סגור
נמל חיפה
נמל חיפה (צילום: רויטרס)

ניתוח
אדאני הצליחה להדיח את המנכ"ל, אך הצרות שלה בנמל חיפה רק התחילו

אחרי הדחת מנכ"ל נמל חיפה, בעלת השליטה ההודית מגלה איך עושים עסקים בישראל: סכסוכים עם השותפה הישראלית גדות ובעיות מול הרגולטור בגלל התנגדות להגברת התחרות בנמלים   

בעלת השליטה בנמל חיפה קבוצת אדאני פיטרה את המנכ"ל אודי שרון, אך הבעיות שלה בנמל רחוקות מלהסתיים עם מהלך ההדחה. יש לה חיכוכים עם בעלת המניות הישראלית בנמל, בין השאר בגלל שיו"ר הדירקטוריון רון מלכא מוביל מדיניות לוחמנית נגד כוונת המדינה להגביר את התחרות בנמלים, והנמלים האחרים סביבה מתחזקים וזוכים להקלות רגולטוריות.
אתמול בצהריים התקיימה פגישה חריגה למדי בבנייני משרד התחבורה בתל אביב, כאשר שני המנכ"לים ההודים של חברת הנמלים של המולטי־מיליארדר גאוטם אדאני פגשו את שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל משרדה משה בן זקן, אנשי משרד האוצר וגורמי מקצוע נוספים. הפגישה נקבעה לאחר ששרת התחבורה רגב ביקרה בהודו בשבוע שעבר ונפגשה עם בכירי חברת אדאני, אך למנכ"לים אשוואני גופטה וסנדיפ מהטה היתה סיבה נוספת להגיע לישראל: השבוע פוטר מנכ"ל נמל חיפה שבשליטת אדאני (מחזיקים 70% ממניות הנמל, 30% מוחזקות על ידי חברת גדות הישראלית), ומהטה שמכהן כדירקטור בנמל היה זה שהודיע למנכ"ל המודח אודי שרון על סיום תפקידו, יחד עם יו"ר דירקטורון הנמל רון מלכא.
ההחלטה להדיח את המנכ"ל שרון פורסמה בכלכליסט כבר בחודש שעבר, אך עד כה לא פורסמו העילות הרשמיות להדחה. לכלכליסט נודע כי באופן פורמלי עילת הפיטורים היתה "חריגה מסמכות" של המנכ"ל בכל הקשור למשא ומתן שהוא ניהל עם ועדי העובדים של הנמל בשנה שעברה, מה שהוביל לכך שדירקטוריון החברה כביכול איבד בו אמון. עם זאת, נדמה כי אין לייחס לעילת הפיטורים הרשמית משמעות יתרה, וזו נועדה בראש ובראשונה לתת גושפנקא משפטית להדחה.
2 צפייה בגלריה
יו"ר נמל חיפה רון מלכא בעלי קבוצת אדאני גאוטם אדאני ומנכ"ל נמל חיפה שהודח אודי שרון
יו"ר נמל חיפה רון מלכא בעלי קבוצת אדאני גאוטם אדאני ומנכ"ל נמל חיפה שהודח אודי שרון
מימין: יו"ר נמל חיפה רון מלכא, בעלי קבוצת אדאני גאוטם אדאני ומנכ"ל נמל חיפה שהודח אודי שרון. היו"ר מוביל מדיניות לוחמנית נגד הנסיון להגברת התחרות והקלת הרגולציה על הנמלים. המנכ"ל לשעבר תמך בשיתוף פעולה עם המדינה
(צילומים: לעמ, רויטרס , ורהפטיג ונציאן)
ההחלטה להדיח את שרון לא זכתה לקונצנזוס בקרב החברה, רחוק מזה, היא התקבלה ברוב דחוק של 5 דירקטורים מול 4, כאשר נציגי גדות והדח"צים אהרון פוגל ורפי דניאלי הצביעו נגד ההחלטה ונציגי אדאני, שמחזיקים ברוב מובנה, תמכו בה לבדם.
הפילוג בדירקטוריון משקף פילוג רחב יותר בין בעלי המניות בנמל, אדאני ההודים וגדות הישראלים. קשה לומר באופן מדויק מתי החלו החיכוכים בין שני הצדדים, יש מי שטוען כי אלו נולדו מיד עם רכישת הנמל במחיר המופקע של 3.9 מיליארד שקל (ובהפרש של 1.5 מיליארד שקל מההצעות הבאות). עם זאת, נקודת המחלוקת העיקרית בין החברות נולדה על רקע האסדרה בנמלים, שמקדמים משרדי התחבורה והאוצר. במשרדים מבקשים להגדיל יותר את התחרות בנמלים ולצמצם מגבלות רגולטוריות. בין השאר, האסדרה תאפשר לנמל המפרץ ונמל הדרום לפרוק מטען כללי ברציפים שניתנו להם באופן זמני בתקופת משבר שרשרת האספקה. הטבות והקלות אחרות יינתנו גם לנמל אשדוד, מספנות ישראל ונמל חיפה.
יו"ר נמל חיפה החליט לקדם מדיניות מיליטנטית נגד כוונת המדינה להעניק הקלות רגולטוריות לכלל הנמלים (ובעיקר לנמל המפרץ השכן שנשלט על ידי חברת SIPG הסינית), ואילו גדות והמנכ"ל סברו שהנמל צריך לשתף פעולה עם המדינה ולהשיג הישגים נקודתיים לנמל. חילוקי הדעות גברו על רקע הדחת המנכ"ל, שנעשתה ללא הסכמת נציגי גדות, ובקבוצה זעמו גם על האופן בו היא נעשתה ועל התנהלות החד צדדית שהוביל מלכא.עם זאת, גם באדאני וגם בגדות מבקשים לתקן את מערכת היחסים ולאף אחת אין כוונה כרגע לצאת מהשותפות. בתוך כך, לכלכליסט נודע כי בכירי אדאני שהגיעו לישראל גם נפגשו עם אנשי גדות במטרה ליישר את ההדורים, ללא נוכחות מלכא.
ביקור משלחת הבכירים מסמן גם את כוונת קבוצת אדאני להגביר את הנוכחות שלה בנמל מבחינת הניהול השוטף, על רקע טענות כי ההנהלה הישראלית לא מעבירה את המציאות כהוויתה להודים, ואף הועלתה אפשרות למינוי מנכ"ל הודי במקום שרון שפוטר, אך זו ככל הנראה לא תצא לפועל עקב צו האינטרסים שהנמל חתום עליו מול המדינה. לא מן הנמנע כי כעת, לאחר שהמנכ"ל פוטר, בעלי המניות השונים יבחנו ביתר שאת את תפקודו של היו"ר מלכא.
פיטורי המנכ"ל לא היו המכה היחידה שקיבל הנמל הממשלתי לשעבר. בתחילת השבוע נמל המפרץ החל לפרוק לראשונה כלי רכב ו־4,500 מכוניות הגיעו לרציף הנמל החדש. פריקת רכבים נחשבת לתחום רווחי במיוחד בעולם הנמלים וכניסתו של נמל המפרץ לתחום הזה נתפסת כרעידת אדמה של ממש. ברקע נזכיר כי מאז פרוץ המלחמה נמל חיפה נהנה מסגירת פעילות נמל אילת והגדיל משמעותית את כמות הרכבים שנפרקו בו. לפני כשבוע, גם נמל מספנות ישראל רשם הישג משמעותי לאחר שמגבלת הפריקה ההיסטורית שהוטלה עליו בוטלה, מה שיאפשר לו להגדיל עוד יותר את התחרות מול הנמלים האחרים, ובראשם נמל חיפה הוותיק.
אירועים אלה מדגישים עוד יותר את הבעייתיות באסטרטגיה של נמל חיפה, המתנגד בכל תוקף לאסדרת הנמלים. במשרדי התחבורה והאוצר טוענים כי נמל חיפה הוא המכשול היחידי שעומד כיום בפני האסדרה וכי אם לא ישתף פעולה, פשוט ימשיכו לקדם אותה בלעדיו – ולראיה ההחלטה להסיר את המגבלה על נמל מספנות ישראל. ייתכן כי הפגישה בין נציגי אדאני לשרה רגב, בן זקן והדרג המקצועי אתמול סימנה שינוי באסטרטגיה שהוביל מלכא. בפגישה הוחלט על הקמת צוותי עבודה כדי לדבר על בקשות הנמל, שכוללות בין היתר אפשרות להתחרות במספנות ישראל על תחום המלט. רגב עדכנה את אנשי אדאני כי בכוונתה לחתום על האסדרה עוד לפני החגים, איתם או בלעדיהם.
בממשלה מאשימים גם את מלכא, שכיהן בעבר כשגריר ישראל בהודו, בכך שהוא מנסה להפוך את האירוע הכלכלי המקומי למשבר מדיני גאופוליטי. בין היתר דווח על כך שמלכא פנה למטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה בטענה כי שגרירות הודו והשליח האמריקאי למזרח התיכון עמוס הוכשטיין ביקשו הסברים על כך שנמל המפרץ, שבשליטה סינית, יקבל את האפשרות להתקין מנופים קבועים ולפרוק סחורה ברציפים נוספים. בתחילת השנה פורסם בכלכליסט כי שגרירות ישראל בהודו העבירה מכתב בשם קבוצת אדאני שבו טענו כי ביטול המגבלה על מספנות ישראל מהווה הפרת ההסכם מול החברה. ביולי 2023 כתב מלכא למנכ"ל משרד התחבורה כי הקלות על נמל המפרץ יובילו לפגיעה ביחסי ישראל–הודו והבאת משקיעים נוספים לישראל.