נחשול של הרס וחורבן: רכיבים מוברחים הפכו ליחידות אופנועים קטלניות
נחשול של הרס וחורבן: רכיבים מוברחים הפכו ליחידות אופנועים קטלניות
למרות האיתותים, האזהרות והמודיעין הברור לגבי האיום שמהוות יחידות האופנועים של החמאס, רצועת עזה הוצפה בעשור האחרון באופנועים שהוברחו ממצרים. ביוני האחרון ישראל אף נתנה אישור רשמי ומתוקשר ליבוא חלקי אופנועים לרצועה "לראשונה זה 15 שנה". גם המחדל הזה תרם לאסון
במהלך שנת 2009 ד"ר פאוזי נבול סיליה החל לחוש שמשהו אינו כשורה במקום עבודתו. יותר מדי אנשים מצאו עצמם מרותקים למיטותיה של המחלקה אותה ניהל - המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים שיפא העזתי. אלו היו לרוב אנשים צעירים בשנות ה־20 לחייהם, לעתים אף צעירים מכך, שפונו הישר מכבישיה המתפקעים של הרצועה. קורבנות של גל תאונות דרכים מחריד שהחל לפקוד את רצועת עזה באותה השנה. רובם המכריע היו מעורבים בתאונות אופנוע מסוג כזה או אחר.
"אנחנו רואים בכל שבוע 40-30 פצועים מתאונות כאלו", העיד הרופא הבכיר, "מלבד פצועים מהלחימה מול ישראל, תאונות אופנוע הן הסיבה העיקרית שאנשים מוצאים את עצמם מאושפזים במחלקת הטיפול נמרץ שלנו". באותה שנה, כפי שדיווחו הרשויות בעזה, מניין ההרוגים מתאונות אופנוע ברצועה עמד על יותר מ־200.
זה לא קרה יש מאין. כל אדם בעל עיניים הבחין בכמות האופנועים העצומה שהחלה לשטוף את כבישיה וסמטאותיה הצרות של הרצועה באותם ימים. מקורם של האופנועים, אשר מרביתם היו מתוצרת סינית זולה, ברשת מנהרות ההברחה המורכבת והמפותלת שנחפרה מתחת לגבולה הדרומי של הרצועה. "הם כולם מגיעים ממצרים", העידו סוחרי אופנועים שהתראיינו ל־BBC, "רובם עולים בין 700 ל־800 דולר". עקב איסור ישראלי גורף לייבא אופנועים לעזה, המבריחים העדיפו לחתוך את הסיכון היחסי ולפרק את הכלים המוטוריים לחתיכות.
אבל צעיריה של הרצועה לא היו היחידים שנהנו מן ההפקר. הראשונים להרוויח מגל ההברחות המשתולל היו פעיליו של ארגון חמאס שהחל באותן שנים להפגין את כוחו במרחב. אלו בחרו לעצמם אופנועים משוכללים יותר, לעתים חזקים ומהירים יותר, כאלו שגם יכולים להתאים לרכיבה על הקרקע החולית המאפיינת את שוליה של הרצועה. זריזותם, יעילותם והיכולת להחביאם בקלות ברחובותיה הצפופים של עזה הפכו את הכלים הדו־גלגליים החדשים לאמצעי התניידות המועדף על פעילי ארגון הטרור המקומי.
המוכשרים שבהם אף "זכו" לצאת להשתלמויות רכיבה מתקדמות במדינות האזור, פעילות שלעתים התקיימה בשיתוף אנשי חיזבאללה וארגוני טרור נוספים מן המרחב המזרח תיכוני. המטרה היתה אחת: להפוך אותם בבוא היום ללוחמים קטלניים ומיומנים יותר בשדה הקרב כשהם רכובים על אופנועיהם. כאלו שביום פקודה יוכלו לחצות בתחבולה מכשול גבול מורכב, לדהור במהירות דרך שדות או גבעות היישר אל תוך קיבוצים ומושבים. אך חשוב מכל: לחזור כשעל אוכפם כמה שיותר שבויים. יחידת עילית דו־גלגלית, נחשול אופנועים שכולו הרס וחורבן.
התוכניות האפלות של פעילי הטרור - שבאו לביטוין המזוקק והקטלני ביותר במתקפת ה־7.10 - בהחלט לא נעלמו מעיני ישראל. כבר ב־2010, דו"ח גלוי של מרכז המידע למודיעין וטרור זיהה והתריע כי "חמאס, חיזבאללה וארגוני טרור נוספים הפועלים ברצועת עזה ובלבנון עושים שימוש נרחב באופנועים לצרכים צבאיים". באותו דו"ח גם נכתב שחור על גבי לבן: "האופנועים מוברחים לעזה דרך המנהרות ברפיח בשל המגבלות שהטילה ישראל על יבואם".
כבר אז היה ידוע בישראל כי ארגוני הטרור ברצועה משתמשים באופנועים באופן נרחב כדי להעביר ציוד לחימה, לבצע פיגועים ולמלט חוליות ירי. בתהלוכות הצבאיות של חמאס, כך נכתב בדו"ח, "מוצגים האופנועים ורוכביהם לראווה". בטקסי סיום שערך חמאס לפעיליו מעת לעת הציג הארגון שימוש מבצעי באופנועים שכלל חטיפות חיילים, ירי רקטות RPG תוך כדי רכיבה, והדמיה של תקיפת מוצבי צה"ל. האם כל זה נשמע מוכר?
ראיה נוספת למקומם של האופנועים בתוכניותיו ההתקפיות של חמאס התגלתה אי שם ב־2014 בתוך חלל של מנהרה. אז היו אלו כמה אופנועים שהונחו מבעוד מועד בתוך מנהרה תת־קרקעית התקפית שחפר ארגון הטרור אל תוך שטח ישראל. האופנועים, שהיו חדשים לגמרי, הוצבו בה כשחזיתם פונה לכיוון ישראל - עדות ברורה למטרתם וכיוון נסיעתם המתוכנן. המראות ופנסי הצד הוסרו מהם על מנת לאפשר מעבר חלק ומהיר ככל האפשר במנהרה. "האופנועים היו אמורים לבצע פיגוע בעומק שטח מדינת ישראל", סיפר אז קצין מחטיבת 828 (בית הספר למ"כים), "כל אופנוע כזה היה אמור לשאת אמל"ח ולפחות שני פעילים".
אבל למרות כל האיתותים, האזהרות והמודיעין הברור לגבי האיום שמהוות יחידות האופנועים של חמאס, איום שגם השתקף בבירור מסרטוני האימונים שחשף הארגון לעיני כל בחודשים האחרונים, כמעט לא נעשה דבר בנידון. רצועת עזה הוצפה בעשור האחרון באופנועים שהוברחו ממצרים וחמור מכך: ביוני האחרון ישראל אף נתנה אישור רשמי ומתוקשר ליבוא חלקי אופנועים לרצועה "לראשונה זה 15 שנה", כפי שהכריזו הכותרות מרחבי העולם. חלק מחבילת הקלות כלכלית שניתנה לתושבי עזה.
בחודשים האחרונים נכנסו דרך מעבר הגבול ברפיח עשרות משאיות שנשאו חלקי אופנוע תקניים אף שאלו הוגדרו בעבר כבעלי היתכנות ל"שימוש כפול", דהיינו גם לשימוש צבאי. רבות מהמשאיות, כך נראה בבירור מסרטונים ותמונות, נשאו גם משטחים ועליהם צמיגים המתאימים לרכיבה בשטח מאתגר. קשה להאמין שחמאס, בעודו מתכנן את המתקפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של הארגון, לא קפץ על המשלוחים כמוצא שלל רב. לא יהיה מוגזם לשער שאותם חלקים וציוד איפשרו את תחזוקתו ושדרוגו של צי האופנועים החמאסי.
אופנועי פלישה רבים ששימשו את חמאס למתקפת הפתע נשאו בחלקם הקדמי התחתון לוחית לבנה שעליה נכתב באנגלית "HALAWA'' - שמו של יצרן אופנועים מצרי גדול ששמו מתורגם בעברית למתיקות. כליו, שלאורך שנים הוכנסו לרצועת עזה באין מפריע, הותירו בישראל טעם מר מאוד. כזה שלא ניתן לשכוח.