סגור

הפקקים והמשברים בתחבורה לא יצאו להפסקה בזמן החגים

שרת התחבורה מרב מיכאלי ואנשי משרדה חוזרים לעבודה אחרי החגים כשמשימות מורכבות על שולחנם. משבר חברות התעופה, פינוי התחנה המרכזית בתל אביב, עיכובים ברכבת הקלה ומינויים דחופים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות

משרד התחבורה הולך להיות אחד המשרדים הכלכליים המרכזיים ביותר בקדנציה של הממשלה הנוכחית והדבר עשוי להשפיע במידה רבה על רמת שביעות הרצון של האזרחים מרמת התפקוד של הממשלה. שרת התחבורה מרב מיכאלי ואנשי משרדה יגלו שבמהלך תקופת החגים האחרונה המשימות על שולחנם רק הלכו ותפחו, וחלקן כבר זועקות לפתרון מיידי.
בשבועות האחרונים משרד האוצר מנהל משא ומתן אינטנסיבי עם חברות התעופה, ואף ששרת התחבורה תמכה בסיוע לחברות הפרטיות, היא השאירה את העיסוק בפרטים למנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב. התמיכה המסתמנת באל על צפויה לכלול פיטורים של כ־1,500 עובדים, ושרת התחבורה החברתית תיאלץ לבלוע את הגלולה המרה הזו או להתערב באופן אישי במשבר.
נושא תעופתי נוסף הוא קידום שדה תעופה חלופי בנגב כפי שהצהירה בעבר השרה, אך הוא לא הופיע בתוכניות התקציב ובמשימות הממשלה למרות נחיצותו. משרד התחבורה מתמודד גם עם עיכוב פינוי שדה התעופה בהרצליה ומבקש לעכב את הפינוי עד ליצירת חלופה זמנית בחיפה, ולאחר מכן חלופה קבועה בחדרה, בניגוד לעמדת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שמעוניינת שהשדה יפונה מיידית.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי, שרת התחבורה
(אביגיל עוזי)
למשרד התחבורה ורמ"י מחלוקת גם לגבי פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. המשרד מבקש לפנות בהקדם את המתחם להעביר נתח נכבד מקווי האוטובוסים למסוף פנורמה בתל אביב. ברמ"י מסכימים עקרונית אך דורשים קידום של פרויקטי בנייה עירוניים בתל אביב בתמורה. גם הפרטת נמל חיפה מתעכבת בגלל אי־הסכמות בין רמ"י לבין עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ורשות החברות.
סוגיה נוספת שהשרה נמנעה מלהביע לגביה עמדה פומבית היא פינוי כפר שלם. העיכוב בפינוי מונע את ההכרזה על הזוכים במכרז על הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
2 צפייה בגלריה
אינפו המשימות הבוערות של משרד התחבורה
אינפו המשימות הבוערות של משרד התחבורה
אינפו המשימות הבוערות של משרד התחבורה
על פי הערכות האוצר, העיכוב בהשלמת ההליך המכרזי, שהוחלט כי יבוצע במאי, עולה למשק כ־100 מיליון שקל בחודש, ועלותו צפויה להגיע בקרוב לחצי מיליארד שקל.
אחת הסיבות לכך שהפינוי התעכב בעבר היה ששרת התחבורה הקודמת מירי רגב ביקשה להימנע מתמונות של פינוי תושבים, בין היתר מפני שחלקם מזדהים כפעילי הליכוד. גורמים ממשלתיים סיפרו כעת ל"כלכליסט" כי ההסכמה המסתמנת של השרה מיכאלי לפינוי המתחם צפויה להוביל לכך שההליך יסתיים בקרוב, גם אם הפינוי עצמו יתרחש רק בעוד כמה חודשים.
ירושה נוספת שמיכאלי קיבלה מהשרה הקודמת רגב היא הסכסוך המתוקשר בין מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר לבין יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני. לפני כמה שבועות הסכסוך הגיע לשיא חדש כשמנכ"לי משרדי האוצר והתחבורה שלחו מכתב לשניהם ובו דרישה להרגעת הרוחות. גם אם במשרד התחבורה היו רוצים להתערב בנעשה ברכבת ולצדד בצד כזה או אחר בסכסוך - אין בידיהם יכולת אמיתית לעשות זאת, מפני שכמעט ובלתי אפשרי להזיז יו"ר דירקטוריון מתפקידו לאחר שמונה. בימים אלה הנהלת הרכבת צריכה לקדם את אישור תוכנית הפיתוח הרב־שנתית בהיקף של 46 מיליארד שקל.
בהמשך ישיר לכך, השרה תהיה חייבת למלא בהקדם את כיסאות הדירקטורים הריקים בכל החברות הממשלתיות שנמצאות תחת אחריות המשרד. התפקידים הפנויים ואלו שצפויים להתפנות כוללים בין היתר את יו"ר חברת נת"ע, יו"ר חוצה ישראל, ויו"ר נתיבי איילון.
מלבד הבכירים, השרה חייבת למנות בהקדם גם דירקטורים לחברות. בנתיבי איילון מכהנים כעת שני דירקטורים בלבד וזאת כשצריך חמישה דירקטורים לפחות בשביל לקבל החלטות, ובחוצה ישראל המצב זהה. בנת"ע מכהנים כעת שלושה דירקטורים בלבד ואחת מהן מסיימת עוד כחודשיים, כשהמינימום הנחוץ הוא שבעה דירקטורים. בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות מכהנים לרוב בין תשעה ל־12 חברים.