בלעדיהאוצר מגביר את הלחץ על תע"א: "אין התקדמות בהסדרת חריגות השכר"
בלעדי
האוצר מגביר את הלחץ על תע"א: "אין התקדמות בהסדרת חריגות השכר"
פניית סגן הממונה על השכר לענייני אכיפה למנכ"ל התע"א וליו"ר הוועד בחברה מסמנת את פקיעת סבלנות האוצר לסחבת הארוכה להסדרת סוגיית חריגות השכר. מדובר בחריגות של כ-8,000 מתוך כ-15 אלף עובדי התע"א שנעשו ב-7 השנים האחרונות והצטברו לסכום שמוערך בכ-600 מיליון שקל
ועד עובדי התעשייה האווירית והממונה על השכר במשרד האוצר במסלול התנגשות, על רקע המבוי הסתום בדיונים להסדרת חריגות השכר לכאורה של אלפים מבין עובדי החברה הביטחונית – ממשלתית.
פנייה מהימים האחרונים שעשה סגן הממונה על השכר לענייני אכיפה למנכ"ל התע"א בועז לוי וליו"ר הוועד בחברה, יאיר כץ מסמנת את פקיעת הסבלנות של האוצר אל הסחבת הארוכה במגעים שאמורים להסדיר את סוגיית חריגות השכר, שעומדת על הפרק מאז קיץ 2018.
בפניית סגן הממונה, שאדי עאזם ללוי ולכץ נאמר בין השאר כי "על אף שניתנו מספר אורכות והזדמנויות, לא היתה כל התקדמות בהסדרת חריגות השכר". הוא הוסיף כי "בכוונת הממונה על השכר להשלים את ההליך המנהלי בעניין השימוע הקיבוצי ולקבל החלטה בהתאם לסמכותו בחוק". בפנייתו לתע"א קבע את ה-15 ליוני כמועד אחרון למסירת עמדותיה והערותיה בנושא וזאת לקראת קבלת החלטה סופית.
מדובר בחריגות לכאורה בשכרם של כ-8,000 מתוך כ-15 אלף עובדי התע"א שנעשו במהלך 7 השנים האחרונות והצטברו לסכום עצום שמוערך בכ-600 מיליון שקל. כל עוד הצדדים לא מסדירים את הנושא, הסכום תופח בכל שנה כך שכל אחד מבין אלפי עובדי התע"א שבשכרם נמצאו חריגות לכאורה צפוי להידרש להשיב לקופת המדינה מאות אלפי שקלים.
בהיותה חברה ממשלתית, תע"א כפופה להוראות רשות החברות הממשלתיות ולחוק יסודות התקציב שמגבילות את שכר עובדיה. זאת, לעומת חברות פרטיות שפועלות בשוק הביטחוני, כמו אלביט מערכות שהיא המתחרה המרכזית של תע"א, שבה אין כל הגבלת שכר.
יו"ר ועד העובדים בתע"א, יאיר כץ אמר בהתייחס לפניית אגף הממונה על השכר כי "הדרישות לא מתכנסות עם המציאות העסקית שבה מתנהלת החברה". לדבריו, מדובר בדרישה שיש בה כדי לפגוע במאמצי גיוס כוח אדם מוביל ואיכותי לשורות החברה, כדי שיוכלו לענות לאתגרי המחקר והפיתוח הרבים שעומדים לפתחה ובמאמצי השימור של עובדים רבים: "זה כמו לאפות עוגה שתופחת יפה, ואז להכניס לתוכה קיסם שגורם לקריסתה", אמר.
בעבר, בעת שהמו"מ בין התע"א למשרד האוצר מסביב לסוגיה התפוצץ לאחר שעלה של שרטון, כץ איים במחאה נרחבת של עובדי החברה. במקביל אמר כי הנושא ייושב במסגרת הבנות על קביעת מודל שכר חדש בחברה, אך כזה טרם גובש.
הדרישות של משרד האוצר באות בתקופה שנחשבת לתקופה הטובה בכל הזמנים של התעשייה האווירית. בחודש שעבר היא דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, שצמחו ב- 6.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומכירותיה הסתכמו בכ- 1.3 מיליארד דולר. צבר ההזמנות שעומד לה, שבר את השיא של כל הזמנים ומסתכם בכ-16.5 מיליארד דולר.
על רקע ביצועיה הכספיים בשנתיים האחרונות היא שילמה למדינה דיבידנדים בסך של כמיליארד שקל. כלל עובדי החברה יקבלו על סמך תוצאות הרבעון הראשון של השנה דיבידנד בסך כולל של כ-61 מיליון שקל.