סגור
נזקים מפגיעת טיל של חיזבאללה בבית ב קריית שמונה מלחמת חרבות ברזל
פגיעה במבנה בקריית שמונה. הסכנה לא מאפשרת להחריג את החינוך המיוחד (צילום: EPA/ATEF SAFADI)

הנזק למשק מהשבתת הלימודים בצפון - חצי מיליארד שקל בשבוע

חצי מיליון תלמידים כבר לומדים מרחוק, ומשרד החינוך נערך למצב של התפשטות ירי הטילים. בנק ישראל מעריך: העלות סגירה מוחלטת היא 2.6 מיליארד שקל בשבוע

הנזק למשק מהשבתה של מערכת החינוך לגיל הרך ולכיתות הנמוכות במחוזות הצפון וחלק ממחוז חיפה ניתן להערכה בכ־100 מיליון שקל ליום או חצי מיליארד שקל לשבוע. אם השבתת הלימודים תתרחב למרכז, צפוי הנזק לגדול לעד חצי מיליארד שקל ליום. התחשיב הזה אינו כולל את הנזק המצטבר לעתידם הכלכלי של התלמידים.
מערכת החינוך מצפון לחדרה, שכוללת כחצי מיליון תלמידים (20% ממערכת החינוך) עברה ביומיים האחרונים ללמידה מרחוק. בניגוד לקורונה, בגלל שמדובר במצב ביטחוני יוצא דופן לא ניתן להחריג את ילדי החינוך המיוחד והילדים בסיכון, מה שמחריף את הבעיה להורים ולמשק.
המערכת מתורגלת מימי הקורונה במעבר ללמידה מרחוק. עם זאת, בשלב זה מדובר בעיקר בשיח רגשי ובהרגעת חששות. מערכת שעות מסודרת תיבנה רק בשבוע הבא, אם מצב החירום יימשך.
על פי תחשיב של בנק ישראל, מ־2020, הנזק למשק משבוע של השבתת הלימודים שתגרום להיעדרות הורים מעבודה צפוי להיות כ־2.6 מיליארד שקל או כ־500 מיליון ליום עבודה. יצוין שרוב הנזק, כ־2 מיליארד שקל, נגרם מסגירת גני הילדים ומעונות היום, כלומר ילדים בגילאים שיש בעיה להשאיר עם אחים גדולים, והשאר מסגירת הכיתות הנמוכות. במצב שבו כ־20% מהמשק מושבתים אפשר להניח שהנזק הוא כ־100 מיליון ליום, גם אם ייתכן שהעובדה שמדובר באזור פריפריאלי מקטינה אותו.
התחשיב של בנק ישראל התייחס למצב של סגר קורונה, שבו סבים וסבות אינם יכולים לסייע בשמירת הילדים. נראה שהקושי במצב הנוכחי אינו פחות. את הנזק העתידי לתלמידים העריך בנק ישראל במיליארד שקל לכל שבוע של השבתת המערכת ולימודים מרחוק, כלומר כ־200 מיליון שקל ל־20% מהמערכת.
יצוין שה־OECD מעריך את הנזק לתלמידים מהפסד שנת לימודים בכ־10%. קשה מאוד להעריך כמה לימודים הפסידו תלמידי ישראל בקורונה ובקרבות מאז 7.10. אבל סביר שאפשר לכמות את הנזק בכמה אחוזים משכרם העתידי. כמובן הנזק יהיה הרבה גדול לבני שכבות חלשות. ילדים ממשפחות חזקות יכולים לקבל השלמות מההורים ומהחינוך המשלים. וכמובן, ילדי הפריפריה סבלו הרבה יותר במלחמה.
מ"מ יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך רמי הופנברג אומר שבימים הראשונים של סגירת מערכת החינוך הדגש הוא על הנושא הרגשי ושמירת שגרה. "זה לא הזמן להתעקש על שיעור מתמטיקה. הלימודים הם בעיקר כדי לשמור על שפיות התלמידים". לדבריו, כל זמן שמדובר בתקופה קצרה, אובדן של כמה ימי למידה לא דרמטי. בעיריית חיפה טוענים לאחוזי התייצבות גבוהים בשעורים המקוונים שעלו מ־85% שלשום ל־88% אתמול. מנכ"ל ארגון מנהלי בתי הספר מנהיגים, גיל מושקוביץ, אומר שהמנהלים מדווחים על מוכנות ללמידה מרחוק. ההשבתה הבעייתית ביותר מבחינה משקית היא של מעונות היום והגנים. יו"ר נעמת חגית פאר מסרה ש"סגירת המעונות אחרי שבועיים גורמת שהפעוטות טרם השלימו את תקופת ההסתגלות והוא יחל מחדש".
בקורונה היו פערים גדולים מאוד בין האוכלוסייה היהודית והערבית ביכולת הלמידה מרחוק. יו"ר ועדת המעקב לענייני חינוך בחברה הערבית, ד"ר שרף חסאן, אומר שעדיין יש שכונות שלמות שאין בהם אינטרנט ותלמידים רבים ללא מחשבים. "לא נערכו למשבר הבא", הוא מאשים. הוא גם מציין שבחברה הערבית קשה לתת מענה רגשי כי המורים מפחדים לדבר על המלחמה כדי לא להסתבך עם הרשויות.