סגור

התקדמות נוספת ברכבת הקלה: שפיר וכאף חתמו על סגירה פיננסית

החברות הודיעו על סגירה פינננסית של הפרויקט - יקבלו מהבנקים לאומי ו-HSBC חבילת מימון בסכום המוערך במיליארד יורו; הקו הסגול אמור להיפתח בשנת 2027

עוד אבן דרך בפרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה: חברת שפיר הנדסה הישראלית וחברת הרכבות כאף הספרדית סיימו את שלב הסגירה הפיננסית - השתיים השיגו את המימון הנדרש להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן.
בנק לאומי המקומי ובנק HSBC הבריטי מובילים את חבילת המימון של הקו הסגול, בסכום המוערך בכמיליארד יורו. עלות הפרויקט לשפיר ולכאף מוערכת בכ-5 מיליארד שקל.
באופן רשמי שפיר וכאף היו אמורים לסיים את הסגירה הפיננסית באמצע חודש מאי, כך שמדובר בעיכוב של כחודש וחצי בלו"ז המתוכנן - עיכוב שכזה נחשב לזניח למדי במימון פרויקטים של תשתית בסדר גודל כזה.
לפני כחודשיים נחשף ב"כלכליסט" כי הסגירה הפיננסית של הקו הירוק המקביל לקו הסגול מתעכבת. נכון לעכשיו הקבוצה הזוכה שמורכבת מאלקטרה, אלסטום ודן מעריכה כי היא תסיים את הסגירה הפיננסית תוך כחודשיים.
הקו הסגול אמור להיפתח בשנת 2027 והוא עובר ברחוב ארלוזורוב בת"א ברחוב בן יהודה, אלוף שדה, דרך גבעת שמואל ועד אור יהודה במזרח. אורכו כ-27 ק"מ, עם 46 תחנות, וצפויים לנסוע גם בו כ-200 אלף נוסעים ביום.
מכרז הקו הסגול הוא מכרז מסוג PPP - Private Public Partnership, והוא כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט. תקופת הזיכיון תעמוד על 25 שנה, והיא כוללת תקופת הקמה של כ־5 שנים ותקופת תחזוקה של כ־20 שנה.
עבודות התשתית המוקדמות על הקווים הירוק והסגול מבוצעות בימים אלו על ידי נת"ע, החברה הממשלתית. יחליפו אותה בהמשך הזכייניות של הקווים, שיבצעו את עבודות התשתית המורכבות, בכלל זה הקמת המסילות ורכש הקרונות.
נת"ע אחראית גם על השקת הקו האדום של הרכבת הקלה, שצפוי להתחיל לפעול בחודש הקרוב לאחר עיכוב של כמעט שנתיים.