כיצד הפכה אשקלון לאחת הערים המבוקשות בישראל ומובילה בפרויקטים חדשים?
כיצד הפכה אשקלון לאחת הערים המבוקשות בישראל ומובילה בפרויקטים חדשים?
כיצד הפכה אשקלון לאחת הערים המבוקשות ביותר למגורים בישראל השוברת שיאים במכירת דירות חדשות ומובילה במספר התחלות הבניה בפרויקטים חדשים?
דוחות הלמ"ס שפורסמו לאורך השנה שחלפה ממשיכים למצב את אשקלון כמובילה ובפער ניכר על יתר ערי ישראל כאשר היא מקדימה את תל אביב, רמת גן וירושלים, במכירת דירות חדשות ובפרויקטים חדשים באשקלון. גם בנתוני התחלות הבניה דורגה אשקלון ראשונה בשנה שעברה עם 3056 יח"ד חדשות שנבנו ובחציון הראשון של 2021 בלבד הובילה עם 1807 דירות חדשות שבנייתן החלה.
אז כיצד הפכה אשקלון לאחת הערים המבוקשות ביותר למגורים בישראל השוברת שיאים במכירת דירות חדשות ומובילה במספר התחלות הבניה בפרויקטים חדשים?
לצורך מענה על שאלה זו, כדאי לבדוק מי הם הקהלים השונים, רוכשי הדירות שתורמים לסטטיסטיקה המרשימה שממצבת את אשקלון גבוה ומובילה בביקושים לדירות חדשות ומהן הסיבות שבחרו דווקא באשקלון? התשובה מגוונת ביותר: מדובר בזוגות צעירים ומשפחות, מצמצמי ומשפרי דיור, חלקם מקומיים וחלקם הגדול מהגרים מהסביבה הקרובה והרחוקה, שכולם מצאו באשקלון עיר תוססת ומתפתחת, בעלת נגישות טובה אליה וממנה, עם רצועת חוף ארוכה וייחודית ומחירים שעדיין אטרקטיביים ביחס למחירי הדירות במרכז הארץ. לצידם כמובן, מספר לא מבוטל של רוכשים שזיהו באשקלון פוטנציאל אדיר להשקעה שניזון מרמות הביקושים ההולכים וגדלים ובעקבות ההתפתחות האדירה שעוברת העיר, לרבות בנייתם של פרויקטים חדשים באשקלון.
אולם, על מנת לייצר ביקושים כה גבוהים למגורים בפרויקטים חדשים באשקלון, צריך היה להפוך את העיר הפריפריאלית הדרומית ביותר במישור החוף, לאטרקטיבית מספיק, על מנת שתגרום לאותו מגוון רחב של קהלים לרצות להשקיע בה, לעבור אליה או להישאר ולהשתקע בה. ואכן, הביטוי בשטח ליעד זה התחיל למעשה עם החתימה על הסכמי הגג בין עיריית אשקלון, משרד האוצר ורמ"י, לפני כשש שנים, שקבעו להקים 30 אלף יח"ד בפרויקטים חדשים באשקלון בטווח השנים הקרובות ופיתוח נרחב. במסגרת ההסכם, סוכם כי המדינה תשקיע בתשתיות באשקלון מיליארדי שקלים ובשכונות החדשות במיוחד, כאשר בתמורה העירייה תתחייב לאפשר בנייה במהירות.
לעניות דעתי העלייה ברמות הביקושים אינה תוצר ישיר ובלעדי של הבניה האדירה שיצרה שוק ענק עם דירות חדשות וזולות שנבנו במסגרת ההסכמים, אלא של כל המעטפת - בעיקר השקעה בפיתוח ובתשתיות, אחרת, היינו רואים ביטויים דומים בכל הערים שנבנו בהן מגה שכונות עם אלפי יח"ד שחלקן עומדות כרגע ריקות. אותה מעטפת שהחלה לקום בשנים האחרונות בעיר, הכוללת תשתיות ופיתוח שטחים ציבוריים נרחבים היא בהחלט לב ההצלחה ביצירת אטרקטיביות ובהבאה של אוכלוסיה חדשה ואיכותית לעיר.
אין ספק שבשנתיים האחרונות ציבור רוכשי הדירות הבין עד כמה גדול הצורך במגורים בסביבה פתוחה עם מרחבים ירוקים ובקרבה לטבע. במקרה של אשקלון, הוא הצביע ברגליים. הפיתוח הנרחב של השטחים הציבוריים ברחבי העיר שכבר נעשה, ושנמצא בתהליך הוא חלק מהסיפור של אשקלון. יש לכך מספר דוגמאות כבר בשטח , בעיקר בשתי השכונות החדשות שעתידות להיות הגדולות ביותר בעיר. בחלק המערבי של שכונת עיר היין, אשר אמורה להתאכלס בקרוב ושעתידה לכלול בסופה כ-11,500 יח"ד, מוקם פארק גדול שישתרע על שטח של 450 דונם. כמו כן, בסמוך לשכונת אגמים, שתכלול 6,000 יח"ד, החלה בשנה האחרונה בנייתו של פארק 'אקו ספורט' שיתפרש על פני 655 דונם, ויכלול אגם מלאכותי גדול, מתקני משחקים וכושר, מסלולי הליכה ורכיבה, מסעדות, בתי קפה ועוד . פארק נוסף אשר נפתח לאחרונה הוא הסי-פארק, שנמצא באזור חוף דלילה בתחומי שכונת אפרידר הותיקה. מדובר בפארק ספורט אתגרי אשר כולל מסלולי אופניים אתגריים, קירות טיפוס, פארק חבלים, מתחם להופעות, מתחם סקייט קארבר ועוד.
חברת אפגד זיהתה לפני מס' שנים את הפוטנציאל העצום בעיר והחלה בבנייתם של מס' פרויקטים חדשים באשקלון: אפגד בעיר היין, אשר בנייתו הסתיימה והוא יאוכלס בקרוב. אפגד באגמים, בנייתם של מאות יח"ד בשלושה מתחמים (מתחם רקיע, מתחם הפארק ומתחם הגן הצפוני) ופרויקט בריזה ליד הים, מגדל מגורים בן 23 קומות באחת מעתודות הקרקע האחרונות אשר סמוכות לחוף הים של אשקלון.
הכותבת, יעל דקל-הניג, סמנכ"לית שיווק, קבוצת אפגד חברה יזמית וקבלנית לעבודות הנדסה ובנייה