מחלף פולג משוקם: "חלקי בטון עלולים ליפול על עוברי אורח"
מחלף פולג משוקם: "חלקי בטון עלולים ליפול על עוברי אורח"
עבודות הבטיחות והשדרוג של המחלף בנתניה צפויות להימשך עד חודש אפריל 2023 והאזור כולו צפוי לסבול מעומסי תנועה כבדים בעקבות סגירת נתיבים לכל כיווני הנסיעה
לפני כשבועיים הודיעה נתיבי איילון שהיא מבצעת "עבודות בטיחות הכרחיות לשדרוג המרחב של מחלף פולג" שיימשכו מאוגוסט 2022 ועד לאפריל 2023. העבודות, שעלותן מוערכת ב־7 מיליון שקל, מובילות לצמצום נתיבי הנסיעה על המחלף המרכזי משני נתיבים לכל כיוון לנתיב בודד, ולהסדרי תנועה זמניים רבים באזור, ומצטרפות לעבודות תשתית רבות שמתבצעות בשנים האחרונות לאורך כביש החוף. באופן טבעי הובילו העבודות על המחלף לעומסי תנועה כבדים, ושלשום התייחסה לנושא גם עיריית נתניה, שפרסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה כי "אנו ערים לעומסי התנועה שנוצרים כתוצאה מעבודות לביצוע שיקום ושדרוג מחלף פולג". פרסום זה גרר שובל של מאות תגובות מצד תושבים זועמים. עם זאת, בהודעת העירייה נכתב דבר נוסף וצויין שם כי "העבודות מתבצעות בעקבות דו"ח בטיחות חמור לגשר הדורש להתחיל בעבודות באופן מיידי".
ל"כלכליסט" הגיע דו"ח הבטיחות המלא שאליו התייחסה עיריית נתניה, ושם מתגלה כי מחלף פולג, שמופיע בדו"ח כשני גשרים שונים (גשר רכב דרומי וגשר רכב צפוני), מקבל ציון ממוצע של 50 ו־48 לכל גשר מתוך 100. לפי הדו"ח, הציון של שני חלקי הגשר מסווג את מצבו הכללי כ"ירוד". שני חלקי הגשר זכו גם לציון "קריטי" ו"ירוד מאוד" של 31 באחד הפרמטרים שמתייחס למצבן של קורות ראשיות ועוד, מה שעלול ליצור "סכנה לנפילת חלקי בטון, מרכיבי הקורות, הזיזים ותחתית המיסעה על עוברי האורח תחת הגשר". לסיכום נכתב, כי "יש לבצע את הפעולות באופן מיידי לצורך הבטחת בטיחות משתמשי הדרך".
ראש אגף ההנדסה בנתיבי איילון עדו מעוז אמר ל"כלכליסט", כי "החברה קיבלה את אחזקת הגשרים בכביש 2 לפני פחות משנתיים, עשינו סקר של מצב הגשרים ומסתבר שמצב הגשר הזה ירוד מאוד, ואם הוא לא נכנס לטיפול מיידי, נגיע למצב שצריך לסגור אותו ולמנוע מעבר כלי רכב מתחתיו ומעליו. זה הגיע למצב שגושי בטון התחילו להתנתק ונתנו לזה טיפול חירום". לפני נתיבי איילון, תחזוקת הגשר היתה באחריות חברת נתיבי ישראל. לפי מעוז, נתיבי איילון מבצעים טיפול מונע כדי שמצב הגשר לא ימשיך להידרדר עד סגירה מוחלטת. עוד הוא אמר, כי בשיחה משותפת של נתיבי איילון עם שרת התחבורה וראש עיריית נתניה הוחלט לבצע את העבודות בשלבים עם אפשרות למעבר מוגבל של תנועה כדי למנוע סגירה מוחלטת של הגשר ל־4-3 חודשים. מעוז הוסיף כי בכל כמה עשרות שנים צריך לבצע עבודות תחזוקה של גשרים. מנתיבי ישראל נמסר: "מן הראוי לציין כי העברת האחריות בקטע מחלף פולג לנתיבי איילון התקיימה ב־2019. בדו"ח סקירת הגשר שביצעה החברה בסוף 2017 קיבל הגשר ציון 75 (מתוך 100)".