סגור
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק
השרה אורית סטרוק. "צריך אנשים שיבואו בלי שנגרור אותם" (צילום: יואב דודקביץ)

סטרוק: "לשים את סוגיית השוויון בנטל בצד, צריך אנשים עם מוטיבציה"

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אמרה בדיון בוועדת החוץ והביטחון כי צריך להתאים את המסגרות לחרדים: "שייכנס חרדי ויצא חרדי". ח"כ אלעזר שטרן מחה: "לצבא אין משימה כזאת". שר החקלאות אבי דיכטר על החוק שיוריד את גיל המינימום לשירות לאומי לחרדים: "אני מקווה שההבחנה בין שירות צבאי לשירות אחר תהיה ברורה"

"צריך לשים את סוגיית השוויון בנטל בצד. מה שצריך זה אנשים עם מוטיבציה ולתת מענה לצרכים" - כך אמרה היום (ב') שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק בדיון בוועדת החוץ והביטחון שעסק בהכנת חוק שירות אזרחי חדש לציבור החרדי.
"יש לי נכדים שמאריכים להם את השירות ל-36 חודשים", הוסיפה. "צריכים להתבונן קודם כל על הצורך האקוטי של המדינה בכוח אדם. אין דבר כזה כוח אדם בלי מוטיבציה. זה לא שווה לי כלום. אולי זה שווה לעולמות השוויון. צריך אנשים שיבואו בלי שנגרור אותם".
סטרוק השתתפה בדיון כשרה האחראית על הרשות לשירות לאומי אזרחי. לדבריה, "אם אתה רוצה את החבר'ה האלה, תבנה להם מסגרות שלא מאתגרות את העולם החרדי שלהם. תוותר לחלוטין על כור ההיתוך. אל תיתן סיורי יום א'. שייכנס חרדי ויצא חרדי".
ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) אמרה בתגובה: "צריך להסתכל על המוטיבציה של איש מילואים שעושה 200 יום ועל ההשלכות על המוטיבציה שלהם. צריך להתחשב גם בהם". ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), ששימש בעברו כראש אכ"א, אמר: "לצבא אין משימה שמי שנכנס חרדי יצא חרדי, כמו שאין משימה שהילד שלי ייכנס ויצא שומר שבת. אוי ואבוי לנו. אני מחדד את זה. כולנו עוברים שינויים תרבותיים בצבא. להרוג זה לא דבר שאנחנו אוהבים שהילדים שלנו עושים. הצבא צריך ליצור את התנאים שאנשים ייכנסו לצבא ויצאו מבחינת התרבות כמו שהם רוצים, שהצבא לא יפריע".
מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי, ראובן פינסקי, גילה בדיון שבשב"כ ובמוסד הונהגו משרדים נפרדים לגברים בלבד למשרתי שירות אזרחי חרדים, כמו בתוכנית שח"ר (שירות חרדים) לגברים נשואים בצבא. אחד ההיבטים הבעיתיים של החוק החדש שמבקש פינסקי הוא הורדה של גיל המינימום לשירות אזרחי לחרדים ל-19 לגברים נשואים ו-20 לרווקים, מה שעלול ליצור תחרות על מעט החרדים שמתגייסים. כמו כן, הכוונה היא לאפשר הארכת שירות לשלוש שנים כדי שניתן יהיה להתנדב למסלולים שדורשים הכשרה ממושכת דוגמת פרמדיקים.
שר החקלאות אבי דיכטר הגיע לוועדה כדי לדרוש שהחוק לא ייצור מצב שהחרדים יכולים לבחור בין צבא לשירות אזרחי . לדבריו, "ב-7 באוקטובר פתחנו עידן אחר. אני מקווה שההבחנה בין שירות צבאי לשירות אחר תהיה חדה, ברורה ומשמעותית".