סגור

ניתוח
התחום החם מתלהט: הפער בין בזק למתחרות בתחום הסיבים מתרחב

חברת התקשורת גייסה 40 אלף מנויי סיבים ברבעון הראשון, ואילו פרטנר גייסה מחצית מהלקוחות. חזרת הישראלים לחו”ל וחבילות דור 5 הרימו את הכנסות החברות בתחום הסלולר

חברות התקשורת בזק ופרטנר חתמו את הרבעון הראשון של 2022 באופטימיות זהירה לגבי המשך השקעה בתשתיות: שתי החברות צמחו בעיקר בזכות פעילויות הסיבים והסלולר. במקביל, הן יידרשו להמשיך בצמיחה גם בהמשך השנה, תחת מנכ"לים חדשים: רן גוראון בבזק ואבי גבאי בפרטנר.
בזק חתמה את הרבעון הראשון עם ירידה ברווח נקי: 282 מיליון שקל לעומת 408 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברווח הנקי נבעה מכך שברבעון המקביל נרשם רווח הון משמעותי של 125 מיליון שקל ממכירת נכס מקרקעין, והקטנה של הפרשה לתביעות בכ־20 מיליון שקל. הכנסותיה של בזק עלו בכ־1.5% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב־2.26 מיליארד שקל. הסיבה המרכזית לעלייה בהכנסות נובעת כאמור מצמיחה במגזר הסיבים ובחברה־הבת פלאפון.
4 צפייה בגלריה
 אבי גבאי סלקום
 אבי גבאי סלקום
אבי גבאי, מנכ"ל פרטנר הנכנס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לעומתה, פרטנר סיכמה את הרבעון עם שיא ברווח הנקי זה ארבע שנים, שהסתכם ב־39 מיליון שקל. הכנסות החברה טיפסו ב־3% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב־854 מיליון שקל. הכנסותיה של פרטנר משירותים עלו ב־5% הודות לעלייה בהכנסות במגזר הקווי (8%) ובמגזר הסלולר (7%). לצד אלה, נרשמה ירידה של 15% בהכנסות ממכירת ציוד, שהסתכמו ב־164 מיליון שקל, מאחר שהנהלת פרטנר החליטה להפסיק למכור נתבים ללקוחותיה, ולספק אותם רק במודל של השכרה. הרווח התפעולי של החברה זינק ב־157% לעומת הרבעון המקביל.
בתחום הסיבים הלוהט, רשת הסיבים האופטיים של בזק מגיעה כבר לכ־1.2 מיליון משקי בית בישראל. הכנסות בזק קווי עלו ב־4% בהשוואה לרבעון המקביל. בעקבות מכירת חבילות סיבים, קצב חבילת האינטרנט הממוצע גדל בתוך שנה ב־94%. בזק גייסה עד כה כ־124 מנויים לרשת הסיבים שלה, כאשר בסוף שנת 2021 עמד מספר זה על 84 אלף מנויים.
הצמיחה של בזק במספר קווי האינטרנט מגיעה רק מהשוק הקמעונאי, כאשר העובדה שחברות התקשורת מתקדמות עם פריסת תשתית תקשורת נפרדת להן וכבר פחות מסתמכות על תשתית בזק הקטינה את מספר קווי האינטרנט המהיר בסיטונאות שלה מ־539 אלף ברבעון המקביל אשתקד ל־495 אלף בסוף רבעון זה.
4 צפייה בגלריה
רן גוראון מנכ"ל פלאפון  yes בזק בינלאומי כנס תחזיות
רן גוראון מנכ"ל פלאפון  yes בזק בינלאומי כנס תחזיות
רן גוראון, מנכ"ל בזק הנכנס
(צילום: אוראל כהן)
בעקבות הגדילה במנויי הסיבים, וכן בשיווק האגרסיבי של בזק נתב משופר בשם Be ומכשירי קצה נוספים, ההכנסה הממוצעת למנוי אינטרנט צמחה ל־110 שקל, בהשוואה ל־103 שקל ברבעון המקביל אשתקד.
גם פרטנר גייסה הרבעון עוד 21 אלף מנויים לשירות הסיבים שלה, במקביל לפריסת סיבים של עוד 70 אלף משקי בית. פרטנר רשמה גם עלייה של 13 אלף מנויים בשירות אינטרנט מבוסס תשתית. מגזר הסיבים עודנו מנוע הצמיחה המרכזי של החברה, כאשר האסטרטגיה המרכזית של החברה בשנה האחרונה הייתה להפוך מחברת שירותים לחברת שירותים ותשתיות, תוך השקעה רחבה הן בתשתיות הסיבים והן בתשתיות הסלולר. נכון למועד פרסום הדו"חות, לפרטנר 807 אלף משקי בית בבניינים מחוברים לתשתית הסיבים האופטיים

הסלולר חזר לחו”ל

החברה־הבת של בזק, פלאפון, סיכמה את הרבעון עם צמיחה של 600% ברווח הנקי שהביא אותה לרווח של 56 מיליון שקל. הכנסות החברה הסתכמו ב־600 מיליון שקל, עלייה של 5.6%, בזכות העלייה בשירותי הרומינג בעקבות חזרה לשגרה לאחר משבר הקורונה וכן צמיחה בחבילות דור 5 ובמנויים. ברבעון הראשון צורפו כ־7,000 מנוי סלולר חדשים לפלאפון, ומספר מנויי הדור החמישי עלה ל־624 אלף מנויים.
הגידול בחבילות הדור החמישי הובילו לעלייה בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי, שהסתכם ב־57 שקל לעומת 53 שקל ברבעון המקביל אשתקד. פלאפון נמצאת במקום השני מבין חברות התקשורת בפריסת תשתיות דור 5, ומתמקדת בעיקר בפריסה מפוזרת בכל הארץ.
הכנסות פרטנר במגזר הסלולר עלו ב־2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב־585 מיליון שקל. הכנסות משירותים של החברה עלו ב־7%, לעומת ההכנסות מציוד שירדו ב־11%. המגמה של ירידת ההכנסות מציוד אפיינה את הדו"חות של כלל חברות התקשורת ברבעון זה, ונובעת בין היתר ממשבר השבבים והעיתוי של יציאת מכשירים חדשים. עם זאת, הנהלת החברה הכניסה תוכנית להגדלת הרווחים מציוד שתחכה לאישור בעלי השליטה החדשים.

פרטנר גייסה ברבעון זה עוד כ־40 אלף לקוחות סלולר, והקטינה את שיעור הנטישה הרבעוני של החברה ל־6.7%. נתח השוק הסלולרי של החברה מוערך ב־28%, לעומת 27% בסוף רבעון הראשון לשנת 2021. באמצעות חברת PHI פרטנר נמצאת במקום הראשון בפריסת הדור החמישי (יחד עם חברת HOT), אך כרגע לא מנצלת זאת כדי למכור יותר חבילות דור חמישי אשר יקרות יותר מהחבילות הנמכרות כיום. ההכנסה הממוצעת החודשית מלקוח סלולר נותרה על 48 שקלים, בדומה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד, ובהשוואה לעלייה של 2 שקלים בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי בפלאפון.

פרטנר TV מתקשה לגייס

חברת yes פרסה הרבעון רווח נקי של 10 מיליון שקל לעומת איזון ברבעון המקביל, ועלייה קטנה בהכנסות של 316 מיליון שקל בהשוואה ל־315 אלף מיליון ברבעון המקביל אשתקד. yes המשיכה להוביל ברבעון זה במאמץ העברת לקוחותיה לשירות טלוויזיה על גבי האינטרנט, ועד כה העבירה כ־265 אלף מנויים לשירות טלוויזיה על גבי אינטרנט. החברה רשמה צמיחה במנויים של 1,000 מנויים חדשים.
לעומתה, מצבת מנויי הטלוויזיה של פרטנר ירדה ב־1,000 לקוחות ברבעון הנוכחי. הירידה נובעת כנראה מעלייה בתעריפי החברה בקיץ האחרון. חרף האסטרטגיה להעלאת מחירי הטלוויזיה כדי לצמצם את ההפסד מהמגזר, פרטנר הורידה החודש מחיר לחבילת טלוויזיה הכוללת רק אפליקציה של פרטנר אותה ניתן להרכיב על טלוויזיות חכמות או באמצעות סטרימר של אחת החברות.
4 צפייה בגלריה
דיסני פלוס דיסני סטרימינג
דיסני פלוס דיסני סטרימינג
דיסני פלוס. שיתוף פעולה עם yes
(צילום: רויטרס)
עלות החבילה מעתה היא 50 שקל, והיא אחת מהדרכים של פרטנר להתכונן לשינוי בשוק הטלוויזיה שיוביל לקוחות רבים לזנוח את ההרגל לשלם כסף רב לפלטפורמת טלוויזיה ולהתמקד ברכישת אפליקציות תוכן המתאימות להן, שינוי שחברת FREETV תאיץ כאשר תפרוץ לשוק. יש לציין שמהלך זה צפוי להקטין גם הוא את הכנסות החברה ממכירת ציוד, מכיוון שחבילת האינטרנט לא כוללת ציוד קצה של פרטנר אלא מורכבת על הציוד קיים ללקוח בביתו.
צעד נוסף שבצעו פרטנר כהכנה לשינויים בשוק הטלוויזיה הוא חתימת הסכם בלעדי עם מיזם FREE TV, שיספק חבילה כוללת של אינטרנט הסיבים של פרטנר יחד עם אפליקציית הסטרימינג החדשה של קשת ו־RGE.
האסטרטגיה של yes הובילה לירידה מסוימת בהכנסה פר מנוי. בעקבות מעבר של מנויים לחבילות טלוויזיה זולות יותר שמשווקת החברה, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי עמדה בסוף הרבעון על 186 שקל למנוי, בהשוואה ל־190 ברבעון הקודם.
yes פועלת לשפר עמדות לקראת התחרות הגוברת בשוק הטלוויזיה, ובתוך כך חתמה על שיתוף פעולה עם חברת הסטרימינג דיסני פלוס שצפויה להיכנס לארץ ב־16 ליוני. בתוך כך, שירותי דיסני פלוס יוצעו למנויי yes בהנחה כספית. עם זאת, מגמת השחיקה בהכנסות הטלוויזיה צפויה להמשיך ולגבור ככל שיתווספו מתחרות לשוק, ובראשם חברת הסטרימינג של קשת ו־RGE שכעת מחכה לאישורן של הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין.