סגור

חצי מיליארד דולר, בייבי: כיצד הפכה ישראל למעצמה טכנולוגית בתחום התחבורה החכמה?

ההיתר התקדימי שהעניק השבוע משרד התחבורה להפעלת האוטובוס האוטונומי בכבישי ישראל מסמל את שינוי כללי המשחק בתחום התחבורה החכמה בישראל, שממשיכה למצב את עצמה כאחד המרכזים המובילים בעולם בתחום, למרות האתגרים הכלכליים והגיאופוליטיים הניצבים בפניה.
בתוך כך, אנו עדים להתפתחויות מרשימות בשוק הישראלי בהיבט של שותפויות משמעותיות במהלך 2024 בין חברות ישראליות לבין תאגידים בינלאומיים מובילים. כך לדוגמא, חברת EVR Motors הישראלית, המפתחת מנועי רכב חשמליים, אשר פתחה מפעל חדש בהודו. וכן חברת Addionics, המייצרת טכנולוגיות לסוללות מתקדמות לרכבים חשמליים, מצליחה להרחיב את השפעתה הגלובלית בכך שחתמה על הסכם לפתיחת מפעל לייצור סוללות בקנה מידה גדול בארה"ב. בנוסף, חברות כמו C2A, המספקת פלטפורמה להגנת סייבר לעמדות טעינה חשמליות, החלה שיתוף פעולה עם יצרנית המשאיות Daimler Trucks. חברה נוספת היא Optibus, המספקת פתרונות ניהול תחבורה, בדגש על תחבורה ציבורית, אשר הודיעה על התחלת שיתוף פעולה עם היצרן Volvo Busses.
מתוך דו״ח שפירסמנו בקהילת EcoMotion - מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, משרד הכלכלה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בנושא תחבורה חכמה, עולה כי השקעות בתחום התחבורה שבוצעו בישראל בחציון הראשון של 2024, היו בסכום כולל של למעלה מ-520 מיליון דולר. ההשקעות בוצעו ב-42 עסקאות, כאשר רוב הכספים הופנו לחברות בשלבים מוקדמים כמו Pre-seed ו-Seed. כ-25% מההשקעות התמקדו בפתרונות אנרגיה מתחדשת ואלקטריפיקציה, בהתאם למגמה העולמית של מעבר לאנרגיות ירוקות והפחתת פליטות פחמן , כולל צמיחה בהשקעות בתחום.
השקעות אלו באות באחת השנים המאתגרות ביותר של ישראל. אולם, על אף מצב הגיאופוליטי המקומי, היזמים הישראלים ממשיכים להבין את החשיבות של תחום התחבורה החכמה בפרט בהיבט של סיוע בפתרון משבר האקלים. על כך יעידו הקמתן של 13 חברות חדשות שקמו בשנת 2024, רובן בתחום האנרגיה והאלקטריפיקציה, מה שמחזק את מעמדה של ישראל כמרכז חדשנות עולמי בתחום הפתרונות למשבר האקלים.
1 צפייה בגלריה
מימין ג'ניפר שוורץ ו עדי גרינברגר
מימין ג'ניפר שוורץ ו עדי גרינברגר
מימין ג'ניפר שוורץ ועדי גרינברגר
(צילום: נגה שדמי, מיכאל קמינצקי)
דוגמאות להשקעות בתחום האנרגיה והאלקטריפיקציה, הינן של חברות כמו NGV, המייצרת דלקים מתחדשים מפסולת ו-CO2, Saiflow, המפתחת פתרונות הגנת סייבר לרשתות אנרגיה מבוזרות. חברות אלו מייצגות את הפוטנציאל והמחויבות הישראלית לפיתוח פתרונות טכנולוגיים ירוקים ומתקדמים. בדומה, ניתן לציין את חברת Carrar, הפועלת להתייעלות אנרגטית בעת קירור הסוללה ברכב החשמלי, אשר גייסה 5 מיליון דולר.
מדוע השקעות בתחום התחבורה החכמה ממשיכות לזרום דווקא בתקופה מאתגרת כל -כך לישראל? התשובה טמונה בחדשנות הישראלית ובחיבור של תעשיית הסטארט-אפים המקומית לאקוסיסטם הגלובלי. כיום קיימות יותר מ-800 חברות סטארט-אפ מקומיות הפועלות בתחום התחבורה החכמה במגוון רחב של נושאים: אנרגיה וחשמל, טכנולוגיות רכב, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה, תשתיות ושירותי תחבורה ועוד. ישראל מציגה תשתית חזקה לחדשנות בתחום התחבורה, עם יוזמות משותפות של המגזר הפרטי יחד עם המגזר הציבורי, התורמות לחיזוקה של קהילת התחבורה החכמה המקומית, קהילה המהווה, בין היתר, פלטפורמה לחיבור בין חברות ישראליות לשותפים גלובליים, וממלאת תפקיד מכריע בהפיכתה של ישראל למרכז חדשנות עולמי בתחום זה.
סקטור התחבורה הוא אמנם הסקטור השני המזהם בעולם, אך מנגד, זהו אחד התחומים המשפיעים ביותר על חיי היום-יום של כולנו. בעוד שהמגמה חיובית וישראל בדרך למהפכה תחבורתית אמיתית, חשוב לציין שהשינוי לא יקרה בין לילה. בנוסף, אל לנו לשכוח שגם בתוך תחום התחבורה החכמה, יש לא מעט אתגרים שמחייבים גישה רחבה. החדשנות אינה מסתכמת רק בטכנולוגיה מתקדמת, אלא גם בהבנת המורכבות של הטמעתה בשטח. המעבר לרכבים חשמליים ואוטונומיים דורש רגולציה אחידה, תשתיות מתאימות ותמיכה כלכלית נרחבת.
בעולם התחבורה ישנם אתגרים רבים, ויש מקום ליצירת פתרונות חדשים. החציון הראשון של 2024 מלמד אותנו שהצורך קיים - ישנה המשכיות בהשקעות, שיתופי פעולה בינלאומיים ממשיכים להתקיים וחברות חדשות ממשיכות לקום בישראל.
ישראל כאמור ממשיכה להוביל ולהיות בחזית החדשנות בתחום, אך נדרשים עוד הרבה מאמץ, סבלנות והבנה שהעתיד התחבורתי יושפע לא רק מהטכנולוגיה, אלא גם מהיכולת שלנו כחברה לאמץ ולהטמיע את הטכנולוגיה הזו בצורה יעילה ובטוחה.
הכותבות הן מנכ"לית EcoMotion ומנהלת האקוסיסטם בEcoMotion- מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים.