סגור
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה 12.1.23
גלי בהרב מיארה (צילום: גיל נחושתן)

היועמ"שית: ביטול ההנחות לחרדים במעונות יום - החל בדצמבר

בהרב מיארה קבעה מוקדם יותר החודש כי בעקבות פסיקת בג"ץ בנושא גיוס חרדים, לא ניתן להמשיך לסבסד את המעונות עבור מי שאיבדו את מעמד דחיית השירות; עם זאת היא אישרה הוראת מעבר של שלושה חודשים, כדי לאפשר למשרד העבודה להתארגן 

היועצת המשפטית לממשלה גלי הברב מיארה קבעה הערב כי ניתן יהיה להמשיך להעניק הנחות במעונות יום לאברכים שאיבדו את מעמד דחיית השירות במשך שלושה חודשים - עד סוף נובמבר. במקביל יש להודיע להם מבעוד מועד על השינוי הצפוי במבחני התמיכה ולהודיע לאברכים שיש להם פטור משירות שעליהם להביא אישור על כך. היועצת תעביר בתוך פרק זמן קצר הנחיות לגבי הכללים שיחולו עם ביטול ההנחות.
המשנה ליועמ"שית גיל לימון כתב הערב לשר העבודה יואב בן צור כי "מפסק דין הגיוס עולה שההנחות במעונות היום ניתנות בחוסר סמכות, כלומר אין מכוח מה להעניק דחייה. הסיבה שניתנת הוראת מעבר של שלושה חודשים היא הצורך של משרד העבודה להיערך ארגונית לקריטריונים החדשים. עם זאת הארכה מאפשרת לכנסת פרק זמן נוסף להעביר חוק השתמטות שעשוי לאפשר את המשך מתן ההנחות.
היועמ"שית הורתה ב־11 באוגוסט כי לא ניתן משפטית להמשיך ולהעניק הנחות במעונות יום ל־6,700 אברכים שאיבדו בשל פסיקת בג"ץ את מעמד דחיית השירות. מדובר בהנחות של 2,300-1,300 שקל, שהן מרכיב חשוב בסל ההטבות לאברך וביכולתו לחיות בלי לעבוד.
יצוין כי בן צור עיכב את פרסום טבלת התעריפים להנחות במעונות היום המסובסדים והקריטריונים להנחות, כאמצעי לחץ לביטול ההוראה. בכך הוא פגע בהורים חרדים רבים.
שלשום עתרו שני ארגונים חרדיים בבקשה לבטל את חוות הדעת של היועצת האוסרת על ההנחות, ולהורות למשרד העבודה להמשיך את הסבסוד, לכל הפחות עד תום שנת הלימודים תשפ"ה (2024/5). בשל קרבת שנת הלימודים, בג"ץ הוציא צו ביניים המורה למדינה להשיב לעתירה עד מחר. לימון מציין במכתב לבן צור שבקשת השר לייצוג נפרד בעתירה תידון בנפרד.