סגור
דינה בן טל גננסיה מנכ"לית אל על 2
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

אחרי הביקורת: אל על נזכרה לקבע מחירים לארבעה יעדים

החברה, שמתמודדת עם תלונות על הפקעת מחירים בעת המלחמה ועם בדיקה של רשות התחרות, הודיעה על מחירים אחידים ליעדים שהוגדרו כ"האבים" 

על רקע המשך כוננות השיא מחשש למתקפה מצד איראן וחזבאללה, אי הוודאות בנוגע לחידוש הטיסות לארץ של עשרות חברות תעופה זרות ובעיקר הביקורת על אל על שמנצלת את המצב להעלאת מחירים – הודיעה היום חברת הדגל של ישראל על קיבוע מחיר אחיד לארבעה יעדים שיהוו "האבים" לנוסעים מישראל, וזאת עד סוף השנה.
לפי אל על, מחירי טיסותיה הלוך ושוב במחלקות תיירים ללרנקה בקפריסין יעמדו על 199 דולר; לאתונה ביוון על 299 דולר, לווינה באוסטריה ולדובאי באיחוד האמירויות עד 349 דולר. בחברת התעופה, שבשליטת משפחת רוזנברג, אמרו כי קביעת המחירים האחידים באותם הקווים תואמה עם משרדי התחבורה והכלכלה.
מתחילת המלחמה אל על חשופה לביקורת נרחבת על העלאת מחירי הטיסות שלה, תוך ניצול הידלדלות היצע הטיסות לישראלים. בעקבות תלונות של צרכנים רשות התחרות פתחה באפריל בבדיקת הטענה שאל על הפקיעה את מחירי הטיסות, ובדיקתה בנושא נמשכת. טענתה של אל על היא כי המחירים הגבוהים נגבים מנוסעים שמזמינים ממנה טיסות ברגע האחרון.
הביקורת כלפי אל על גברה בשבוע שעבר עם פרסום תוצאותיה לרבעון השני, שהיה הטוב ביותר בתולדותיה. הכנסותיה זינקו ב־33% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב־893 מיליון דולר, והרווח הנקי האמיר ל־157 מיליון דולר, פי 2.5 בהשוואה לרבעון המקביל. מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה טענה כי הקיבולת של טיסות אל על מוגבלת, ובכוונת החברה להגדיל אותה בשנים הקרובות.

יש מחירים יותר נמוכים

חרף הודעת אל על על קיבוע המחירים עד סוף השנה לארבעת "האבים" שמהם הנוסעים מישראל יוכלו לתפוס טיסות המשך, חברות אחרות מציעות טיסות לחלק מאותם יעדים במחירים נמוכים יותר. חברת הלואו־קוסט וויז, שממשיכה לטוס לישראל גם בימים אלה, מציעה טיסות הלוך ושוב תל לרנקה־תל אביב בחודש נובמבר בכ־100 דולר, ובסוף אוקטובר ארקיע מציעה הלוך ושוב דובאי־תל אביב ב־313 דולר. עם זאת, טיסות אלה לא כוללות כבודה ושירותים שניתנים במסגרת הטיסות של אל על.
השיבושים בענף התעופה החלו כבר עם פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר כשחברות זרות רבות הודיעו על עצירת פעילותן בישראל. אלה מהן ששבו לפעול בארץ, אם כי במתכונת מצומצמת יותר, שבו והשהו את פעילותן בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן באמצע אפריל.
בעוד חברות זרות החלו לחדש מאז את טיסותיהן, להרחיב את ההיצע לנוסעים הישראלים ולשפר את התחרות מול חברות ישראליות, בעיקר אל על, בסוף יולי שוב חלו שיבושים בלוח הטיסות בנתב"ג בעקבות חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה בטהרן, המיוחס לישראל, וההתנקשות בבכיר חזבאללה פואד שוכור בביירות.

פינו לה את הדרך לארה"ב

החברות שביטלו את טיסותיהן לארץ הן בין היתר החברות האמריקאיות דלתא, אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס, שפינו את השטח לאל על, שהיא כעת החברה היחידה שמפעילה טיסות ישירות לארצות הברית. דלתא, שהיתה אמורה לחדש את טיסותיה לארץ בסוף אוגוסט, הודיעה מוקדם יותר השבוע על הארכת השהיית פעילותה בישראל עד סוף ספטמבר. אמריקן איירליינס הודיעה על הפסקת הטיסות לארץ עד סוף מרץ 2025, ויונייטד עצרה את פעילותה בישראל עד להודעה חדשה. לאלה מתווספת הענקית מגרמניה לופטהנזה, שהאריכה את השהיית הטיסות שלה לשדות תעופה במזרח התיכון עד סוף אוגוסט.
בימים הראשונים של המשבר הנוכחי בתעופה החברות הישראליות ישראייר, ארקיע ואל על הגבירו את טיסותיהן לשדות התעופה בלרנקה ובאתונה כדי לאפשר לישראלים שתקועים בחו"ל להגיע לארץ או לטוס ממנה.