סגור
צעירים ג'וניורים הייטק עיצוב גרפי
שבעה מכל עשרה צעירים (גילאי 29-18) מודאגים לגבי יכולתם לממן את הוצאותיהם בטווח הקצר (צילום: שאטרסטוק)

דעה
דור העתיד במצוקה: האתגר הכלכלי של צעירי ישראל

"מחקר חדש חושף: הצעירים מתקשים לממן הוצאות, חוששים לאבד עבודה ומודאגים מעתידם הכלכלי. האם המדינה עושה מספיק?"

הורים לילדים בשנות העשרים לחייהם תוהים כיצד הם יוכלו לקנות דירה ולבצע רכישות גדולות אחרות בהינתן מקורות ההכנסה שלהם – שלרוב אינם מהגבוהים. אני מוכרח להודות כי בתור אב לבן בן 26 ובת בת 24, הנושא טורד את מנוחתי לא מעט.
בתקופת הקורונה, הדאגות הכלכליות היו כמובן גם נחלתו של הדור המבוגר יותר, אך מחקר חדש של ה-OECD מצא כי עם תום המשבר, השתפר מצבו של האחרון, ואילו הדור הצעיר יותר עדיין מתמודד עם קשיים כלכליים, חברתיים וקשיי מימון גדולים יותר. במיוחד, לא תופתעו, מדובר ביכולת למצוא עבודה ובנגישות לדיור.
על רקע זה, האם הצעירים מרוצים מהדרך שהממשלות והרשויות האחרות מסייעות להם? בטור זה בחרתי להביא מספר נתונים מעניינים שהופיעו במחקר.
ראשית, שבעה מכל עשרה צעירים (גילאי 29-18) מודאגים לגבי יכולתם לממן את הוצאותיהם בטווח הקצר. זאת, בקרב גברים ונשים ובכל רמות המשכל והקבוצות הסוציו-דמוגרפיות. לא זו בלבד, כמעט שליש מהם חוששים בסבירות גבוהה ואף גבוהה מאוד כי יאבדו את עבודתם, או מקור הכנסתם, בטווח הקצר. לעומתם, חשש כזה קיים רק אצל רבע מהאוכלוסייה המבוגרת יותר. בשל כך, הנכונות מצדם להחליף עבודות, או לשנות מקום מגורים, גבוהה יותר.
שנית, ניכרת השפעת ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות. החוקרים גילו כי קרוב לשני שלישים מהצעירים מאמינים שהטכנולוגיה תשפר את השילוב של עבודתם (ושעות העבודה) עם חייהם הפרטיים. רק שליש חוששים מהכיוון ההפוך – שהטכנולוגיה תגרום להחלפתם, תייתר אותם או תאלץ אותם לשנות מיקום.
אני חושב שזה ממצא חשוב. אם רוב הצעירים רואים בקדימה הטכנולוגית גורם חיובי ולא גורם איום, זה יסייע להטמעתה, התוצר הפוטנציאלי יגדל ובטווח הבינוני והארוך ילכו ויתרבו מקורות ההכנסה שיעמדו לרשותם.
ולשאלת הדיור, איך לא? הצעירים של היום מוטרדים ביותר. שבעה מכל עשרה מודאגים במידת מה עד מודאגים מאוד מיכולתם להחזיק דיור הולם לטווח של יותר מ-10 שנים מהיום. החוקרים אומרים כי הדיור הוא הגורם המבדיל ביותר בין אוכלוסייה צעירה למבוגרת. זה גם נושא עם פער גדול, יחסית, בחששות בין נשים (שבע מכל עשר) וגברים צעירים (שישה מכל עשרה).
ונחזור לשאלה בפתיח, האם הצעירים של היום מרוצים מהשירותים שהממשלות מציעות או יציעו להם בהמשך הדרך? אז יותר מהמבוגרים (אולי הם תמימים יותר...), אבל לא ממש. רק אחד מכל חמישה סבור היום שההטבות והשירותים שמציעים לו הולמים את מה שלדעתו מגיע לו. ממצא שעניין אותי הוא ש-55% מהצעירים חושבים שיש הרבה אנשים שמקבלים מהממשלה יותר ממה שמגיע להם. וחשוב מכל – שלושה רבעים מהצעירים היו רוצים לראות את הממשלות עושות יותר למען רמת החיים והביטחון הסוציאלי שלהם.
בסיום המחקר שמחתי לראות (בכל זאת, כלכלן...) כי עם כל זאת, לצעירים יש מודעות בעניין הצורך של ממשלות לממן את הסיוע שהיו רוצים לקבל. כשהם התבקשו לחשוב גם על תוספת המיסים שיצטרכו כולם לשלם לצורך כך, התמיכה בקבלת הסיוע פחתה.
בשורה התחתונה – אני חושב שזה מחקר חשוב מאין כמותו. בעולמנו יחס התלות הולך וגדל והאוכלוסייה המבוגרת תצטרך להישען יותר ויותר על הצעירים בבוא היום. לכן היכולת של הצעירים של היום לממן את עצמם, לעבוד, להתפרנס, לרכוש דירות ומוצרים בני קיימא, חשובה לעתיד. על הממשלות לראות בהם יעד מרכזי בתחום מדיניות המימון הציבורי. כמו שהדברים עולים מהסקר, יש עוד לא מעט מקום לשיפור בהקשר זה.
רונן מנחם הוא כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות