סגור

דעה
מעבדות לחירות: במקום צרכנות אובססיבית, שמירה על כדור הארץ

השבוע מיליארדי אנשים ברחבי העולם יציינו את "יום כדור הארץ". תחושת האושר שמגיעה מצרכנות אובססיבית רגעית, ועלינו להבין שאם ננצל את אותו הזמן בעזרה לשמירה על כדור הארץ נחווה אושר ארוך טווח הרבה יותר

השבוע מיליוני יהודים יציינו את חג הפסח, במקביל, מיליארדי אנשים בכל העולם יציינו את "יום כדור הארץ". שני המועדים החופפים עוסקים בשאלת החירות של כולנו בעבר, בהווה ובעתיד. הגיע הזמן לעצור את תופעת הצרכנות האובססיבית ולתת יותר מקום עבור עזרה לאחר, וגם לכדור הארץ.
כמה בגדים מתוך הארון שלנו אנחנו באמת לובשים? האם גם לכם מגירה במטבח עמוסה בכלים שלא השתמשתם בהם יותר מפעם אחת? מספיק מבט חטוף לחדר הילדים כדי להבין שאולי הגזמנו גם עם כמות המשחקים לבן השנתיים שמתרגש מהמפתחות של הרכב יותר מבריכת הכדורים בחצר.
גל התייקרות המחירים מכה בכולם, ובתקופה האחרונה כולנו מרגישים שיותר קשה להכניס את היד לכיס. עם זאת, הנתונים מחברות האשראי מציגים תמונה שונה לחלוטין. גם בלי להיכנס למספרים ואחוזים אפשר לומר בצורה ברורה – אנחנו קונים יותר. קונים יותר ממה שקנינו בעבר, קונים יותר ממה שאנחנו רוצים וקונים יותר ממה שאנחנו צריכים.
1 צפייה בגלריה
דור ה-Z קניות שופינג
דור ה-Z קניות שופינג
האושר מקניות אובססיביות רגעי בלבד
(צילום: גטי)
צריכת היתר שלנו חוצת גיל, מגזר, מגדר ואפילו רמת הכנסה שיש לה השפעה ישירה על יכולת הצריכה שלנו. למרות שזה נשמע בלתי סביר, חשוב להבין שתהליך הרכישה כבר מזמן לא תוצאה של מחשבה רציונאלית של "האם יש לי צורך במוצר/שירות". בתהליך הרכישה מופעלים שני כוחות, רציונאלי ואמוציונאלי-רגשי. לרוב אנחנו לא מספיק מבינים כמה מאמץ הושקע בפיתוח אסטרטגיה למנגנון הרגשי על מנת שיוכלו לנצל אותו כדי למכור לנו עוד מוצר שאנחנו לא באמת רוצים או צריכים. קניות המונעות על ידי רגש מובילות אותנו לצרוך בגלל הקלה רגעית רגשית.
זאת לא רק תאוריה שיווקית, היא גם מוכחת מדעית. חוויית הרכישה גורמת למוחנו לייצר יותר מהורמון הדופמין שמופרש במוח וגורם לתחושת הנאה וסיפוק שנרצה להרגיש ממנה עוד. התופעה הביולוגית הזאת חשובה ומעניקה לנו תמריצים כדי להשיג צרכים קיומיים כמו אוכל ואהבה. תחושת ההנאה שנגרמת בחוויה מלמדת שהקושי בסוף משתלם. הדופמין מופעל במקרים רבים כמו: בשמיעת מוזיקה, בלמידת משהו חדש, בנצחון בתחרות וגם – כשאנחנו עוזרים לאדם אחר.
אחד הדברים המפתיעים שנמצאו כמעוררים את המערכת הביולוגית להפריש את הורמון ההנאה והסיפוק הוא התנדבות. התנדבות היא פעולה למען טובת האחר ולכאורה לא תורמת לתחושת ההנאה האישית של התורם. לפי סקרי הענק של מכון גאלופ ברחבי העולם, שכוללים מיליוני משיבים ממדינות שונות ומתרבויות שונות, קיים קשר חזק בין התנדבות לאיכות חיים. אנשים שמתנדבים יותר בדרך כלל מאושרים יותר. פעולת ההתנדבות והעזרה לזולת עושה טוב לא רק לאחר אלא גם לעצמנו. בנוסף, להתנדבות חלק בירידה בתחלואה, עליה במצב הרוח הטוב ושיפור איכות החיים של חולים במחלות כרוניות.
ואם כל זה לא שכנע אתכם, נסו להיזכר בפעם האחרונה שעשיתם משהו טוב למען מישהו אחר, תחושת הסיפוק שליוותה אתכם איננה חד פעמית.
ביום שישי הקרוב, שביעי של פסח, בו אנחנו חוגגים על פי המסורת את נס קריעת ים סוף, נציין יחד עם העולם את "יום כדור הארץ". היום הזה נועד להעלאת המודעות להגנה על הסביבה ולשמירה על כדור הארץ. איך עושים זאת? מתחילים בלהכיר ביכולת של האדם להשפיע על גורלו ועל גורל הסביבה בהחלטות היומיומית שהוא לוקח.
בהחלטה אחת של השקעת המשאבים שלנו (בין אם זה כסף, זמן או כח) במקום בהנאה רגעית על בגד חדש או טיול בחו"ל נבחר לתרום משלנו לאחר נוכל להציל את העולם, פעמיים.
אורי בן שלמה הוא מנכ"ל ארגון JGive לנתינה ופילנתרופיה
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.