מסדר ההשפלה בעולם השלישי של משרד הרישוי
מסדר ההשפלה בעולם השלישי של משרד הרישוי
משרד הרישוי בחולון הוא משל למשרד ממשלתי שמשפיל אזרחים, מתייחס אליהם כאל נתינים נטולי זכויות ומסכן את בריאותם. מוטב ששרת התחבורה, במקום לדגמן מעבר חציה בטיק־טוק, תערוך ביקור בהול בעלבון הזה
כחום היום, 12 בצהרים, 35 מעלות בצל, אבל בפתח משרד הרישוי בחולון אין צל. עשרות אנשים מזיעים את נשמתם מול מחסומים מגובבים ומאבטחים עצבניים, בחוץ, בשמש הקופחת, כמו פליטים בגבול אפגניסטן. קשישה בכסא גלגלים, עם המלווה שמתחנן להיכנס איתה פנימה, אמא עם תינוק מייבב, קשי יום שמתלוננים על אובדן יום עבודה, אזרח זר שלא מאמין למראה עיניו. ברוכים הבאים, ברוכות הבאות, לעולם השלישי.
כן, אני יודע שיש נושאים לאומיים חשובים יותר - איראן מתקרבת לפצצה, נגיף הדלתא מתעקש, מערכת הבריאות קורסת; ובכל זאת, אני מבקש לספר הפעם על החיים עצמם, כי משרד הרישוי הוא משל להתעמרות של משרד ממשלתי, שבמקום לשרת את אזרחיו, משפיל אותם, מתייחס אליהם כמו נתינים חסרי זכויות, ואף מסכן את בריאותם.
הגענו לכאן בגלל טעות של פקיד כלשהו, או מחשב כלשהו. הניסיונות לתקן את הטעות אונליין, או בטלפון של משרד הרישוי, נכשלו כמובן. האתר מתסכל, הפקידים שענו לטלפון, אחרי המתנות מייגעות ואינספור ניתוקים, היו חסרי תועלת. קבענו איכשהו תור מראש לשעה 12. הו, תמימות קדושה; הו, אופטימיות מטופשת.
מישהו - ספק פקיד, ספק מאבטח - דורש מעשרות האנשים שהזמינו תור מראש את תעודות הזהות שלהם. האזרחים הנצלים בשמש כבר לא מתווכחים עם הריבון ומנופפים בייאוש בתעודות כדי לזכות בתשומות לבו. הפקיד, או אולי מאבטח, נעלם עם צרור תעודות וחוזר אחרי זמן עם פתקים: ר346 או ט548 וכיו"ב. אבל הפליטים, שהיו עד לאחרונה אזרחים, עדיין בשמש, מושפלים ומזיעים. זה לא עוזר להם. חמישה מאבטחים לפחות חוסמים את הכניסה הנכספת.
אחרי כשעה וחצי הרשו לכמה בעלי פתקים להיכנס למדגרת הקורונה בפנים לעוד המתנה מטומטמת, כשהמספרים על הצגים מתקדמים בקצב מתעתע, מקפצים בין הסדרות השונות של ר', ט', א' ועוד, חוזרים לפתע לאחור, גזלייטינג בלי שום רמז כמה זמן עוד נצטופף כאן. תו ירוק? הצחקתן את שרת התחבורה!
הפקידה היתה גסת רוח; היא לא אשמה - קשה להתמודד עם אנשים שאיבדו את סבלנותם אחרי שעות מורטות עצבים. היא העיפה אותנו אחרי דקה בטענה שהיא לא יכולה לתקן את הטעות, הטעות של משרד התחבורה, לא שלנו! אבל זה לא העיקר. לא הייתי מלאה אתכם בסיפור שולי על טעות בירוקרטית. העיקר זו הקלות הבלתי נסבלת של ההתעללות.
לא כל המשרדים הממשלתיים כאלה. משרד הפנים ורשות המסים בתל אביב, למשל, עשו בשנים האחרונות מהפך מרשים. אנשים שקובעים תור מראש מדווחים שהתקבלו בזמן וזכו לשירות ענייני ואדיב. למערכת יעילה של זימון תורים, התברר, לא דרושים מדעני טילים. משרד התחבורה נשאר הרחק מאחור, עלוב ומעליב.
אולי הטור הזה יצליח לנער את השרה מרב מיכאלי והמנכ"לית מיכל פרנק שזכו בירושה המקוללת הזו. אולי השרה והמנכ"לית יואילו לערוך ביקור פתע במקום, יעמדו בשמש עם עשרות האומללים שמנופפים בתעודות הזהות שלהם, ינסו לפענח את האלגוריתם של ר346 ט548, ואולי יטלטלו את המנהל האדיש שלא הזיז את ישבנו מהמזגן בלשכה. את משרד הרישוי צריך להקפיץ מימי הביניים למאה ה־21. זה חשוב לא פחות מדוגמנות מעבר חציה בטיק־טוק.
תגובת משרד התחבורה
משרד התחבורה שלח היום (חמישי), חמישה ימים אחרי פרסום הטור על משרד הרישוי את התגובה הבאה:
בשל התחלואה הגוברת של מגיפת הקורונה, משרדי הרישוי פועלים בהתאם להוראות התו הסגול, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות, בהן הגבלת מספר מקבלי השירות הנמצאים בסניף בכל נקודת זמן, חובת עטיית מסכה, שימוש בחומרי ניקוי וחיטוי, ויצירת חיץ בין מקבלי הקהל לציבור הפונים.
בעקבות תלונות שהתקבלו במשרדנו, אגף הרישוי שיפר משמעותית את התנאים בכניסה למשרד הרישוי בחולון עבור אזרחים המבקשים לקבל שירות. במסגרת זאת, הוצבה צילנית שנועדה להגן מפני השמש על אזרחים הממתינים בכניסה למשרד הרישוי, וכן מאווררים וספסלי המתנה. במהלך השבוע הבא תותקן במקום גם נקודת שתייה.
יצוין, כי קבלת השירות במשרדי הרישוי מותנית בהזמנת תור מראש בלבד, מתוך מטרה לשמור על מגבלת תפוסה וריחוק חברתי במשרדי הרישוי ולחסוך לציבור המתנה מיותרת. משרד התחבורה ביקש מהפונים למשרד הרישוי להגיע כ-15 דקות בלבד לפני מועד הפגישה שנקבע. עם זאת, יצוין, כי ישנם אזרחים רבים המגיעים גם ללא קביעת תור מראש.
משרד התחבורה תגבר את השירות במוקד הטלפוני 5678* ומאפשר לבצע מגוון פעולות גם בעשרות עמדות הרישוי האוטומטיות (רישיומט) ובמאות סניפי הדואר ברחבי הארץ, זאת מבלי להגיע לסניפי משרדי הרישוי או למשרד התחבורה.
יודגש כי כיום ניתן לבצע את רוב פעולות הרישוי, רכב ונהיגה, גם באתר האינטרנט של משרד התחבורה, מבלי להגיע למשרד הרישוי בין הפעולות: חידוש והוצאה של רישיון רכב ונהיגה, העברת בעלות על רכב, הגשת ערעור על תוצאות בחינה עיונית או מעשית, רישום לקורס נהיגה נכונה, הגשת בדיקות רפואיות, בקשה להנפקה או עדכון של תג נכה, בקשה למשלוח תדפיס נקודות חובה לנהג, בקשה ליבוא אישי של כלי רכב ועוד.