בלעדיהמועמד של הממשלה למנהל רשות המטרו פרש מהמרוץ
בלעדי
המועמד של הממשלה למנהל רשות המטרו פרש מהמרוץ
גיא סמט, המועמד המועדף על משרדי הממשלה לתפקיד מנהל רשות המטרו, החליט למשוך את מועמדותו. כעת הברירה היא בין מינוי המועמד היחיד שנשאר, אלכס דן, לבין מכרז חדש
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה היוצא גיא סמט החליט לוותר על מועמדותו לתפקיד מנהל רשות המטרו, וזאת למרות שהוא היה מועמד קונצנזוס שהיה מקובל גם על משרד האוצר וגם על משרד התחבורה.
ל"כלכליסט" נודע כי סמט מנמק את החלטתו ברצון לעבור למגזר הפרטי. ברקע הדברים, הליך מינויו של סמט לתפקיד הסתבך עקב דרישת הנציבות לפתוח את ההליך המכרזי מחדש מפני שהוא לא נכלל בקבוצת המועמדים המקורית. כעת, משרד האוצר ומשרד התחבורה עומדים בדילמה של האם לבחור במועמד היחיד שנותר לתפקיד - אלכס דן - או לצאת להליך מכרזי חדש.
רשות המטרו היא גוף ממשלתי המשותף למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שהוקם כתוצאה מחוק ההסדרים של ממשלת בנט־לפיד ב־2022. רשות המטרו אמורה לתכלל את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן ולא לנהל את ההקמה באופן ישיר, ומטרתה המרכזית היא הסרת חסמים ותיאום בין הגופים השונים שיעסקו בפרויקט היקר והמורכב ביותר בישראל. לפי חוק ההסדרים, ישנה אפשרות שמנהל רשות המטרו ישמש גם כיו"ר נת"ע, אך נוסח החוק עמום ולא מתייחס למצב בו יש יו"ר מכהן (היו"רית הנוכחית של נת"ע היא מיה ליקוורניק).
למרות שהוקמה לפי חוק כבר לפני שנתיים מעולם לא מונה לה מנהל או מנהלת שיעמדו בראשה. בתקופת ממשלת בנט-לפיד ייעדה שרת התחבורה מיכאלי את מנהלת רשות התכנון לשעבר דלית זילבר לעמוד בראש הרשות אך מינוי זה לא יצא לפועל עד פירוק הממשלה. בתקופת הממשלה הנוכחית הוקמה ועדה משותפת לאוצר ולתחבורה שהמליצה על המועמדים צחי דוד, סגן מנהל אגף התקציבים לשעבר; עינת גנון, סמנכ"לית ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית; ואלכס דן, לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל. דוד וגנון פרשו מההתמודדות לאחר שההליך התעכב ולאחר שהבינו כי הסיכוי ששרת התחבורה מירי רגב תתמוך במינוי שלהם הוא קלוש. למרות שדן נשאר כמתמודד יחיד על התפקיד, בתחבורה והאוצר העדיפו לפנות לסמט כמועמד חיצוני. סמט צפוי לסיים בקרוב את תפקידו כמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, והוא אמור לפרוש כאשר השרה עידית סילמן תמנה לו מחליף. המשרד להגנת הסביבה תחת סילמן סובל מעזיבה המונית של בכירים, כפי שפורסם בחודש שעבר בכלכליסט.
כאמור, אחת הסיבות לכך שמועמדותו של סמט לא קודמה היא שהנציבות לא ראתה בעין יפה את פניית ועדת האיתור למועמדים חיצוניים שלא הגישו מועמדות במקור. הנציבות מציבה בפני משרד האוצר ומשרד התחבורה את הברירה בין מינוי אלכס דן לבין פתיחה בהליך מכרזי חדש. במשרד התחבורה נוטים לתמוך במינוי דן לתפקיד, אך במשרד האוצר מסתייגים מכך. למרות זאת, ייתכן שבסופו של דבר האוצר "יתקפל" ויסכים למינוי דן בכדי שלא לצאת להליך מכרזי חדש שיעכב עוד יותר את איוש המשרה.
במקביל להיעדר מנהל לרשות המטרו, גם השלמת חקיקת חוק המטרו שאמורה להסדיר את הממשקים בפרויקט המורכב מתעכבת כבר יותר משנתיים. לאחרונה חזרה ועדת הפנים בכנסת בראשות היו"ר יעקב אשר (יהדות התורה) לדון בחוק, מתוך כוונה להעבירו בקריאה שנייה ושלישית בכנס הקיץ הנוכחי.