העבודות לשדרוג מסילת החוף.
לפי התוכנית, 430 עצים יועתקו ממקומם. הכריתה תתבצע במסגרת העבודות להכפיל את מסילת החוף, כך שיתאפשר שירות של רכבות מהירות שיכולות להגיע ל־250 קמ"ש ולחבר בין תל אביב לחיפה בכחצי שעה בלבד בעשור הבא, ברכבות חשמליות שיחסכו זיהום אוויר ופליטות גזי חממה. ברכבת מאמינים ששירות כזה יקל על הנוסעים לוותר על הרכב הפרטי ולתעדף נסיעה ברכבת. עם זאת, פרויקט התשתיות הגדול כרוך גם בהפסד גדול לסביבה.
עיקר כריתת העצים יתבצע באזורי נתניה, בנימינה וחדרה, כ־10,000 מהם נמצאים במטעים חקלאיים, בעיקר של עצי אבוקדו והדרים, ולא ברשות הרבים. הסיבה המרכזית לכך היא מורכבות התשתיות הנדרשות עבור הרחבת המסילה לחיפה וההכרח להצמידה למסילה הקיימת, מה שלא מאפשר גמישות בקביעת המסלול. בהמשך ייתכן כי ייכרתו עצים נוספים, שכן בשלב זה לא אושרו לכריתה עצים הממוקמים באזורים בהם ייתכן ויורחבו חניוני הרכבת. כך או כך מדובר על כמות חסרת תקדים של עצים. עבור תשתיות הרכבת הקלה, לשם השוואה, אושרו לכריתה כ־17 אלף עצים על תוואי הקו.
לדברי מנהלת תחום התכנון ופקידת יערות במשרד החקלאות, ענבר אשכנזי: "הפרויקט של חשמול והכפלת המסילה אין לו אלטרנטיבה. הכפלת המסילה חייבת להיות צמודת דופן למסילה הקיימת, וזה כמעט פי שישה מהרוחב הקיים היום. החשמול הוא הרבה יותר רחב מהמסילה עצמה ונדרשת תשתית רחבה עבור זה. השינוי האפשרי בהנחיות התכנוניות הוביל לכך שנמנעה כריתת 8,000 עצים".
אשכנזי סירבה בתחילה לחתום על היתר הכריתה לרכבת ישראל, עד שיימצא פתרון חלופי לעצים שעומדים בפני כריתה. לבסוף הוחלט כי לראשונה תוציא רכבת ישראל בשיתוף משרד החקלאות מהלך שיכול לסמן את הדרך בפרויקטים הבאים בישראל: יחולקו מענקים בגובה 65 מיליון שקל לרשויות מקומיות וגופי ציבור לטובת מיזמי נטיעות לתועלת הציבור. בנוסף, יוקצו 11 מיליון שקל לנטיעת עצים בתוואי הקו כפיצוי נופי. במשרד החקלאות מדגישים כי עמדו על פיצוי נופי משמעותי, וכי השאיפה היא לנטוע עצים בצירי תנועה של הולכי רגל ושבילי אופניים, שיכולים להפחית עד 10 מעלות את הטמפרטורה ביום חם. לדברי אשכנזי, "הכמות המינימלית של העצים שיינטעו תהיה 28 אלף עצים, לצד כ־7,000 נוספים בתוואי הרכבת עצמה".