סגור
השר בצלאל סמוטריץ', המנכ"ל שלומי הייזלר, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס  החשב הכללי יהלי רוטנברג והכללן הראשי שמואל אברמזון
בכירי משרד האוצר במסיבת העיתונאים ביום שלישי: השר בצלאל סמוטריץ', המנכ"ל שלומי הייזלר, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, החשב הכללי יהלי רוטנברג והכלכלן הראשי שמואל אברמזון (צילום: עמית שאבי)

בלעדי
סמוטריץ' תקף בפני מבקר המדינה את התנהלות בכירי האוצר

חוסר האמון במשרד האוצר שובר שיאים: מבקר המדינה שבודק את התנהלות המשרד עם פרוץ המלחמה שמע מבצלאל סמוטריץ' כי התפקוד של אגפי המשרד היה לקוי • השר תקף את הפקידים כי לא פעלו במהירות הראויה לפתוח את תקציב 2023 וכי סיכלו את מינוי הפרויקטור לשיקום העורף • דו"ח המבקר יכלול גם מסקנות אישיות

אחד הדברים שבלטו במסיבת העיתונאים שקיים ביום שלישי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היתה הנימה הידידותית שלו כלפי בכירי משרדו. סמוטריץ' אמר שוב ושוב כי "הוא מעריך מאוד את יוגב גרדוס, והוויכוחים לא באים ממקום של חוסר הערכה". בחלק אחר מנאומו הוא אמר כי "דרגי המקצוע במשרד הביאו קלסרים של הצעות מצוינות לחוק ההסדרים".
אך מי שהקשיב היטב למה שנאמר בין השורות קיבל רמזים לדרמה שמתרחשת כעת בין לשכת שר האוצר ובין אגפים מרכזיים במשרד האוצר סביב דוחו"ת שמבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צפוי לפרסם בקרוב. דרמה שנובעת מכך ששר האוצר סמוטריץ' תקף בפני מבקר המדינה את התנהלות בכירי משרדו, בפרט את אנשי אגף התקציבים, הלשכה המשפטית וגם את אנשי החשב הכללי. השר האשים אותם בחלק מהממצאים שמבקר המדינה מבקש לבדוק, ובראשם כי התפקוד של משרד האוצר עם פרוץ המלחמה היה איטי מדי, הן בצעדים המיידים לעסקים ולמפונים והן בגיבוש התקציב החדש בגין המלחמה.

1 צפייה בגלריה
הדמיה של פרויקט מרחב תחנת המטרו בדרום בת ים
הדמיה של פרויקט מרחב תחנת המטרו בדרום בת ים
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: דוברות עיריית בת ים)

במהלך מסיבת העיתונאים חשף סמוטריץ' חלק מהמחלוקות שהיו לו עם בכירי משרדו, ואמר כי "שר אוצר הוא מעבר לכלכלן, יש לו מושגים של אחריות לאומית. זה להבין מה זה חוסן לאומי בזמן מלחמה. היו לי ויכוחים עם אגף תקציבים האם המפונים יהיה בבתי מלון או שהם יהיו בבתי ספר ובמתנ"סים כמו שהיה כתוב בתוכנית 'מלון אורחים' ההיסטורית". בדרגים מקצועיים באוצר מכחישים את העובדה שהתקיים דיון קונקרטי כזה שבו היתה עמדה רשמית שהתנגדה לפינוי לבתי מלון. נזכיר, כי אכן החלטת הממשלה מ־2012 (4877) מורה על פינוי לבתי ספר ומתנס"ים, וסביר להניח שהיא עלתה בדיונים אחרי השביעי באוקטובר שכן היה צורך לתקן אותה, והיא אכן תוקנה. כאמור, לדברי גורמי המקצוע, הטענה של השר כאילו האגף התנגד לפינוי לבתי מלון אינה נכונה.
אך העקיצות של השר לגבי האופן שבו אגף תקציבים ניהל את המלחמה לא נגמרו בזה. בין כל מילות ההערכה השחיל השר גם את המשפט "היה כאן ב־2023 ויכוח נוקב האם פותחים את תקציב 2023, או לא. אגף תקציבים לא רצה שנפתח ומתח את זה עד דצמבר, וזה יצר נזק גדול. אני כבר החלטתי על זה באוקטובר". לכלכליסט נודע כי לא מדובר רק בעקיצה אלא בהאשמה חמורה שהשר קידם בפני מבקר המדינה בשתי פגישות שהוא קיים עם המבקר וצוותיו. הפגישות התקיימו בנוכחות מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר ועוזריו המקצועיים של השר, אך ללא אנשי אגף התקציבים או גורמי מקצוע אחרים מהמשרד.
יש אי בהירות בנוגע לאופן המדויק שבו נוצרו הפגישות בין שר האוצר לבין מבקר המדינה. בעוד הפקידות המקצועית במשרד חשה כאילו הפגישות היו יוזמה חופשית של השר שביקש להתלונן על התנהלותם בפני המבקר, הרי שהפגישות התקיימו אחרי שמבקר המדינה כבר הכריז פומבית כי הוא יערוך ביקורת ב־60 נושאים, מהם שישה נושאים שקשורים למשרד האוצר. במשרד מבקר המדינה אומרים כי הפגישות של השר וצוותו עם מבקר המדינה היתה שגרתית, ומשקפת נוהל מסורתי לפיו כשאנשי הביקורת נפגשים עם שר הרי שגם המבקר עצמו נוכח בפגישות.

השר מציג את גרסתו תוך האשמתם של דרגי המקצוע

הביקורת של מבקר המדינה על משרד האוצר מתחילה מכך שהמבקר מתניהו אנגלמן התרשם באופן אישי שבימים הראשונים ניהול העורף היה לקוי ושלקח זמן רב עד שניתן מענה לסוגיות כלכליות רבות. השר סמוטריץ', וגם חלק מגורמי המקצוע במשרד, לא שותפים לתפיסת המציאות של אנגלמן לפיה ההתנהלות של האוצר בתחילת המלחמה היתה מרובת כשלים.
המבקר מתמקד במשרד האוצר כאמור בשישה נושאים של ביקורת: היערכות לחירום לפני פרוץ המלחמה, מימוש תקציבים בשלושת החודשים הראשונים למלחמה, תהליכי אישור התקציבים המעודכנים למלחמה, תפקוד הקבינט החברתי־כלכלי, התנהלות רשות המסים, והפיצוי לעסקים קטנים. נושאים שנראים כביקורת שגרתית. מה שלא שגרתי הוא העובדה שהתגובות לביקורת המדינה היו לא אחידות, ולא רק שהמשרד לא הצליח לייצר תגובה אחידה לביקורת, אלא השר בחר להציג את תפיסתו לגבי האירועים הכלכליים מאז פרוץ המלחמה מבלי לשתף את אגף התקציבים ותוך כדי האשמתם. כמובן שיש לברך על כך כי כל גורם בממשלה שעומד בפני ביקורת משיב בכנות וביושרה למבקר המדינה, אך עצם העובדה כי שר האוצר מאשים את דרגי המקצוע בכשלים בתפקוד המשרד, מלמדת על חוסר האמון העמוק שקיים בין הצדדים, חוסר אמון שמעלה שאלות משמעותיות לגבי היכולת של השר והדרגים המקצועיים לשתף פעולה לקראת תקציב 2025.
ראש אגף תקציבים יחד עם צוותים מקצועיים נפגש לשתי פגישות ארוכות עם המבקר כדי להדוף את הנרטיב של שר האוצר שמייחס לאגף חלק משמעותי מהכשלים אותם מבקר המדינה מבקש לבחון
האשמה המרכזית שהשר מבקש להטיל על אגף תקציבים היא עיכובו של תקציב המלחמה לשנת 2023, אך הוא גם מבקש להאשים אותם בכך שהמינוי של הפרויקטור טל בסכס לא צלח והוא לא הצליח לתפקד. כאמור, סמוטריץ' האשים את אגף תקציבים בכך במפורש במסיבת העיתונאים שלשום ואמר "אני תכננתי לפתוח את התקציב כבר באוקטובר, אך זה התעכב עד לדצמבר".
התמונה בפועל, כנראה מורכבת יותר, שכן התקיימו דיונים בנוגע לאופן שבו יש לתכנן את תקציב 2023, כשהמאבק העיקרי היה סביב קיצוץ כספים שאינם קריטיים לתקציב, הידועים בשם כספים קואליציוניים.
היה מאבק נוסף כשהאוצר חשב שיש להסתפק בקופסה ביטחונית והתקציבים האזרחיים יהיו מתקציבי המשרדים. אבל לטענת גורמי המקצוע, ברגע שהתקבלה החלטה של השר, הם העמידו את תקציב 2023 במהירות שיא, או כמו המטאפורה של סמוטריץ' במסיבת העיתונאים: "אחרי שהמנצח כתב את התווים והוציא את היצירה לדרך, כולם מנגנים בהרמונה ביחד ובלי חריקות".

המבקר אמור להטיל אחריות אישית לליקויים במשרד

משום שמדובר בהאשמות חריפות סביב האירוע הדרמטי ביותר בעשורים האחרונים במדינת ישראל, והעובדה שאנגלמן הצהיר כי בכוונתו לנקוב בשמות ישירים של אחראים לליקויים, הרי שההתנהלות של השר הכניסה ללחץ גם את פקידי המקצוע. ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס, ביקש גם הוא להיפגש עם המבקר עצמו, ונפגש איתו לשתי פגישות ארוכות יחד עם צוותים מקצועיים של אגף תקציבים. וזאת במטרה להציג את גרסתו ולהדוף את הנרטיב של שר האוצר שמייחס לאגף חלק משמעותי מהכשלים אותם מבקר המדינה מבקש לבחון.
לא רק שמשרד האוצר לא הצליח לייצר תגובה אחידה לביקורת, אלא שהשר בחר להציג את תפיסתו לגבי האירועים הכלכליים מאז פרוץ המלחמה מבלי לשתף את אגף התקציבים ותוך כדי האשמת עובדיו

דו"ח מבקר המדינה צפוי להתפרסם בקרוב וככל הנראה יכלול ביקורת כואבת גם לדרגי המקצוע במשרד האוצר וגם לשר האוצר עצמו. הדו"ח עצמו צפוי להעצים עוד יותר את המתיחות בין השר לבין הדרגים המקצועיים ולתת לה אסמכתא רשמית. הניסיון של סמוטריץ' להטיל אחריות על גורמי המקצוע במשרד אינו מפתיע ולא חדש, אך כשמשחקים בבוץ כולם מתלכלכים. יש סבירות לא מבוטלת כי אחת המסקנות העיקריות של דו"ח המבקר תהיה כי יש חשיבות מהמעלה הראשונה שמשרד האוצר ינוהל בצורה שבה יש אמון רב בין דרגי המקצוע לדרג הנבחר. וכי כשהיחסים מגיעים לשפל, הרי שאזרחי המדינה עשויים להיפגע.
מאגף תקציבים נמסר בתגובה: "כידוע, מבקר המדינה מבצע ביקורת בנושא תקציב המלחמה. אגף התקציבים נפגש מספר פעמים עם אנשי המבקר וענה לכל שאלות הביקורת, כפי שתמיד נהג. ביחס לשאלות הקונקרטיות, הערותינו יתפרסמו בדו"ח עצמו". באגף החשב הכללי ביקשו שלא להגיב. התייחסויות משרד מבקר המדינה שולבו בכתבה. מלשכת שר האוצר לא נמסרה תגובה.