סגור
כניסה ל טרמינל 3 ב נתב"ג
כניסה ל טרמינל 3 ב נתב"ג (צילום: דנה קופל)

רגב ביקשה מאורבן לפעול לשינוי ההמלצה להימנע מלטוס לישראל

אחרי שהבטיחה לאלפי הישראלים התקועים בחו"ל שאטלים ימיים וטיסות חילוץ עם הרקולסים של חיל האוויר, ביקשה שרת התחבורה מראש ממשלת הונגריה - הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי - לפעול לשינוי ההמלצה של רשות התעופה האירופית נגד טיסות לישראל. עד כה לא יצא דבר מהבטחותיה של רגב

ערב ראש השנה, וברקע המלחמה המתרחבת בצפון ועצירת הפעילות של רוב חברות התעופה הזרות בישראל – אלפי ישראלים תקועים חסרי אונים בחו"ל, חלקם גם קיבלו צווי 8 להתייצבות ביחידותיהם ולפי שעה לא נראה כל פתרון סביר באופק.
ערב החג, בלשכתה של שרת התחבורה מירי רגב ניסו להציג פעלתנות מצדה שנועדה להקל על המשבר החריג וחסר התקדים בתעופה הישראלית.
רגב, שתכננה את טיסתה להונגריה ממילא כדי להשתתף בכנס תמיכה בישראל במלאת שנה לטבח 7 לאוקטובר, ניצלה את נוכחותה במדינה כדי להיפגש עם ראש הממשלה ויקטור אורבן ועם שרים בממשלתו בקריאה שיפעלו לשינוי ההמלצה חסרת התקדים רשות התעופה האירופית לחברות להימנע מטיסות לישראל עד סוף אוקטובר, וזאת בשל ההידרדרות הביטחונית.
הונגריה היא הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי ורגב קיוותה שבכוחה לשנות את ההמלצה המקצועית של רשות התעופה באירופה. מאותן פגישות אגביות בנסיעתה להונגריה לא יצא עד כה דבר, פרט לתמונות ששוגרו למערכות החדשות בישראל.
שלשום בערב איראן שיגרה לישראל 181 טילים בליסטיים, יירוטם של רבים מהם שודרו בכל העולם, נראו גם מקפריסין בשל יירוטם שנעשה בגובה רב והמציאות המסוכנת בשמי ישראל שמטה ממילא את כל טיעוניה של רגב במטרה לשנות את ההמלצה המקצועית של רשות התעופה.
אלא שרגב נכנסה לתמונה מאוחר מדי. השיבושים בתעופה הישראלית לא נגרמו ביום אחד ולמצב הכאוטי הנוכחי קדמו במהלך השנה ביטולי טיסות תכופים מצד החברות הזרות, בהתאם להתפתחויות הביטחוניות באזור. במהלך שנה של משבר, שפרט לחברות התעופה הישראליות שממשיכות לטוס כרגיל כולם מפסידים ממנו, המדינה לא הניחה על השולחן פתרונות לריכוכו, וזאת בייחוד על רקע אי הוודאות באשר להימשכות המצב.
ייתכן שחלק מהפתרונות האלה יכולים להינתן בהפניית טיסות לשדה התעופה רמון שבנגב או באמצעות השתתפות מצד המדינה בפרמיות הביטוח של החברות הזרות שטסות לישראל או בהקלות נוספות שיתמרצו אותן לפעול בארץ.
בינתיים, המצב רק מסתבך וחברות התעופה בעולם ממשיכות לסמן על ישראל איקס בהיותה מקום מסוכן. וירג'ין אטלנטיק הבריטית, שהיתה אמורה לחדש את פעילותה בישראל בימים אלה לאחר שביטלה אותה עם תחילת המלחמה חזרה בה מההחלטה ודחתה את חידוש פעילותה עד סוף מרץ 2025. החברות האמריקאיות דחו כבר לפני זמן רב את חידוש פעילותן בארץ עד האביב הבא והותירו את אל על לבד וללא תחרות בקווים שבין תל אביב לשדות התעופה בארה"ב.
בסוף יולי, ערב הסלמה קודמת במלחמה, רגב כינסה מסיבת עיתונאים בהולה עם הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה ומנהלי חברות התעופה הישראליות ובישרה על סט פתרונות שיופעל במידת הצורך, כדי לאפשר השבת ישראלים תקועים בחו"ל תוך הפעלה של שאטלים ימיים מקפריסין לישראל או באמצעות טיסות מיוחדות במטוסי הרקולס של חיל האוויר.
1 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב 22.8.24
שרת התחבורה מירי רגב 22.8.24
שרת התחבורה מירי רגב. הצהרות חסרות בסיס
(צילום: שלו שלום)
אלא שבימים אלה מתברר שהצהרותיה לא מחזיקות מים. אין שאטלים ימיים, חיל האוויר עסוק במשימות אחרות ודחופות יותר - מה גם שלא ברור כמה כיסוי היה להצהרות אלה מלכתחילה. במענה על שאלת "כלכליסט" מדוע משרד התחבורה לא מפעיל את תוכנית השאטלים וטיסות חיל האוויר, בלשכתה של רגב אמרו כי בהתבסס על נתוני משרד החוץ, לכלל הישראלים התקועים בלרנקה ובאתונה יש כרטיסים - על אף העיכובים בטיסות.
לרשות הנוסעים הישראלים הרבים שתקועים ברחבי העולם בלי טיסות חזור בשל עצירת הפעילות של החברות הזרות אין הרבה מה לעשות, מלבד תפיסת טיסות לשדות התעופה באתונה שביוון ולרנקה שבקפריסין. כל חברות התעופה הישראליות הגבירו בימים האחרונים את טיסותיהן לשדות אלה, כדי לאפשר הבאת ישראלים תקועים לארץ – אם כי גם שם הם יידרשו להתאזר בהרבה מאד סבלנות - התורים ארוכים ומחירי הטיסות רחוקים מלהיות זולים.
בעוד שאל על קיבעה את מחירי הטיסות שלה ללרנקה ב- 199 דולר ולאתונה ב-299 דולר, השבוע הזהירה הרשות להגנת הצרכן את ארקיע שבבעלות האחים נקש כי אם לא תרסן את מחירי טיסותיה היא תטיל עליה קנסות. זאת, לאחר שבדיקה שעשתה הרשות לפני כמה ימים העלתה באתר ארקיע מצאה כי היא מכרה טיסות בקו תל אביב אתונה במחירים מופקעים שבין 783 דולר ל-899 דולר.
המסר של חברות התעופה לישראלים התקועים במהלך הימים האחרונים היה שמי שלא חייב להגיע לארץ ושוהה בחו"ל בחופש – שיאריך אותו כמה שניתן ומי שחייב לטוס שייקח בחשבון שחזרתו לארץ תהיה קשה.
אל על הבהירה כי אין לה יתירות בטיסות ואין בכוחה לזמן פתרונות לנוסעים הרבים שפונים אל המוקד שלה וממילא, בשל המצב החריג גם לא תוכל לקיים טיסות חילוץ משדות תעופה גדולים בעולם כפי שעשתה בתחילת המלחמה באוקטובר שעבר. חלק מהקושי של החברות הישראליות נובע מכך שטייסיהן, כמו גם צוותי אוויר ומכונאים, קיבלו צווי 8 בשל המלחמה, מה שמגביל את יכולות התמרון שלהן במצב הנוכחי.
לאל על 47 מטוסים ועוד שלושה מטוסים חכורים, והיא מתקשה לחכור נוספים בשל המחסור העולמי במטוסים בעולם. חכירות רטובות של מטוסים הן פרקטיקה שנהוגה בחברות תעופה בתקופת עומס, שבמסגרתה הן חוכרות מטוסים וצוותים מחברות זרות שטסות בקוויהן ובשמן. אלא שכאן, ופרט למחסור במטוסים, מתווסף סירובם של הצוותים האוויריים בחברות הזרות לטוס לישראל, בטח שללון בה בזמן שהיא חשופה כל העת לטילים וכטבמ"ים מאיראן, לבנון, תימן, סוריה, עירק ועזה.