סגור
רפ"ק מאיר סוויסה
מאיר סוויסה (צילום: מאיר תורג'מן)

ביהמ"ש: יוקפא קידומו של קצין המשטרה מאיר סוויסה

צו הביניים שהוציא בית המשפט המחוזי בירושלים בולם את קידומו של רפ"ק סוויסה לתפקיד מפקד תחנה ולדרגת סנ"צ; הוא הואשם בהשלכת רימוני הלם על מפגינים בעת המחאה נגד ההפיכה המשטרית; לפי החלטת השופט, המינוי "נעשה לכאורה תוך סטייה ברורה מנהלי המשטרה"

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא הערב (ה') צו ביניים ובולם את קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה, שנגדו הוגש כתב אישום על ידי מח"ש בגין השלכת רימוני הלם על מפגינים ופציעתם בעת המחאה נגד ההפיכה המשטרית, למפקד תחנת תל אביב דרום ולדרגת סנ"צ.
השופט נמרוד פלקס קיבל בכך את הבקשה של קבוצת עורכי דין בכירים, התנועה לטוהר המידות ומפגינים שנפצעו ממעשי האלימות של סוויסה, ואת עמדת המדינה והיועמ"שית גלי בהרב מיארה שהוגשה אמש ותמכה בעותרים - וקבע בהחלטתו לצו הביניים, עוד בטרם דיון בעתירה עצמה, כי "סיכוייה להתקבל טובים".
השופט כתב כי מינויו של סוויסה וקידומו בדרגה "נעשה לכאורה תוך סטייה ברורה מנהלי המשטרה הדורשים בחינה מקדימה של גורמי המקצוע הרלוונטיים והגורמים המשפטיים". השופט ביקר את החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקדמו לאחר שדרש וקיבל המלצה מאת ממלא מקום המפכ"ל עד לאחרונה ניצב אבשלום פלד, במה שהיועמ"שית כינתה "מחטף" שחרג ממתחם הסבירות. וזאת בניגוד לכלל במשטרת ישראל כי לא יקודם בדרגה שוטר אשר תלוי ועומד נגדו כתב אישום פלילי.
השופט קבע כי המלצת פלד נעשתה ללא דיון מחודש בפני סגל הפיקוד הבכיר במשטרה אחרי שהוגש כתב אישום נגד סוויסה, ולמעשה בניגוד להחלטת המפכ"ל לשעבר קובי שבתאי שניתנה לאחר דיון שלאחריו הוחלט שקידומו של סוויסה ייעשה בכפוף לסיום ההליך במח"ש, שכאמור הסתיים בהגשת כתב אישום.
השופט מבקר את ההמלצה שנתן ניצב פלד, ואת העיתוי שלה ערב סיום תפקידו הזמני ומינוי מפכ"ל חדש (דני לוי), דבר שלדבריו "מעורר אף הוא קושי" וכמו כן מתייחס בהחלטתו ל"חריגות המקרה ביחס למקרים אחרים בהם נשקל קידומם של שוטרים כנגדם הוגש כתב אישום".
הוא קבע כי "עת מוטל צל על אופן המינוי, ובפרט כאשר כנגד הממונה תלוי ועומד כתב אישום פלילי, בשל פגיעה בגופם של אזרחים, יש בכך כדי לפגוע באמון הציבור במשטרת ישראל".
השופט פסק לסוויסה הוצאות בגובה 2,500 שקל וביקש מהצדדים להגיש תגובתם לעתירה עצמה עד תחילת אוקטובר.

היועמ"שית: הפרת כללי המינהל התקין

היועמ"שית בהרב מיארה הגישה אתמול את את תגובתה לעתירה המינהלית נגד החלטת בן גביר למנות את סוויסה למפקד תחנה למרות הגשת כתב האישום. לדבריה, "המשטרה אינה יכולה לפעול תוך הפרה של כללי המינהל התקין, באופן החותר למעשה תחת שלטון החוק שעליו היא מופקדת". לפי התגובה, מדובר בהחלטה בלתי חוקית.
העותרים ביקשו להורות על ביטול קידומו של סוויסה כל עוד לא הסתיים ההליך הפלילי המתנהל נגדו וכל עוד מתבררות נגדו תלונות אחרות על אלימות במח"ש, כנדרש בפקודות המשטרה.
השבוע הגיש גם סוויסה את תגובתו לעתירה וצירף צילום שלו עונד את דרגות הסנ"צ שקיבל לאחרונה בטקס מבן גביר. לטענתו,הוא "קיבל את הדרגה והמינוי זה מכבר הלכה למעשה. אין שוטר במשטרת ישראל, לרבות פקודיו, שלא הבחין בו כשהוא נושא את דרגות הסנ"צ". מסיבה זו, טענו עורכי דינו, אין להוציא צו ביניים נגד קידומו. לטענתם, ההליך מהווה סיכול ממוקד נגדו.
המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה לפני כחודש וחצי כתב אישום בעבירה פלילית של מעשי פזיזות ורשלנות נגד סוויסה וארבעה שוטרים נוספים על השלכת רימוני הלם לעבר מפגינים נגד הממשלה באזור מחלף השלום בתל אביב במרץ 2023. סוויסה, מפקד האירוע, שימש אז כקצין אג"מ בתחנת לב תל אביב, נאשם שהשליך שבעה רימונים שלא כדין, והשוטרים שאיתו השליכו עוד שמונה נוספים. אלו גרמו לפציעתם של מפגינים.
עו״ד יעקב אנוך, שייצג את פירמות עורכי הדין שעתרו, מסר כי "החלטת בית המשפט היא ביטוי מוחשי לכך ששלטון החוק בישראל טרם הובס. המינוי שנגוע באי חוקיות מובהקת הן מבחינה טכנית הן מבחינה מהותית הוקפא עד להודעה חדשה וטענותינו אומצו במלואן. בית המשפט פסק אפילו הוצאות לטובת העותרים. אנחנו מברכים גם על עמדת היועצת המשפטית לממשלה שהוכיחה פעם נוספת כי היא מגינה אמיתית של שלטון החוק".
בן גביר מסר בתגובה כי "החלטת ביהמ"ש המחוזי להקפיא את כניסת הקצין מאיר סוויסה לתפקידו היא החלטה אומללה. מדובר במינוי שנעשה בהתאם לחוק והפקודות באופן מלא, כאשר מי שפעל בניגוד לחוק היא היועמ"שית שהתערבה במינוי בחוסר סמכות מובהק ואף מנסה לסכל האפשרות שעמדתי תישמע. בכוונתי להיאבק על המינוי של הקצין המצוין - שבוצע על פי חוק ונקי מכל רבב".