סגור

דין בוזגלו כבר לא כדין ידלין: ישראל על סף קריסת שלטון החוק

כשהייתי צעיר יותר, נהוג היה לומר שדין ידלין כדין בוזגלו, ושכולם שווים בפני החוק. אולי האמונה הזו הייתה תמיד יותר מיתוס מאשר מציאות, אבל לפחות הייתה שאיפה לאומית לשמור על מראית עין של שוויון. אולם היום, המציאות הישראלית היומיומית מתנפצת בפנינו. השלטון שמתרחש "מהמקפצה" ביטל את כל המאמץ לשמור על איזושהי מראית עין של צדק ושוויון. כעת, נותר לנו רק לנסות להבין מי הם השחקנים בסדרי הדין החדשים שמתחוללים מול עינינו.
ביום שישי האחרון, מצא את עצמו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שוב במרכז סערה תקשורתית – תחום שבו הוא אלוף. בן גביר יצא לים, ובמהלך אירוע פרובוקטיבי שכפי הנראה יזם, אישה זרקה עליו חול. האם אדם כזה, הממלא תפקיד ציבורי בכיר, צריך לספוג התנהגות כזו? אולי לא. מצד שני, האם היא ראויה למעצר? בהחלט שאלה קשה. הרי בכל מקרה, זורק נעל על שופט כבר נשפט בישראל לשלוש שנות מאסר. כאן אנחנו רואים דוגמא נוספת להבדלים בין ה"בוזגלואים" ל"ידלינים" של היום.
ה"בוזגלו" של היום הוא לא בהכרח האדם המסוים ששמו נבחר למטאפורה, אלא כל אזרח קטן וחלש – האזרח שנמחץ תחת המערכת. פעמים רבות זה אתיופי שמעוכב בניגוד לחוק, שמאלני שנרדף בגלל דעותיו, חרדי או ערבי שזכויותיו מופרות. לכל קבוצה פוליטית יש את ה"בוזגלואים" שלה, אבל העניין הוא שכולם, בסופו של דבר, סובלים מתחת לגלגלי המערכת.
1 צפייה בגלריה
עו״ד יונתן ברנד מנכ״ל אולטרה פיננסים
עו״ד יונתן ברנד מנכ״ל אולטרה פיננסים
יונתן ברנד
(צילום: שי סוויסה)
ומה עם ה"ידלינים"? כאן מגיע הטוויסט המפתיע. הידלינים היום הם לאו דווקא האליטה העשירה של החברה הישראלית, אלא דווקא המערכת עצמה – האנשים שכותבים את החוקים, אך באותו זמן מפרים אותם בגלוי. אנחנו רואים את זה כשלא מעבירים תקציב בניגוד לחוק, כשלא מזמנים ועדה למינוי שופטים בניגוד לחוק, וכשממנים בעלי תפקידים בניגוד לחוק. אם אלה המנהלים את המדינה לא מקפידים על קיום החוק, איך נצפה שמישהו אחר יעשה זאת?
במערכת הקיימת, שמורדים בה כללי המשחק על ידי נבחרי הציבור עצמם, זה לא מפתיע שהנאמנות לחוק הפכה לנדירה. לא מדובר רק בבן גביר – אליו מצטרפים חברי כנסת נוספים כמו צבי סוכות, מירי רגב, עופר כסיף, ואחמד טיבי. כל אחד מהם, בדרכו, מייצג סטנדרט נמוך של נאמנות לשלטון החוק, ואין זה משנה אם הוא מגיע מהימין או השמאל. לצערי, כולנו משתתפים במשחק שבו אין חוקים – ואין מי שישפוט.
המצב הזה יוצר סכנה אמיתית וקיומית למדינת ישראל. אני לא מדבר כאן על מחלוקות פוליטיות, שהן חלק בלתי נפרד מהחיים הציבוריים שלנו. אלא על הנושא הבסיסי ביותר – שיקום שלטון החוק. אני מאמין שאין מחלוקת בציבור הרחב על כך שצריך לחזק ולשקם את המערכת המשפטית שלנו. זו מערכת שאמורה להיות הבסיס לכל מדינה דמוקרטית, ואם היא מתפרקת, החברה כולה תתפרק איתה.
בבחירות הקרובות, אני מקווה שנשאף קודם לתקן את הנושאים הפנים מדינתיים. לפני שנוכל להתמודד עם סוגיות גדולות ומורכבות כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני או סוגיות אחרות, עלינו להחזיר את שלטון החוק למרכז הבמה. בלי שלטון חוק חזק וצודק, אין לנו סיכוי לשרוד כמדינה מתוקנת.
הייאוש, התסכול וחוסר האמון שמחלחלים לחברה הישראלית נובעים מכך שאנשים מרגישים שהכללים לא חלים על כולם באותה מידה. כללי המשחק נכתבים מחדש על ידי מי שאמור להגן עליהם. עלינו לשאוף לחזור לערכים עליהם הוקמה מדינת ישראל – שוויון בפני החוק וצדק לכל. אחרת, אנחנו בסכנה לאבד את כל מה שהשגנו.
אני קורא לכולנו לפעול לתיקון המערכת ולשיקום האמון הציבורי בה. הבחירות הקרובות הן הזדמנות לשנות את הכיוון שבו אנחנו הולכים. רק כך נוכל להבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית וחוקית.
עו״ד יונתן ברנד, מנכ״ל אולטרה פיננסים, ובעברו יועץ ללשכת שר המשפטים