סגור
עידית סילמן השרה להגנת הסביבה
השרה עידית סילמן. לא ממנה (צילום: עמית שאבי)

סילמן תוקעת מינויים למליאת רשות הטבע והגנים המחויבים בחוק

רק כרבע מהמושבים במליאה מאוישים. התוצאה – הוועדות המקצועיות לא עובדות ופעילות שמירת הטבע בישראל נפגעת. גם מינויים אשר מחויבים לפי חוק, כמו נציגי החברה להגנת הטבע, השלטון המקומי וקק"ל, לא מאושרים. אפילו פנייה של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לא העירה את השרה עידית סילמן

רבבות ישראלים פוקדים מדי שבוע את שמורות הטבע הפזורות ברחבי הארץ, עליהן אחראית רשות הטבע והגנים, אשר כפופה למשרד להגנת הסביבה. אולם תחת השרה עידית סילמן, הגיעה מליאת הרשות, אשר אחראית על הניהול, הפיקוח, ההגנה על מני בעלי חיים ואף על ההחלטה אילו גנים יפותחו ובאיזה תקציב, לשפל. מתוך 19 חברים רק חמישה מכהנים, כשסילמן מעכבת מינויים של לפחות ארבעה אנשי מקצוע. חלק מהמינויים מעוכבים כבר יותר משנה, והמליאה אף פועלת ללא יו״ר.
חוק הגנים הלאומיים קובע, כי לרשות הטבע והגנים (רט״ג) תהיה מליאה של 19 חברים, שימונו על ידי הממשלה בהמלצת השר להגנת הסביבה. נכון להיום, אותה מליאה מונה חמישה חברים בלבד. בשנים האחרונות התחלפו השרים במשרד להגנת הסביבה ולא איישו את כל המקומות, וחברי מליאה הלכו ופרשו. כעת המליאה נמצאת בשפל, כאשר השרה סילמן מעכבת כבר יותר משנה מינוי של שלושה נציגים, שכלל אין לה שיקול דעת במינוים: מנכ״ל החברה להגנת הטבע דן אלון, מנכ״ל מרכז השלטון המקומי שלמה דולברג, וסגן יושב ראש דירקטוריון קק״ל אלירן שמואל חי. הגופים האלו, לפי חוק, מיוצגים במליאה באופן אוטומטי כנציגי ציבור. מינוי שני הנציגים הראשונים ממתין על שולחנה של סילמן לחתימה כבר יותר משנה, ואילו מינויו של שמואל חי מאז אוגוסט האחרון.
יתר על כן, גם נציג המשרד להגנת הסביבה עצמו במליאה, רן אברהם, פרש כבר לפני חמישה חודשים וסילמן טרם מינתה לו מחליף מבין אנשי המקצוע.
במקביל, סילמן לא ממנה יו״ר למליאת הרשות. זאת לאחר שנכשל הניסיון שלה למנות לתפקיד את מנכ״ל החברה לפיתוח גוש עציון אהרוני נויבאר. ועדת המינויים פסלה את מינויו של נויבאר, שאין לו ניסיון בתחומי הגנת הסביבה, לאחר שנחשף כי לשניים היכרות מוקדמת וקשר קרוב, עליו לא הצהירו. סילמן הכחישה את הדברים. נויבאר הוא חבר מליאה.
למליאה חשיבות רבה: היא מפקחת על פעילות הרשות וגם מייעצת ויוזמת פעולה. לפי החוק, היא קובעת את מדיניות הרשות, מתווה את קווי פעולתה, קובעת את תוכנית העבודה שלה, מאשרת את תקציבה, עוקבת אחר ביצוע המדיניות ומנחה את מנהל הרשות ועוד. יושבים בה אנשי מקצוע רבים, בעלי פרספקטיבה רחבה בנושאים שונים, כמו שימור ושיקום טבע, תכנון ובנייה, כלכלה ואקלים. הם גם חברים בוועדות שונות, בהן ועדה מדעית, שבה אמורים לשבת מומחים בנושאים כמו זואולוגיה ואקולוגיה. הוועדה הזאת אמורה לייעץ לרשות – וגם לשרה להגנת הסביבה – בנושאי מינים מוגנים.
במליאה הדלילה חסרים אנשי מקצוע רבים, אשר יש למנות לפי החוק לאחר התייעצות עם מוסדות מדעיים, ובהם אקולוגים, כלכלנים ואדריכלי נוף. כך מתקשה הגוף הזה לתפקד ולפקח על עבודת רשות הטבע והגנים, המנהלת כ־570 גנים לאומיים ושמורות טבע ומארחת מדי שנה כ־12 מיליון מבקרים.
הנושא לא מוגדר בחוק, אולם כשרק חמישה תקנים מאוישים, המליאה החליטה על דעת עצמה כי תסתפק בקוורום של שלושה חברים בכדי לקבל החלטות. בנוסף לכך, גם ועדות המליאה משותקות. ״לא כל החברים יכולים לרוץ בין הוועדות, ויש המון כאלו. שלושה חברים לא יכולים להיות בוועדת ביקורת וגם בכספים. חסרים אנשי מקצוע רבים. המליאה והוועדות לא מתפקדות – וחלקן כלל לא מתכנסות, ויש לזה השלכות קשות מאוד על תפקוד הרשות״, אומר לכלכליסט גורם המעורה בפרטים.
בעבר טענה סילמן כי לא אישרה את מינויו של מנכ״ל החברה להגנת הטבע למליאה מפני שהיא רוצה לדאוג לייצוג נשי במליאה. אולם, מלבד העובדה כי תפקידים רבים פנויים וכי מנכ״ל החברה להגנת הטבע אינו אישה ומקומו משוריין ממילא, סילמן עצמה - אשר הציגה את הנושא כחשוב לה - בחרה למנות למליאה גבר ואף לנסות למנותו ליו״ר, והעבירה את נטל הייצוג המגדרי על החברה להגנת הטבע.
הנושא נגרר זמן רב כל כך ללא פתרון, עד שאפילו מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן נדרש לנושא. לפני ארבעה חודשים פנה המבקר לסילמן, ציין שעבודת הרשות נפגעת מכך וביקש לקבל את התייחסותה ולדעת אם יש בכוונתה לאייש בזמן הקרוב את מליאת הרשות, כדי ״לאפשר את עבודתם התקינה של המליאה וועדותיה״. סילמן מצידה, לא טרחה עדיין להשיב לפנייתו.
זו לא הפעם הראשונה שבה מזניח שר הגנת הסביבה את הנושא. סילמן עצמה מעורבת מאוד בעבודת רט״ג, היא השרה הממונה, אולם הוועדה המפקחת על הרשות - לא יכולה לבצע את פעולתה כשם שהתכוון המחוקק. גם בתקופתו של השר זאב אלקין ב־2018 נאלץ מבקר המדינה להתריע כי מליאת הרשות חסרה מאוד והתנהלות רט״ג והפיקוח על עבודתה נפגעים. אז כיהנו תשעה נציגים מתוך 19. בתקופת ממשלת השינוי ביצעה השרה תמר זנדברג שבעה מינויים. שניים שביקשה לאשר נפסלו על ידי יריביה הפוליטיים בממשלה בטענה שהם "מינויים פוליטיים", ושניים נוספים נתקעו בצנרת רשות החברות כשפורקה הממשלה.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: ״מינויו של דן אלון למליאת רט"ג טרם אושר, למרות פניות חוזרות לשרה להגנת הסביבה בעניין זה. חברותו של נציג החברה להגנת הטבע מחויבת על פי חוק ומנכ"ל החברה להגנת הטבע הוא הנציג שהוגש, עבר את כל האישורים ומחכה לאישור השרה מזה כשנה". ברשות הטבע והגנים סירבו לענות לכל שאלה בנושא, לרבות רשימת החברים המכהנים, הוועדות והחברים בהן וכן מועד כינוסן. מסילמן לא נמסרה תגובה.