סגור
פוטו מתנדבים אקספו תל אביב
מתנדבים באקספו תל אביב (צילום: נעם אמיר)

תרומה אפקטיבית: איך לבחור את העמותה הנכונה?

כולנו רוצים להבטיח שתרומתנו לתושבי הדרום, לחיילים, למשפחות החטופים תהיה אפקטיבית והכי חשוב שתגיע ליעדה - איך נוודא שהעמותה שאנחנו מעוניינים לתרום לה תשתמש בכסף ביעילות מקסימלית? וגם, הדרך הפשוטה לוודא שהקישור לתרומה שקיבלתם הוא לא הונאה

מהרגע הראשון למלחמה, כולנו הוצפנו באינספור יוזמות של תרומות למפונים, כוחות הביטחון ולמשפחות הפצועים, החללים והחטופים. בתחילת המלחמה לא היה לאף אחד את הסבלנות והפניות לחשוב לעומק על כל תרומה, אבל במחשבה הלאה ובהנחה שאנחנו מעוניינים שהתרומה שלנו תהיה אפקטיבית, איך נדע לבחור את העמותה "הנכונה"?
לעוד כתבות בערוץ TRUST
בשונה מתחומים עסקיים אחרים שבהם יש אפשרות לוודא את מידת האפקטיביות של המוצר או השירות, בכל מה שקשור למגזר השלישי התחום קצת יותר אפור. מעמותות ומיזמים שמנוהלים בחוסר יעילות ועד מקרים קיצוניים של הונאות שמנצלות את ההזדמנות (כמו בני זוג מבארי שגילו שגורם עלום מגייס "עבורם" כספים) – אלו הכלים שיכולים לסייע לנו לנהל נכון את התרומות שלנו.
כצעד ראשון, מומלץ לחפש מידע ברשת על העמותה. באתר העמותה אפשר לקבל תמונה כללית על מטרותיה, המנהלים ועל תוצאות והישגים - שיכולים לשקף מידה מסוימת של אפקטיביות.
כמו כן, חשוב לבדוק באתר גיידסטאר - האתר הרשמי של רשות התאגידים במשרד המשפטים, שהעמותה רשומה ומחזיקה באישור ניהול תקין או באישור על הגשת מסמכים. אפשר גם לראות באתר אם לעמותה יש אישור זיכוי מס לתרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, ואם כן אפשר לקבל זיכוי החזר בגובה 35% מסך התרומה. לרגל המצב, אפשר לבדוק באופן ממוקד באתר את העמותות שמעניקות או מבקשות סיוע לחיילי צה"ל ולאזרחים ובחלוקה לנושאים ספציפיים, ממזון וציוד אישי ועד הסעות או ציוד לחימה.
על פי פרויקט "מקסימום אימפקט", עמותה מצטיינת היא: "עמותה שהראיות והמחקר מעידות שהיא מצליחה לבצע שינוי, שיש לה יחס עלות-אפקטיביות גבוהה, שהיא דוגלת בשקיפות, שיש מקום למימון נוסף, ושיש לה הצלחה מוכחת בתחום".
מקסימום אימפקט הוא מיזם פרטי שמטרתו למקסם את האימפקט של תרומות בישראל ושמצהיר כי הוא הוקם במטרה לעזור לישראלים לענות על שאלה אחת: "איפה כדאי לתרום כדי שאוכל לעזור כמה שיותר?". במסגרת הפרויקט מתבצעים ומתפרסמים מחקרים על אפקטיביות העמותות הישראליות ומחולקים פרסי הצטיינות לעמותות המצטיינות שהראו אפקטיביות גבוהה.
לא מספיק רק מה העמותה עושה, אלא גם איך. זו הנחת העבודה של ארגון "מידות" שפועל לקדם את עיקרון האפקטיביות כמדד מרכזי במערך השיקולים של כל מי שמעוניין לתרום לעמותה, ומעניק "תו מידות לאפקטיביות", שמשקף את היכולות הארגוניות של העמותה. כיום באינדקס העמותות של מידות יש 224 עמותות שנמצאו אפקטיביות.
דירוג העמותות מתבצע דרך שקלול של מספר מרכיבים שמתייחסים להיבטים שונים של פעילות העמותה כמו יכולות ארגוניות, תכנון, הון אנושי, התנהלות כספית, אתיות ועוד. 15% מהציון הסופי נקבעים לפי מדד ה"תכנון" שמתייחס לתוכניות העמותה לטווח הארוך, 25% נוספים לפי יכולות ביצוע, והיציבות הכספית של העמותה אחראית ל-18% נוספים. תהליך הדירוג מתבצע בשיתוף פעולה מלא עם העמותה הנבדקת ומבוצע בין היתר דרך שאלונים, פגישות ושיחות עם עובדים בעמותה וסקרי עובדים.
בנוסף לתהליך הפרטני, בשנת 2021 חברו ארגון "מידות" ו-Code For Israel לפרויקט משותף במטרה לפתח כלי אוטומטי שיוכל לדרג את מידת האיתנות הפיננסית של כלל העמותות בישראל. המדידה מבוססת על נתונים פומביים ומטרתה להעריך את החוסן הכלכלי והעמידות הפיננסית של העמותות. השקלול הסופי מתבסס על נתוני הצמיחה השנתית הממוצעת של העמותה בשלוש השנים האחרונות, עודף או גרעון בשנת הפעילות האחרונה וגיוון מקורות הכנסה.
ב"מידות" משתמשים בחמש שאלות שיכולות להעיד על מידת האפקטיביות של העמותה. שאלות אלה יכולות להיות רלוונטיות גם לנו כתורמים, והן: מהי הסוגיה החברתית שמנסים לפתור? מה עושים כדי לפתור או לצמצם אותה? מהם הישגי העמותה? איך העמותה יודעת מה היא מצליחה להשיג? ומה העמותה לומדת וכיצד משפרת את פעילותה?
במקביל לצורך לאשש ולוודא מראש את יעילות התרומה, ישנם מקרים קיצוניים של הונאות שמנצלות את המצב. יש לא מעט בקשות לתרומה שכולנו מקבלים להעברה דרך ביט, פייבוקס ו-PayPal. איך אפשר לדעת בוודאות שהכסף אכן יגיע ליעד הרצוי?
בימים האחרונים הוקמה פלטפורמה חדשה בשם SafeDonate שמאמתת את הקישורים שאנחנו מקבלים לתרומות. באתר אפשר להדביק את הקישור שקיבלנו ולקבל אישור שמדובר בתרומה מאומתת ובטוחה, או לחילופין שמדובר בקישור חשוד וטעון בדיקה. כמו כן, יש באתר קישורים מאומתים קיימים שאפשר גם לתרום דרכם. מי שאחראי על תהליך האימות הם צוות הייטקיסטים מתנדבים, רובם מחברת Forter הישראלית, שעוסקת במניעת הונאות בתשלום במסחר מקוון.
מי שפחות טכנולוגי יכול להיעזר בפתרון פשוט יותר. חברת הסייבר קונפידס פתחה לרגל המצב בוט וואטסאפ שבודק את אמינות הקישורים לתרומות. שולחים את הקישור בוואטסאפ למספר 03-6444417.
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.