סגור
Dun's 100

איך מחלקים שווי של ציוץ? גירושים של משפיעני רשת

בשנים האחרונות הפכו אנשים רבים למשפיעני רשת, חלקם בעלי מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. כאשר פרסומים של משפיענים אלה שווים הון לא קטן, עולה השאלה - כיצד ניתן לחלק "נכס" זה בעת גירושים

"אהבה לא עולה דבר" שרה ג'ניפר לופז בתחילת שנות ה- 2000. מאז היא הספיקה להתחתן ולהתגרש מספר פעמים, כולל לאחרונה מבן אפלק, וכנראה מבינה שגם אם האהבה היא חינם, גירושים עולים הרבה כסף. במיוחד כך כאשר מדובר במשפיעני רשת המרוויחים כסף רב מפרסומים ברשתות החברתיות.
בחו"ל, אפשר להצביע על הדוגמנית קיילי ג'נר אשר בשנת 2020 קיבלה כמיליון דולר עבור פוסט פרסומי אחד באינסטגרם. דוגמאות למשפיעני רשת קיימות גם בישראל וכוללות את בלוגרית האוכל, דניאל עמית, המחזיקה בעמוד אינסטגרם המונה יותר מ- 400 אלף עוקבים, וכן את מעיין אדם ועינב בובליל, העובדות עם חברות שונות ומחזיקות, כל אחת, בחשבון אינסטגרם המונה כ- 350 אלף עוקבים.
השאלה העולה היא - כיצד מחלקים בעת גירושים את ה"נכס" הזה שבבסיסו הינו השפעה ברשת? כיצד יתחלקו, לדוגמה, למעלה ממיליון העוקבים באינסטגרם ומאות אלפי העוקבים בטיקטוק של אשת התקשורת הישראלית, אופירה אסייג, אשר הודיעה לאחרונה כי היא מתגרשת מבעלה? על פי דיווחים בתקשורת, אסייג מקבלת סכומים גבוהים עבור פרסום ברשתות החברתיות.
החקיקה הרלוונטית: חוק יחסי ממון בין בני זוג
בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, עם פקיעת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל הנכסים שנצברו במהלך הנישואים.
בהמשך לכך, לכאורה, עם גירושיהם, יש לחלק בין בני הזוג בצורה שווה את שווי החשבון ברשת החברתית. עם זאת, בעניינם של משפיעני רשת המצב אינו כה פשוט ומעורר מספר אתגרים אשר ניתן להתגבר עליהם תוך הקשה מהפסיקה.
קיים קושי בהערכת שווי חשבון ברשת חברתית
הקושי בהערכת שווי של חשבון ברשת חברתית נעוץ בכך שבעלות בחשבון לא שווה דבר בפני עצמה, אלא השווי טמון באדם העומד מאחורי החשבון ובפופולאריות ההפכפכה שלו, עובדה אשר הופכת כל הערכה לספקולטיבית מאוד.
תשובה לקושי יכולה להימצא במינוי אקטואר על ידי בית המשפט. ישנן מספר מתודולוגיות המסייעות לחלוקת נכסים אותן ניתן ליישם גם בעניין של משפיעני רשת, כאשר הנפוצה ביותר כוללת חישוב הפער בין כושר ההשתכרות של בני הזוג בתחילת קשר הנישואין ובעת פירוק הקשר, תוך הפחתה של משתנים מסוימים, כגון יכולת שנוצרה קודם לתחילת הקשר.
חשבון ברשת חברתית אינו נכס "קלאסי"
חוק יחסי ממון משנת 1973 מכוון בעיקר לנכסים "קלאסיים", כגון נדל"ן. אולם נכסים ברשתות החברתיות שונים מנכסים אלה. כך למשל, אורך החיים של נכס דיגיטלי הינו, לרוב, קצר יותר. כמו כן, נכס דיגיטלי מושפע מאוד מיכולתו האישית של המשפיען הספציפי לבצע "מוניטיזציה", כלומר לנצל את הנכס הדיגיטלי כדי להפיק ממנו הכנסה כספית. יש לזכור גם, כי ה"בעלות" בחשבון ברשת חברתית שונה מבעלות "רגילה", שכן המשפיען הוא יותר כמו אורח ברשת וחייב לציית להוראותיה.
עם זאת, בארץ קיים ניסיון רב בחלוקת נכסים "מורכבים", שאינם מוחשיים. כך, לא פעם נדרשים בתי המשפט בארץ לשאלה כיצד לחלק בין בני זוג אופציות שטרם הבשילו, ניירות ערך ועוד. בשנים האחרונות אף דנו בתי המשפט בשאלה כיצד לחלק מטבעות דיגיטליים וראו בהם נכס בר חלוקה.
נקודה למחשבה: גם חשבונות שנוצרו לפני הנישואין עלולים להתחלק בין בני הזוג
כלל נוסף בחוק הוא כי נכסים מתקופת טרום הנישואין אינם ברי חלוקה. על כן, לכאורה, במידה שמדובר בחשבון רשת אשר היה שייך למשפיען קודם לנישואין, הוא אמור להישאר שלו גם לאחר הגירושים.
עם זאת, הפסיקה יצרה חריג לכלל. בהתאם לחריג זה, אם בן זוג מצליח להוכיח כי בן הזוג האחר התכוון לשתפו בנכס שהיה ברשותו קודם לנישואין ("כוונת שיתוף"), הנכס יחשב כנכס בר חלוקה בעת הגירושים. ככלל, לא קל להוכיח כוונת שיתוף בנוגע לנכסים מלפני הנישואים. אולם, לאור הטבע של חשבון ברשת חברתית, הוכחת כוונת השיתוף עשויה להפוך קלה יותר. כך, לצורך הוכחת כוונת שיתוף יש לבדוק האם בן הזוג האחר נטל חלק במאמץ המשותף. במקרים רבים, משפיעני רשת מפרסמים בחשבונותיהם סיפורים מחיי הזוגיות, תמונות של בני הזוג, הגיגים וכיוב'. כמו כן, במקרים רבים, גם כאשר רק אחד מבני הזוג הינו ה"יוצר", החשבון ברשת החברתית הינו, הלכה למעשה, תוצר של מאמץ משותף מצד שני בני הזוג, כאשר בן הזוג שאינו היוצר דואג, לדוגמה, לצדדים הטכניים, האדמיניסטרטיביים או השיווקיים.
1 צפייה בגלריה
טל איטקין
טל איטקין
טל איטקין
(צילום: איליה מלניקוב)
חשבון ברשת חברתית כ"יצירה"
בהמשך לאמור, אף אם תרומת בן הזוג האחר הינה לכאורה אפסית, לא בנקל ניתן יהיה לטעון כי אין לו כל השפעה על החשבון. כך, ניתן לראות, לדעתי, בחשבון ברשת חברתית סוג של יצירה. יצירה לעולם אינה עומדת לבדה, אלא בין היוצר לבין סביבתו מתקיימת מערכת יחסי גומלין של השפעות ותרומות להליכי היצירה.
במיוחד כך כאשר מדובר במערכת יחסים זוגית, המהווה כר פורה של השפעות. האינטראקציה המסופקת על ידי הזוגיות מעניקה למשפיען את הכלים הנדרשים ליצירת חשבון הרשת. בהמשך לכך, בהחלט אפשרי כי גם אם בן הזוג האחר לא תרם לכאורה דבר לחשבון, הוא יוכל לטעון לכוונת שיתוף בו.
מומלץ לערוך הסכם ממון הכולל התייחסות ספציפית לחשבונות הרשת
ניתן לראות, כי על אף שאין עדיין פסיקה בעניין, סביר להניח כי חשבון ברשת החברתית, אשר מקנה לבעליו הכנסות, ייחשב נכס בר חלוקה בעת גירושים. הדרך הטובה ביותר למנוע את חלוקת החשבון בעת גירושים היא על ידי חתימה על הסכם ממון, אשר מחריג אותו מהרכוש המשותף.
מאת עו"ד טל איטקין, מייסדת, טל איטקין משרד עורכי דין
d&b – לדעת להחליט