סגור
משרדי שירות התעסוקה
משרדי שירות התעסוקה. מספר תובעי הבטחת הכנסה בשפל של 30 שנה (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

מספר המבקשים הבטחת הכנסה ירד, לא בטוח שזה חיובי

מספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד ל־46 אלף, שפל של 30 שנה. בין הסיבות לכך: הקצבה הנמוכה אינה מאפשרת קיום בכבוד ומאלצת אנשים לצאת לעבודה בכל מחיר 

מספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד בחודש אוגוסט ל־45.8 אלף, הנמוך ביותר זה 30 שנה. זאת, אף שמספר התושבים כמעט הוכפל מאז (כ־5.5 מיליון ב־1995). כך עולה מדו"ח דופק שוק העבודה לחודש אוגוסט שמפרסם היום שירות התעסוקה. לכאורה, זהו נתון חיובי משום שהבטחת ההכנסה היא חגורת הביטחון האחרונה שהמדינה נותנת למובטלים, וירידה במספר התובעים אמורה להעיד על ירידה במספר האנשים שמתקשים להתקיים בכבוד. אלא שבפועל גובה הקצבה עלוב כל כך שהנתון מעיד כנראה גם על שאנשים נאלצים לצאת לעבודה בכל מחיר, גם אם מצבם הבריאותי או מצבם המשפחתי מקשים על כך מאוד. זה מדאיג במיוחד לאור כוונת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את הקצבאות ב־2025 ולשחוק אותן עוד יותר.

2 צפייה בגלריה
אינפו ירידה במספר תובעי הבטחת הכנסה
אינפו ירידה במספר תובעי הבטחת הכנסה
ירידה במספר תובעי הבטחת הכנסה

המטרה של קצבת הבטחת הכנסה היא להבטיח דמי קיום מינימליים למי שסיימו את הזכאות לדמי אבטלה ואינם מוצאים עבודה או אינם מסוגלים לעבוד. קבלת הקצבה היא עדות לעוני קשה, ומספר המקבלים אותה הוא אחד המדדים להיקף העוני. תובעי הבטחת ההכנסה הרשומים בשירות התעסוקה הם כאלה שיכולים לעבוד. מקבלי קצבת הכנסה שאינם יכולים לעבוד מסיבות שונות או שעובדים בשכר נמוך פטורים מהתייצבות ולכן אינם נכללים בנתונים.
בפועל, הקצבה רחוקה מלהספיק לקיום בכבוד. יחיד מקבל 1,570 עד 2,450 שקל, בהתאם לגיל; הקצבה לזוג היא 2,160 עד 3,680 שקל; וזוג עם שני ילדים יקבל 5,000-3,820 שקל. כלומר מדובר בסכומים שאינם מאפשרים קיום בכבוד מינימלי. למרות זאת, תנאי הקבלה של הקצבה קשים במיוחד ובמסגרתם נבדקת ההכנסה של שני בני הזוג. בשנים האחרונות הקצבה נשחקה מאוד משום שהיא צמודה למדד ולא לשכר הממוצע במשק שעולה בקצב מהיר בהרבה.

2 צפייה בגלריה
רמי גראור מנכל שירות התעסוקה
רמי גראור מנכל שירות התעסוקה
מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור. ביקוש גבוה לעובדים בשכר נמוך
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

לאחר התוכנית הכלכלית של שר האוצר בנימין נתניהו ב־2003 הגיע מספר דורשי העבודה שתובעים את הקצבה לכ־200 אלף. תוכנית "מעגלי תעסוקה" לשילוב מובטלים כרוניים בעבודה הורידה את מספר התובעים בחצי, מ־120 אלף ב־2014 ל־60 אלף בפברואר 2020, ערב פרוץ משבר הקורונה. מאז סיום המשבר התחדשה הירידה. בשנתיים האחרונות המספר עמד על כ־50 אלף ובחודשים האחרונים יש ירידה נוספת למרות המלחמה. בשירות התעסוקה מסבירים זאת, בין היתר, בביקוש הגבוה יחסית לעובדים בשכר נמוך לצד העלייה הגבוהה ביוקר המחיה שמקשה עוד יותר להתקיים מהקצבה.