סגור
היועמ"שית גלי בהרב מיארה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
היועמ"שית גלי בהרב מיארה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילומים: יואב דודקביץ , רפי קוץ)

היועמ"שית נגד בן גביר: "קידום רפ"ק סוויסה - מחטף והחלטה בלתי חוקית"

גלי בהרב מיארה הגישה את תגובתה לעתירה המינהלית נגד החלטת השר לביטחון לאומי למנות את רפ"ק מאיר סוויסה למפקד תחנה, למרות שהוגש נגדו כתב אישום על זריקת רימוני הלם על מפגינים; לדבריה, "המשטרה אינה יכולה לפעול תוך הפרה של כללי המינהל התקין, באופן החותר למעשה תחת שלטון החוק שעליו היא מופקדת"  

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קובעת בתגובה שהגישה היום לבית המשפט המחוזי בירושלים, כי החלטתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למנות את רפ"ק מאיר סוויסה למפקד תחנת תל אביב דרום ולהעלות אותו לדרגת סנ"צ, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על זריקת רימוני הלם על מפגינים ופציעתם, היא "החלטה בלתי חוקית".
בהרב מיארה כותבת כי "המינוי נעשה במחטף, תוך הפרה בוטה של כללי המינהל התקין בניגוד להליכי המינוי הנהוגים במשטרת ישראל, ותוך מידורם של הגורמים הרלוונטיים שאמורים היו לקחת בו חלק".
מדובר בתגובת המדינה, שהוגשה באמצעות הפרקליטות, לעתירה מינהלית שהוגשה בשבוע שעבר נגד ההחלטה של בן גביר על קידומו של רפ"ק סוויסה בטענה "מבלי שהתקבלו ההמלצות הדרושות, זאת בניגוד לכללי מינהל תקין", וכמו כן בטענה שהיא לוקה ב"חוסר סבירות קיצונית, באפליה, בשיקולים זרים ובפגמים חמורים נוספים".
העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין יעקב אנוך, עמי אסנת ועדי נעים קטיפה ממשרד פירון, עו"ד בועז ארד ועו"ד דניאל חקלאי, בשם שותפים בכירים במשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, בהם עוה"ד יוסי אשכנזי, נדב ויסמן, תמי פירון-סמורודינסקי, חיים רביה, נגה רובינשטיין, נמרוד רוזנבלום ויאיר גבע. לעתירה הצטרפו התנועה לטוהר המידות ושלושה אזרחים שנפגעו ישירות ממעשיו האלימים של רפ"ק סוויסה.
העותרים מבקשים להורות על ביטול מינויו של סוויסה למפקד תחנת תל אביב דרום וקידומו לדרגת סנ"צ כל עוד לא הסתיים ההליך הפלילי המתנהל נגדו וכל עוד מתבררות נגדו תלונות אחרות על אלימות במח"ש, כנדרש בפקודות המשטרה. העותרים ביקשו הוצאת צו ביניים וצו ארעי במעמד צד אחד שישהה את מינוי סוויסה. השופט אלעזר נחלון לא הוציא צו ארעי במעמד צד אחד, אולם ביקש את תגובות הצדדים לקראת החלטה בבקשה לצו ביניים נגד המינוי.
בעמדתה כותבת הערב המדינה לבית המשפט כי "לעמדת המדינה יש להורות על קבלת העתירה וכן להיעתר לבקשה לצו ביניים". היא כותבת כי "צבר הנסיבות החריגות והפגמים" מצביע על כך שמינוי סוויסה ש"נעשה במחטף באמצעות קביעת 'עובדות בשטח', תוך דחיקת הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי, נעשה בהתעלם מכללי המינהל התקין ומהחובות המוטלות על מינויים בשירות הציבורי, ובגופי אכיפת החוק בפרט, בהתעלם מהוראות נוהל מפורשות במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי, ובאופן שיש בו כדי לפגוע באמון הציבור במשטרה".
1 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סוויסה
רפ"ק מאיר סוויסה
רפ"ק מאיר סוויסה
(צילום: מאיר תורג'מן)
היועמ"שית כותבת עוד כי "המשטרה, המופקדת על אכיפת החוק, אינה יכולה לפעול תוך הפרה של כללי המינהל התקין, באופן החותר למעשה תחת שלטון החוק שעליו היא מופקדת, כפי שנעשה במקרה זה".
עוד נכתב כי העברת ההמלצה לקידום סוויסה על ידי מ"מ המפכ"ל עד לאחרונה ניצב אבשלום פלד, לאחר שהוגש נגד סוויסה כתב אישום, נעשתה ללא התייחסות סדורה של גורמי אגף משאבי אנוש במשטרה, לרבות הביטי משמעת והדבר לא נידון על ידי הגורמים המשפטיים, ללא שהתקיים דיון שיבוצים נוסף במשטרה בעניין סוויסה אף שבדיון שיבוצים קודם הוחלט שקידומו ייעשה על תנאי בכפוף להשלמת חקירת מח"ש בעניינו (שכאמור הובילה לכתב אישום נגד סוויסה).
"קידומו של הקצין", נכתב, "נעשה בניגוד לכלל הקובע כי קצין לא יועלה בדרגה ולא ימונה למשרה בכירה במקרה שתלוי ועומד נגדו כתב אישום שהוגש". בתגובה נכתב שזה המקרה היחיד, לפחות בשנים האחרונות, אשר בו קודם קצין לדרגה בכירה בעת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום.
לטענת המדינה, היות שסוויסה עתיד להיכנס לתפקיד מפקד תחנת תל אביב דרום רק בתחילת אוקטובר, אזי שיש עוד קודם לכן להוציא צו ביניים נגד המינוי, הגם ש"סיכויי העתירה גבוהים".
לתגובת המדינה צורף גם מכתב תגובתו של בן גביר אשר ביקש ייצוג נפרד בהליך - ונדחה. בן גביר הלין על כך, וביקש מבית המשפט להשהות את ההחלטה בנוגע לצו הביניים על מנת לאפשר לו לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה שלא לאפשר לו ייצוג פרטי. לטענת השר, היועמ"שית מתערבת במינוי "בחוסר סמכות מובהק", ולא מאפשרת לו להגן על עמדתו כראוי בפני בית המשפט.
שלשום הגיש גם סוויסה את תגובתו לעתירה וצירף צילום שלו עונד את דרגות הסנ"צ שקיבל לאחרונה בטקס מבן גביר. לטענתו,הוא "קיבל את הדרגה והמינוי זה מכבר הלכה למעשה. אין שוטר במשטרת ישראל, לרבות פקודיו, שלא הבחין בו כשהוא נושא את דרגות הסנ"צ". מסיבה זו, טענו עורכי דינו, אין להוציא צו ביניים נגד קידומו. לטענתם, ההליך מהווה סיכול ממוקד נגדו.