מחקר: לגברים משתלם פחות לעסוק בהוראה מלנשים
מחקר: לגברים משתלם פחות לעסוק בהוראה מלנשים
לפי ה־OECD, מורות בארץ משתכרות יותר מהשכר הממוצע לאקדמאיות, וגברים מרוויחים כ־25% פחות מאקדמאים
השכר האלטרנטיבי הצפוי למורה גבר במקצוע אחר גבוה בהרבה מזה שמוצע למורה. זו סיבה מרכזית לפער העצום בין כמויות המורות והמורים במערכות החינוך במדינות המפותחות.
בישראל, למשל, השכר של מורים גברים ביסודי עומד על 74% מהשכר הממוצע לאקדמאי אבל השכר של מורות עומד על 109% מהשכר הממוצע לאקדמאית. כלומר הבחירה להיות מורה משתלמת הרבה יותר לנשים מאשר לגברים. כך עולה ממחקר חדש שמפרסם ארגון המדינות המפותחות ה־OECD.
70% מהמורים ב־OECD הן מורות, בחינוך היסודי 84% ובתיכון 64%. בישראל שיעור המורות ביסודי הוא 86% ובתיכון 71%.
בין הסיבות למצב הזה העובדה שבעבר הוראה היתה אחד המקצועות היחידים שהיו פתוחים לנשים והעובדה שניתן לשלב בקלות יחסית בין הורות והוראה. היבט נוסף שהופך את ההוראה אטרקטיבית יותר לנשים הוא שאין בהוראה כמעט פערי שכר מגדריים.
אלא שבגלל פערי השכר במשק התוצאה של היעדר פערי שכר מגדריים בהוראה היא שהעבודה כמורה משתלמת בהרבה לנשים מאשר לגברים. זאת מכיוון שהשכר האלטרנטיבי לגבר אקדמאי גבוה בהרבה מזה של מורה, בעוד השכר האלטרנטיבי לאישה אקדמאית שווה או נמוך משכר של מורה. מורים גברים משתכרים בממוצע במדינות המפותחות 20% פחות מאקדמאים אחרים בעוד מורות משתכרות 3% יותר מהשכר הממוצע לאקדמאיות.
כמה דוגמאות: מורות ביסודי בישראל משתכרות 109% מהשכר הממוצע לאקדמאית. הנתון במדינות המפותחות ובאיחוד האירופי עומד על 98%. לעומת זאת מורים ביסודי משתכרים 74% מהשכר הממוצע לאקדמאי בישראל. הנתון ב־OECD הוא 75% ובאיחוד האירופי 76%. מורות בחטיבת הביניים בישראל משתכרות 117% מהשכר הממוצע לאקדמאית בעוד מורים בחטיבה משתכרים 77% מהשכר הממוצע לאקדמאי.
החוקרים מציינים שנתוני סקר ההוראה של ה־OECD (המכונה TALIS) בשנת 2018 חושפים התפכחות רבה של המורים בנוגע לתפיסת ההוראה בחברה שלהם. רק אחד מתוך ארבעה מורים (26%) תופס את המקצוע כמוערך בחברה. זה תורם לקושי למשוך ולשמר מורים. כמו כן, אחד מכל שלושה מורים (34%) מאמין שהיה לו טוב יותר לבחור מקצוע אחר.