סגור
שר המשפטים יריב לוין ושופט בג"ץ יצחק עמית
יריב לוין והשופט יצחק עמית (צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט)

10 משופטי העליון הסירו מועמדותם לתפקיד הנשיא, אבל לוין מתעקש להמשיך בניסיונות ההתשה

בצעד של התרסה, הגיש שלשום שר המשפטים את שמות כל 12 שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לנשיא, וזאת אף שהשופט יצחק עמית צפוי להתמנות לתפקיד; 10 מהשופטים הסירו את מועמדותם, למעט עמית ויוסף אלרון; עם זאת לוין מתעקש להמשיך בהליך החריג שהחל, ולדון בכל ההסתייגויות שיוגשו לוועדה נגד כל אחד מהשופטים; ראש לשכת עוה"ד: "בורות משפטית"

אחרי ההטרלה שלשום של שר המשפטים יריב לוין, שפרסם ברשומות את שמות כל 12 שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לתפקיד נשיא העליון ולתפקיד המשנה לנשיא, שלא על דעתם:
10 משופטי בית המשפט העליון, שאינם רואים עצמם כמועמדים לתפקיד הנשיא - ביקשו באופן רשמי להסיר את שמם ולא להיות מועמדים לבחירה. זאת לאחר ההטרלה שלשום של שר המשפטים יריב לוין, שפרסם ברשומות את שמות כל 12 שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לתפקיד נשיא העליון ולתפקיד המשנה לנשיא, שלא על דעתם.
תשעה מהשופטים כבר הגישו אתמול מכתב בנושא למנהל בתי המשפט צחי עוזיאל, ושופט נוסף הגיש אותו הבוקר.
היחידים שהשאירו את שמם כמועמדים לכהונת הנשיא הם שני השופטים שנחשבים למועמדים האמיתיים לתפקיד - השופט יצחק עמית, שאמור להיבחר לפי שיטת הסניוריטי (ותק) הנהוגה בישראל, מאחר שהוא זוכה לרוב של 6 מתוך 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים; והשופט יוסף אלרון, שכבר לפני כשנה הודיע כי הוא רואה עצמו כמועמד לנשיא העליון, וקרא בכך תיגר על שיטת הסניוריטי הנהוגה מאז קום המדינה.
עם זאת לאלרון אין באמת סיכוי להיבחר במאזן הכוחות הקיים בוועדה, דבר שגם לוין יודע, ועל כן נקט את המהלך הנוכחי כדי לנסות לעכב, לסרבל ולפגוע בהליך, והוא עשוי גם להערים קשיים ולנסות לעכב את את ההצבעה לבחירת הנשיא הקבוע.
למרות הודעת עשרת השופטים שהם אינם מעוניינים לעמוד לבחירה, לוין דבק בניסיון להתיש את המערכת ולמשוך זמן. הוא מתעקש להמשיך בהליך החריג שהחל ולדון בכל ההסתייגויות שיוגשו לוועדה נגד כל אחד מהשופטים. בסביבתו אומרים כי החוק לא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם וכי הוא "לא יאפשר את הניסיון לשלול מהציבור את מעט הזכות שעוד נותרה לו, להביא לדיון את כלל המועמדים ולשמוע את ההסתייגויות וההתנגדויות ביחס אליהם".
לכהונת המשנה לנשיא השאירו את שמם כמועמדים אלרון וסולברג, כאשר השופט עמית הסיר את שמו מתפקיד המועמד למשנה לנשיא, מאחר שהוא אמור להיבחר לנשיא.
הוועדה לבחירת שופטים אמורה להתכנס בתוך 45 יום מפרסום שמות המועמדים שלשום; עוד לפני כינוס הוועדה, עמית אמור להתמנות לממלא מקום נשיא העליון בשל פרישתו של ממלא מקום הנשיא הנוכחי, השופט עוזי פוגלמן, ב-6 באוקטובר עם הגיעו לגיל 70.
הצעד החריג שנקט לוין ננקט כצעד מחאתי מופגן, לאחר שבג"ץ חייב את לוין לפני שבועיים לפרסם בתוך 14 יום את שמות המועמדים לכהונת נשיא העליון, כדי לקדם את הליך בחירתם בוועדה לבחירת שופטים. במהלך הזה שר המשפטים הראה מצד אחד שהוא לא הפר את הצו השיפוטי או שבר את כללי המשחק החוקתיים; ומצד שני, הוא הצהיר שאינו מוכן להשלים עם שיטת הסניוריטי ועם בחירתו הצפויה לנשיא של השופט עמית.
לשיטת לוין, דרכו של עמית לכס הנשיא צריכה לעבור בדרך חתחתים במעין "משפט ציבורי" לכלל שופטי העליון בוועדה, דבר שגם עלול לעכב את ההצבעה והבחירה בו. זאת, מאחר שלפי כללי השפיטה, רשאי כל אדם לפנות לוועדה עם השגות לגבי המועמדים, בתוך 20 יום מפרסום שמם ברשומות.
ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר אמר ביחס לכוונת לוין שמדובר ב"בורות משפטית ממדרגה ראשונה. ברור שלא ניתן לכפות מועמדות לשום תפקיד, על אחת כמה וכמה לתפקיד כה חשוב של נשיא בית המשפט העליון. לוין מנסה לייצר כאוס, לבזות את מערכת המשפט ולסכל את ביצוע פסק הדין הברור של בג"ץ והליך בחירת הנשיא. לא נאפשר זאת".
‏לדבריו, "על פי הנוסח הברור של החוק, הוועדה לבחירת שופטים היא זו שקובעת את סדרי הוועדה ובוודאי שבמצב שבו השר מסכל את צו בית משפט, הוועדה רשאית למנוע את ההתנהגות הבלתי חוקית הזו. שר המשפטים יכול להטריל את עצמו לדעת עד מחר אבל הוועדה תתכנס תוך 45 ימים או בסמוך לכך ותבחר נשיא לבית המשפט העליון עם שר המשפטים או בלעדיו".
‏בכר הוסיף כי "בלתי נתפס שבזמן שאנחנו נלחמים נגד הגרועים שבאויבי ישראל, מדינת ישראל על סף מלחמה כוללת והצפון בוער, מצא השר לוין זמן לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה. עוד לא מאוחר להתעשת".