סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)

הפרקליטות מתנגדת לבקשת נתניהו לדחות עדותו: "האינטרס הציבורי - סיום מהיר של המשפט"

אחרי הדרישה החריגה של סנגורי רה"מ למתן דחייה ארוכה לעדותו, עד למרץ 2025, הפרקליטות הביעה התנגדות חריפה לבקשה - אך כן הסכימה לעיכוב מסוים. בתגובתה לבית המשפט הדגישה: "הנאשם הבהיר בהזדמנויות שונות כי כהונתו לא תשפיע על ניהול ההליך - ככל שהוא שינה את עמדתו - עליו להבהיר זאת במפורש" 

אחרי שסנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקשו משופטי בית המשפט המחוזי בירושלים לדחות את שלב ההגנה במשפטו למרץ 2025, הפרקליטות הודיעה היום (ראשון) כי היא מתנגדת לבקשה. "בפני בית המשפט הנכבד מונחת בקשה חריגה ביותר, שמשמעותה המעשית היא אחת: הקפאת המשפט הפלילי למשך שמונה חודשים", מסרה.
הפרקליטות אמנם מבקרת בחריפות את בקשת נתניהו לדחות את עדותו, אך בפועל הודיעה כי היא מסכימה לדחייה עד 1 בנובמבר, אחרי החגים. כלומר, במקום שפרשת ההגנה תחל בסוף פגרת בית המשפט ב-5 בספטמבר, זו מסכימה לדחות אותה בחודשיים - ובכך מאשרת דחייה של המשפט בארבעה חודשים, שבחלקם היו יכולים להתקיים ימי עדות (באוקטובר ימי חג רבים).
"מדובר בבקשה החורגת מכל קנה מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק דנן, שבו אינטרס הציבורי הברור מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט", הדגישה הפרקליטות. "הבקשה החריגה מתעלמת לחלוטין ממאפיינים בסיסיים במקרה הנדון".
כמו כן, כאמור, היא ביקשה מבית המשפט "לדחות את בקשת הנאשמים להקפיא את המשפט ולקבוע כי פרשת ההגנה תחל מיד לאחר חגי תשרי, ב-1 בנובמבר. מועד זה – כארבעה חודשים מהיום – מביא בחשבון את מכלול השיקולים הדרושים, ובעיקר מאפשר לנאשמים זמן הכנה משמעותי ביותר, בהינתן שפרשת התביעה תסתיים החודש, וגם בהינתן חילופי הייצוג בתיק 4000".
בנוסף, הבהירה הפרקליטות כי תתנגד לכך שההגנה תביא עד אחר במקום נתניהו כעד ראשון בפרשת ההגנה, וציינה כי שינוי כזה יביא לפגיעה משמעותית בהליך. "בהקשר זה יוזכר, כי נאשם 1 לא טען בעבר שהוא אינו יכול לקיים את משפטו במקביל לתפקידו הציבורי, והוא אינו טוען כך במפורש גם היום. ההיפך: נאשם 1 הבהיר בהזדמנויות שונות כי כהונתו לא תשפיע על ניהול ההליך". הפרקליטות כתבה לבית המשפט: "ככל שנאשם 1 שינה את עמדתו, ועמדתו העדכנית היא שמילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו, עליו להבהיר זאת במפורש".
לדברי הפרקליטות, "ההליך הפלילי המתנהל בפני בית המשפט הוא ייחודי ביותר – כתב אישום נגד ראש הממשלה בעבירות של שחיתות שלטונית שבוצעו במהלך תפקידו השלטוני. בהליך זה, האינטרס הציבורי העליון הוא השלמת ההליך הפלילי. עיכוב בהשלמתו גורם לנזקים ציבוריים משמעותיים. הדבר מקבל משנה תוקף נוכח העובדה שכתב האישום בתיק הוגש לפני ארבע שנים וחצי ופרשת התביעה מתנהלת כבר יותר משלוש שנים".
כאמור, לפני כשבוע וחצי ביקשו פרקליטיו של נתניהו לאפשר לו להעיד רק בעוד שמונה חודשים. הם נימקו את בקשתם החריגה בכך שכי "בעיצומה של מלחמה, הכנת ראש הממשלה לעדות, באופן שלא יפגע בזכויותיו והגנתו, גדולה משמעותית".
הם ציינו כי "בהתאם לדין, פרשת ההגנה עתידה להיפתח בשמיעת עדותו של ראש הממשלה. כידוע, ראש הממשלה נחקר ביחס לשלוש הפרשות המיוחסות לו, הגם שחקירת המשטרה לא מיצתה את כלל הנושאים שעלו במהלך המשפט. כאשר ההגנה נערכת לפרשת הגנה, ההיערכות המתחייבת היא לפרשת ההגנה בכללותה. לשם כך נדרשת ההגנה לתכנן – בראייה כוללת – את פרשת ההגנה, לרבות יצירת קשר מתחייב עם עדים שלא הובאו למשפט מטעם המאשימה".
כבר החודש עתידה להסתיים פרשת התביעה, כלומר יעידו כל עדי הפרקליטות, כשנותרו עוד עדים ספורים. אז אמורה להתחיל פרשת ההגנה - והסנגורים מעלים עדים משלהם. העד הראשון שצפוי בפרשת ההגנה הוא ראש הממשלה, שצפוי להעיד, לפי ההערכה, במשך מספר שבועות. בסוף החודש מערכת בתי המשפט יוצאת כמדי שנה לפגרה עד לתחילת ספטמבר, ובתקופה זו אין דיונים.