סגור
בנימין נתניהו שרה נתניהו ב מטה הבחירות 1.11.2022
בנימין ושרה נתניהו. שני חלקים בתוך השלם (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
החוט השוזר בין "תיקי ביבי" לפגישה עם אב החטוף שנרצח

גם בסרט של אלכס גיבני וגם בתיעוד הפגישה עם הרב אלחנן דנינו מתגלה תפקידה האמיתי של שרה נתניהו במערך השלטוני-משפחתי - להדהד את כל מה שלבעלה פחות נוח

בפילמוגרפיה הנוכחית של משפחת נתניהו עולה ששרה היא הכוכבת האמיתית. כך, לפי הדיווחים, בסרט ״תיקי ביבי״ שהוקרן בפסטיבל טורונטו, וכך גם בתיעוד הפגישה עם הרב אלחנן דנינו, אותו הגיעה המשפחה המלכותית לנחם ולהסביר לו באותה הזדמנות את קשייו של בנימין נתניהו.
גם בסרטו של אלכס גיבני וגם במפגש עם דנינו מתגלה תפקידה האמיתי של שרה במערך השלטוני-משפחתי. תפקידה להדהד את כל מה שלבעלה פחות נוח. אבל אין ספק שהם מתואמים, שהם ישות אחת, שני חלקים בתוך השלם כשם שירו של אלון אולארצ'יק.
״למה אתם חוקרים אנשים על מתנות בין חברים? אתם רוצים להפיל את ראש הממשלה״, נוזפת שרה בחוקרים ומסבירה להם: ״בעלי הוא האדם הכי מוסרי בעולם״. כך, בכמה מילים מדויקות, צדה שרה שלוש ציפורים שמעמידות את החוקרים במקומם – הם גם טועים משפטית (כולה מתנות), גם מושחתים (רוצים להפיל ראש ממשלה) וגם לוקים בעיוורון שמונע מהם לזהות את האיש הכי מוסרי בעולם.
הצד המוסרי נועד להתחדד בביקור הניחומים בבית דנינו. גם כאן שרה היא העזר בעדו. כשנתניהו מסביר את קשייו "מול כל העולם, מול נשיא ארה״ב", ממהרת שרה להוסיף "מול גורמי הצבא". ושיא השיאים, כשבנימין מקונן "בשביל מה אתה (כלומר אני) כאן? ליהנות? מנעמי השלטון?", מוסיפה שרה בבוז קורבני "איזה מנעמים?", וזה כבר מתגלגל למפגן מרהיב של ניתוק מצד הזוג ש"מנעמים" הם תכלית קיומם.
שרה היא ביבי וביבי הוא שרה. היא שם כדי לחזק אותו, להשלים אותו, להקצין אותו (במשימה הזו משתתף גם הבן יאיר). וגם כדי לעורר את הדיון על מעמדה הפורמלי והציבורי שלא ממש מוסדר. היא נוגשת בעובדי מדינה שמשרתים בבית ראש הממשלה, היא מתערבת במינויים חיוניים, היא ציר השפעה שממגנט אליו מקורבים וחנפנים שרוצים את בעלה. בקיצור, היא פונקציה שלטונית משמעותית שלא מעוגנת באף נורמה חוקית.
נכון, היא לא חייבת לעבור ועדת איתור כדי להתחתן, אבל היא כן חייבת במודעות ורגישות אנושיים, ובעיקר היא מחויבת באיפוק ועידון מסוימים כשהיא מפציעה במרחב הציבורי, תכונות שלמרבה הצער היא חפה מהן לחלוטין. היא פסיכולוגית, אבל כפי שלמדנו ב"טיפול לילי" הנפלאה, פסיכולוגים שלא מטופלים בעצמם מועדים לתאונות קשות.