סגור
מימין גיל עומר שלמה קרעי
גיל עומר ושלמה קרעי (צילומים: אלכס קולומויסקי)

יו"ר מועצת התאגיד נגד קרעי: "ממשיך בניסיונותיו לחבל בשידור הציבורי"

ברקע הדברים של גיל עומר:  הניסיונות הנמשכים של שר התקשורת לפגוע בעצמאות תאגיד השידור; לדבריו, "הניסיונות לחסל את עצמאות התאגיד או להכפיפו לשר עלולים לשנות מהותית את הגוף שקם מתוקף חוק שמטרתו העיקרית הייתה להבטיח את הניתוק מגורמים פוליטיים"

"לצערי, על אף הימים הקשים בהם נמצאת המדינה ולמרות הישגיו המרשימים של התאגיד, נראה ששר התקשורת ממשיך בניסיונותיו הבלתי נלאים להיטיב עם בעלי ההון ולחבל בשידור הציבורי ולא רק בו" - כך אמר היום יו"ר מועצת תאגיד השידור הציבורי, גיל עומר, בהשקת סדרת הדוקו החדשה בתאגיד, "המו"לים", של עומרי אסנהיים וגלעד טוקטלי. ברקע הדברים: הניסיונות הנמשכים של שר התקשורת שלמה קרעי לפגוע בעצמאות תאגיד השידור.
בנובמבר צפוי לסיים עומר את כהונתו כיו"ר המועצה, יחד עם חמישה חברים נוספים, אך טרם מונה להם מחליף. את חברי המועצה ממנה ועדה שאת ראשה ממנה שר התקשורת. קרעי בחר למנות לתפקיד את השופט בדימוס משה יאיר דרורי. בג"ץ הוציא צו ביניים נגד המשך פעילות ועדת האיתור לאחר שהוגשה עתירה על מינויו של דרורי לתפקיד. ב-2009 היה דרורי מועמד לבית המשפט העליון, אך בסופו של דבר המועמדות הוסרה. זאת לאחר שפורסמה הכרעת דין שנתן בעבר ובה זיכה אברך שתקף קופאית ממוצא אתיופי על אף שהודה בדברים.
מועצת תאגיד השידור היא הגוף האחראי על אישור התקציב של התאגיד ותוכניות העבודה. כל חבר מתמנה לכהונה של 4 שנים, הניתנת להארכה פעם אחת בלבד (עד 8 שנים בסך הכל). ההארכה אינה אוטומטית, וצריך לאשרה בוועדת האיתור.
עומר הוסיף: "תקשורת כנועה ונשלטת היא סממן מדאיג ומעורר חשש. הניסיונות לחסל את עצמאותו של התאגיד או להכפיפו לשר עלולים לשנות מהותית את הגוף שקם מתוקף חוק שמטרתו העיקרית והחשובה ביותר הייתה הבטחת עצמאותו והניתוק מגורמים פוליטיים , תוך הקפדה שלא תהיה להם דריסת רגל בשידוריו, בתכניו ובפקוח עליהם. כולי תקווה שניסיונות הרס אלו ייבלמו"
יו"ר מועצת התאגיד התייחס גם להצעת חוק פרטית של חבר הכנסת שלום דנינו מהליכוד, שתאפשר לשר התקשורת לקבוע כיצד יימדד הרייטינג בערוצי הטלוויזיה. כיום הרייטינג נמדד על ידי ועדת המדרוג, גוף פרטי במימון ערוצי הטלוויזיה. נתוני הרייטינג שהוועדה מפרסמת הם הבסיס למחירים בשוק הפרסום בטלוויזיה. לכן, לאופן מדידת הרייטינג יש השפעה משמעותית על ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה. לפי הצעת החוק, ערוצי הטלוויזיה ידווחו אחת לחודש לשר התקשורת על נתוני הצפייה בהם, כאשר בשעות השיא ישודרו נתוני הרייטינג על המסך בזמן אמת.
"אחת הדוגמאות מהימים האחרונים היא הצעת חוק שעומדת לעלות להצבעה בוועדת שרים לחקיקה ולפיה שר התקשורת יחליט על שיטת המדידה לבחינת הרייטינג, תוך חובת דיווח חודשי לשר על נתוני הצפייה. למנגנון כזה אין אח ורע בשום מדינה דמוקרטית".