דעהחייבים לשמור על עצמאותה של הממונה על התחרות
דעה
חייבים לשמור על עצמאותה של הממונה על התחרות
רשות התחרות היא רשות אכיפה בעלת סמכויות רחבות היקף, בכללן הסמכות להגיש כתבי אישום פליליים ולהטיל קנסות בסכומים עצומים של מעל 100 מיליון שקל בגין הפרה בודדת של החוק. השימוש בסמכויות אלה חייב להיות חף ומוגן משיקולים פוליטיים
הלחץ של השר ניר ברקת להראות שהוא פועל מול עליות המחירים הגואות ברור, אבל אם הוא רוצה למצוא את האשמים בעליית המחירים הוא לא צריך להרחיק עד רשות התחרות, הוא יכול לעצור על מפתן לשכתו.
הקטר של הזינוק החד במחירים הוא הפיחות בשער השקל אל מול הדולר, ובעקבות זה התייקרות כל המוצרים וחומרי הגלם המיובאים. כזכור, הפיחות התרחש כתוצאה מקידום ההפיכה המשטרית. ברקת וחבריו לממשלה היו אדישים לאזהרות המומחים, וכשהאזהרות מתממשות והמחירים מזנקים - הם מחפשים מישהו אחר לתלות בו את האשמה.
יש חשיבות מיוחדת להבטיח את עצמאות שיקול הדעת של הממונה על התחרות ואת יכולתה לקבל החלטות במנותק מהדרגים הפוליטיים. רשות התחרות היא רשות אכיפה, בעלת סמכויות רחבות היקף, בכללן הסמכות להגיש כתבי אישום פליליים ולהטיל קנסות בסכומים עצומים של מעל 100 מיליון שקל בגין הפרה בודדת של החוק. השימוש בסמכויות אלה חייב להיות חף ומוגן משיקולים פוליטיים.
בנוסף, להחלטות שהרשות מקבלת יש שווי כלכלי ניכר עבור הגורמים המפוקחים. יש פה כר פורה למתן הטבות לבעלי הון על חשבון הציבור הרחב, וגם מהטעם הזה חובה לשמור על הרשות עצמאית ומוגנת משיקולים של פוליטיקאים.
הנימוק של השר ברקת, לפיו הוא ביקש לסיים את תפקידה של מיכל כהן כיוון שהיא לא פועלת להגשמת מדיניות משרד הכלכלה, מעיד על אי הבנה יסודית ועל שיקולים זרים. הממונה על התחרות לא אמורה להגשים את מדיניות שר הכלכלה, אלא להפעיל את שיקול דעתה המקצועי העצמאי.
למעשה, הרשות נבנתה באופן שנועד להבטיח את עצמאותה ממשרד הכלכלה – חוק התחרות מקנה את מלוא שיקול הדעת בהחלטות הרשות לממונה על התחרות, התקציב של הרשות מנותק מתקציב משרד הכלכלה ותקני כוח האדם של הרשות מנותקים מאלה של משרד הכלכלה. הנימוק שברקת נתן מעיד על מידת החובבנות בהיערכות שלו לאירוע כל כך מורכב - ניתן להתרשם שאפילו לא נעשתה בדיקה ראשונית של מה נדרש כדי להדיח את הממונה מתפקידה.
המינוי של ממונה על התחרות נעשה על ידי הממשלה לתקופה של שש שנים, לאחר הליך מיון של מועמדים רלוונטיים, שחייבים לעמוד באמות מידה מקצועיות. כדי להבטיח את עצמאות שיקול הדעת של הממונה ושלחצים פוליטיים לא ידריכו את ההחלטות שלה, הנסיבות בהן אפשר לפטר ממונה מצומצמות מאוד, ובוודאי שאי הגשמת מדיניות משרד הכלכלה או חוסר שביעות רצון מהתפקוד של הממונה לא מספיקים. אחרת, ניתן יהיה לפטר ממונה מתפקידה בקלות רבה ובנימוקים מאוד כלליים, ואז בהכרח שיקול הדעת המקצועי ייסוג בפני הלחצים הפוליטיים.
האירוע הזה מאוד משמעותי ויש לו השלכות רוחב רחבות היקף. רשות התחרות ממלאת תפקיד מרכזי בחיי המשק והכלכלה בישראל. המשק הישראלי מבוסס על כלכלת שוק, והתחרות היא המכניזם באמצעותו השוק עובד. הכפפת רשות התחרות לשיקולים פוליטיים תסב למשק נזקים בסדרי גודל של אחוזי תוצר רבים לשנה. אבל, האירוע הזה אפילו גדול מכך – הוא נוגע לכל הרגולציה הכלכלית בישראל ולמידה בה הרגולטורים עצמאים מלחצים של דרגים פוליטיים בקבלת ההחלטות המקצועיות שלהם.
עו"ד בועז גולן הוא ראש מחלקת התחרות במשרד עוה"ד גולדפרב, גרוס זליגמן ובעבר היועץ המשפטי של רשות התחרות. הדברים הם דעתו הפרטית של הכותב, ואינם משקפים את עמדת המשרד