סגור
מתחם בתי הזיקוק של בזן ב חיפה
מתחם בתי הזיקוק של בזן בחיפה (צילום: דניאל לבטובסקי)

חריגות בפליטת בנזן במפעלי בזן: עשרות מקרים מעל המותר בחוק

נתונים חדשים חושפים: 79 חריגות בפליטת בנזן במתחם בזן בחיפה מתחילת השנה, לעומת 7 המותרות. המשרד להגנת הסביבה מזהיר: "אם החריגות יימשכו, יישקלו צעדים נוספים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, ערכה אתמול (ד׳) דיון ביישום החלטת הממשלה על סגירת בתי הזיקוק בחיפה. חברי הכנסת מהקואליציה, יצאו להגנת המפעל המזהם, וטענו כי צריך לדון מחדש בהחלטה לפנותו ממפרץ חיפה. הם טענו, בין היתר, כי המפעל הנחשב לשביעי המזהם ביותר בישראל – אינו מזהם בהתאם לתדמית שדבקה בו. אולם נתונים חדשים שפורסמו לאחרונה, דווקא מעידים אחרת.
בחודש מאי האחרון, החל המשרד להגנת הסביבה לפרסם בשקיפות לציבור את נתוני תחנות ניטור האוויר התפעוליות. מדובר ב-17 תחנות ברחבי הארץ, הממוקמות בשטחם של מפעלים מזהמים, ולא בריכוזי האוכלוסייה. אחת מהתחנות האלו, ממוקמת בשטח מפעל זיקוק הדלקים ופלסטיק בזן במפרץ חיפה. לפי ניתוח איגוד ערים חיפה ונתוני המשרד להגנת הסביבה, בתחנת הניטור ״ניידת בזן״ הממוקמת על גדר מתחם בזן, נרשמו בשנים האחרונות עשרות חריגות בפליטת בנזן, מעל הערך המוגדר בחוק כזיהום אוויר חזק אשר אין לחרוג ממנו. כך למשל, רק השנה כבר נרשמו 79 חריגות לעומת 7 המותרות בשנה.
התחנות הממוקמות על גדרות המפעלים, המשקפות את זיהום האוויר בגדר המפעל – בין אם בשטחו או בשטח האזור בו הוא ממוקם ולא את הזיהום הנמדד באזורים המאוכלסים. התחנות האלו מוקמות לפי הוראת המשרד להגנת הסביבה, כשיש צורך להעריך את ההשפעה של פליטת מזהמי אוויר ממקור פליטה על הסביבה. הן אמנם לא משקפות את זיהום האוויר בשכונות מגורים, אך כשנמדדות בהן חריגות, הן עלולות להצביע על זיהום אוויר השורר באזור המפעל עצמו. משטר הרוחות אף עלול לשאת את אותו זיהום אוויר לאזורים מרוחקים יותר, וגם אם באופן נקודתי הוא אינו משפיע על בריאות הציבור, הוא בעל השפעה סביבתית מזיקה.
מפעלי בזן הממוקמים במפרץ חיפה, מזקקים מדי יום דלקים התורמים לזיהום סביבתי ולמשבר אקלימי. הם גם מייצרים חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק וארומטיים שונים המשמשים לתעשיות הרכב, הבנייה, הצבעים ועוד. בשל ההשפעה הסביבתית שלו, מתנהל מאבק ארוך שנים של תושבי האזור לסגירת בזן, והממשלה אף הצהירה כי תפעל לשם כך עד סוף העשור. בשל הפרות סביבתיות שונות, אף הוטלו לאורך השנים עיצומים כספיים על מפעלי בזן. כך למשל, בסוף חודש יולי, הודיעה החברה כי המשרד להגנת הסביבה הטיל עליה עיצום כספי בסך של כ-18 מיליון שקל בגין פליטה חריגה של תחמוצות חנקן מדודי הקיטור שלה.
בעוד שתחנות ניטור האוויר המצויות בלב הערים חשופות לציבור מזה שנים, רק לאחרונה ולאחר מאבק ציבורי, החל המשרד להגנת הסביבה לחשוף את נתוני הניטור של התחנות התפעוליות. הנתונים החדשים חושפים חריגות ממושכות מערכי הסביבה המוגדרים לבנזן בחוק אוויר נקי בניידת בזן, תחנה הממוקמת על גדר המתחם. לפי בדיקה שביצע איגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה, בשנת 2021 נרשמו 81 חריגות, בשנת 2022 - 63 חריגות, בשנת 2023 נרשמו 65 חריגות ואילו השנה כבר נרשמו 79 חריגות, עוד טרם סיומה.
אם ערך הסביבה השנתי לבנזן עומד בחוק על 1.3 מק״ג, בשנת 2023 נמדדו ריכוזי בנזן ממוצעים של 3.1 מק״ג. בשנה אחת, מותרת חריגה של 7 פעמים מהערכים הקבועים בחוק. במשך שלוש שנים (2021-2024), נרשמו בניידת התפעולית 265 חריגות מערך הפליטה היממתי של ריכוזי בנזן בסביבת מתחם בזן. בנזן, נזכיר, הוא מזהם שמקורו בדלקים. הוא נספג בגוף על ידי מערכת הנשימה והעור, ומוגדר כמסרטן ודאי באדם.
באיגוד ערים חיפה מציינים כי בנוסף לחריגות שנמדדו בתחנה התפעולית, נרשמו גם 21 חריגות מערכי הפליטה בניטור רציף בארובות מפעלי בזן עד כה השנה בעת עבודה שגרתית, לצד 10 חריגות בעת הדממה/ התנעת מתקנים. בנוסף, בשנתיים האחרונות תועדו גם פליטות עשן נראה לעין מעבר לזמן המותר בשבעה אירועים שונים.

היו חריגות? תלוי את מי שואלים

לפי נוהל שנוסח במשרד להגנת הסביבה, במקרים שבהם יימדדו בתחנות ניטור תפעוליות ערכים גבוהים מהמותר כחוק, יבצע המשרד הערכה בדבר השפעת מקור הפליטה על האוכלוסייה הסמוכה למפעל. על פי תוצאות ההערכה, תישקל נקיטה של אמצעים מנהליים להסדרה ולמניעה של הזיהום. בעל מקור הפליטה לא יעמוד בדרישות הנוספות או אם ימשיכו להימדד ריכוזים גבוהים של זיהום בתחנה התפעולית – אף שיינקטו עוד צעדים – ישקול המשרד נקיטת אמצעי אכיפה נוספים.
לפי תגובת המשרד, "בחודשים האחרונים הבחין מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה בעלייה בריכוזי הבנזן בתחנה תפעולית אחת הממוקמת במתחם מפעלי בזן, מבלי שאותרו חריגות מהתקנים בתחנות הסביבתיות המוצבות מחוץ לגדר המפעל. בבירור שערך המחוז מול המפעל נמצא כי המקור לעלייה הוא בתקלה בגג הצף במכל שבו קיימת תערובת המכילה בין היתר בנזן. על כן המיכל רוקן, והגג הצף יוחלף עד לסוף חודש ספטמבר. עוד נקבע כי גם מכל הגיבוי יוכשר לעמידה מלאה בכל התקנים מייד עם ריקונו״.
אביהו האן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, סגן ומ"מ ראש העיר חיפה, אומר כי ״ההתנהלות של בז"ן חסרת אחריות ומחייבת את המדינה לנקוט בכל הצעדים כדי לזרז את יישומה של החלטת הממשלה להוצאת התעשיות המזהמות ממפרץ חיפה. יש לקבוע לוח זמנים ברור ומהיר לפינוי המפעלים המזהמים ולקדם את יישום האלטרנטיבות. אסור לממשלה למצמץ ועליה לפעול באופן נחוש כדי לשחרר את תושבי מפרץ חיפה מאחיזת החנק של בזן והתעשיות המזהמות. אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לייצר בשיתוף איתנו אכיפה חזקה כנגד המזהמים, אשר תכלול קנסות כבדים אשר ירתיעו אותם מלהמשיך בדפוס הפעילות המזיק והמסוכן לבריאותם ושלומם של תושבי מפרץ חיפה".
בבזן מתעקשים כי לא הייתה כל חריגה, וכי המדידות בתחנה התפעולית "אינן מהוות חריגה מהרגולציה שחלה על חברות קבוצת בזן לפי חוק אוויר נקי. בתחנות הניטור סביב מתחם בזן, המודדות את איכות האוויר אליו חשופה האוכלוסייה, קיימת עמידה מלאה בתקן איכות האוויר לבנזן ואין חריגות בערכי סביבה. יש לשים לב לכך שתקן איכות האוויר לבנזן במדינת ישראל הוא המחמיר ביותר בעולם. קבוצת בזן מקפידה על ביצוע כל הבדיקות הגהותיות לעובדי הקבוצה בהתאם לפקודת הבטיחות בעבודה והתקנות לפיה, הכוללות בדיקות אישיות וניטור של סביבת העבודה. לשם המחשה, במהלך שנת 2024 בוצעו מאות בדיקות לעובדי הקבוצה אשר תוצאותיהן היו תקינות".
בניגוד לתגובת בזן, חוק אוויר נקי קובע מפורשות כי ״לא יגרום אדם לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר״, המוגדר כ״חריגה מערכי הסביבה״ או ״פליטת מזהם לאוויר בניגוד לחוק״. אולם בבזן מפרשים את החוק לפי נורמות שקבע המשרד להגנת הסביבה בשטח: התעלמות מחריגות בתחנות התפעוליות לאורך השנים, ובדיקה של התחנות הללו רק אם ישנה השפעה בריכוזי הערים. כלומר, ׳עמידה ברגולציה׳ היא פועל יוצא של אי נקיטת עמדה מצד הרגולטור, ולא של לשון החוק.
המשרד להגנת הסביבה דווקא מזהיר בתגובה את בזן כי אם ימשכו החריגות, ינקטו צעדים נגד החברה: ״ברגע שהמשרד מזהה חריגות שמשמעותן פליטות לא מוקדיות הוא פועל באופן מיידי לבירור המקורות. בכל חריגה, גם בתחנה תפעולית, דורש המשרד כתנאי בהיתר לאתר את המקור ולמנוע את החריגה. בין היתר, בדיקות חריגות מתבצעות באמצעות מצלמה טרמית על ידי איגוד ערים מפרץ חיפה. במקרה של בזן, ננקטו צעדים מנהליים לצד ההסדרה לפי מדיניות המשרד, ונדרשו פעולות תיקון המתבצעות בימים אלה. ככל שיימשכו החריגות, יישקלו צעדים נוספים, לרבות המשך אכיפה והוצאה של צו 45״.