"איפכא מסתברא": עוד תרגיל להתחמקות רה"מ מאחריות ל־7/10
"איפכא מסתברא": עוד תרגיל להתחמקות רה"מ מאחריות ל־7/10
לפי הצעת חוק שמקדמים ח"כים מהליכוד ומהימין הקיצוני תוקם מחלקה חדשה שתפקידה יהיה להציג עמדות הפוכות להערכות גופי המודיעין ותפעל בתוך משרד רה"מ. כך יוכל נתניהו לחזק את השיח על ה"קונספציות" כביכול של גופי המודיעין
המהלכים שמקדמים חברי כנסת מהליכוד וממפלגות הימין הקיצוני להקמת מחלקה חדשה שתעסוק ב"איפכא מסתברא" על הערכות גופי המודיעין ותפעל בתוך משרד ראש הממשלה מהווים ביטוי ישיר לנרטיב של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לאחריות המוחלטת של גופי הביטחון למחדל שבעה באוקטובר, תוך ניגוחם ותוך התחמקות מתמשכת מלקיחת אחריות על חלקו בו.
הצעת החוק שהגיש ח"כ עמית הלוי מהליכוד ושעליה חתומים עוד 16 חברי כנסת, חלקם מעוצמה יהודית והציונית הדתית, הובאה היום (א') לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. היא קוראת להקמת גוף חדש שיהיה כפוף לנתניהו ותפקידו לערער כביכול על קונספציות שבהן שבויים גופי המודיעין ובמרכזם אגף המודיעין של צה"ל, שב"כ והמוסד.
פרט לכך שאותם ח"כים לא טרחו כלל לקדם יוזמה כלשהי להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הנסיבות והכשלים שהובילו למחדל העצום בתולדות ישראל, הגם שנתניהו בעצמו אינו חפץ בכך, הם מציעים כי הערכותיהם של גופי המודיעין המרכזיים יהיו כפופות ל"איפכא מסתברא" שתיעשה במחלקה שהעומד בראשה יהיה איש אמונו של נתניהו. עבודת ה"איפכא מסתברא" (בארמית ההפך מנכון י.א) תיעשה על כל ההערכות של אגף המודיעין (אמ"ן) של צה"ל; שב"כ; המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים; המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ו"כל גוף מודיעין אחר שקבע ראש הממשלה, בצו, באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת", לשון ההצעה.
לפי ההצעה ראש המחלקה ימונה בידי ראש הממשלה תוך התייעצות עם שר הביטחון. במקרה של שר הביטחון ישראל כ"ץ, שחסר ידע וניסיון בתחום הביטחון ונכנס אך בסוף השבוע האחרון לתפקידו בעיצומה של מלחמה בשבע זירות, אין כל צפי לעמדה שתאתגר את נתניהו כך שבראש המחלקה העתידית יעמוד מי שנתניהו והכוורת הקרובה מאד אליו - יחפצו בו.
ראש המחלקה, כמו גם העובדים הכפופים לו, יוכלו להיות יוצאיו של אחד מגופי המודיעין ובתנאי שחלפו שנתיים ממועד סיום תפקידם בהם. כך, עובד במחלקה החדשה שאמורה לקום לא יוכל לעבוד באחד מגופי המודיעין הקיימים אלא אם חלפו שנתיים מאז סיום תפקידו בה, ואם קיבל אישור מיוחד לכך מראש המחלקה. ההיקף המספרי של עובדי המחלקה כמו גם תקציבה – אינם ברורים לפי שעה.
למחלקה החדשה יהיו סמכויות נרחבות שכוללות גישה לחומרי מודיעין רגישים הנאספים בידי כל גופי המודיעין כדי לנתחם ולגבש על בסיסם עמדות הפוכות מעמדת "המערכת". ראשי גופי הביטחון, כמו הרמטכ"ל וראשי שב"כ והמוסד, לא יקבלו החלטות בלי קבלת חוות דעת רלוונטית של אותה מחלקה. לכשתוקם, ראש המחלקה ידווח על בסיס קבוע ובאופן ישיר לרה"מ על עבודתו ואחת לחצי שנה ימסור לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת דיווח על פעילותו. בזמנים של מלחמה או מבצע צבאי הוא ימסור לחברי הוועדה בכנסת את דיווחיו באופן ישיר או באמצעות נציג מטעמו. לראש המחלקה ולעובדיה יהיה את הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר.
גורמים ביטחוניים רואים בקבוצת חברי הכנסת המקדמים את החקיקה בנושא כנושאי כליו של רה"מ שמחד פועל להעמקת מעורבותו בתהליכים הפנימיים וצבירת כוח בגופי המודיעין והביטחון לצד הבעה גלויה של אי אמון במערכת הביטחון וזאת עד לכדי מצב של הקמת גוף חיצוני שיבקר אותה ויערער על קביעותיה בזמן אמת.
הצורך בהקמת מערך "איפכא מסתברא" עלה כבר במסגרת ההמלצות של ועדת אגרנט שחקרה את מחדל מלחמת יום הכיפורים לפני 51 שנה. על רקע המלצה זו הוקמה באמ"ן מחלקת בקרה שנחלשה מאוד עם השנים, ובערב מחדל שבעה באוקטובר משקלה ומעמדה היה זניח והשפעתה על תהליכי קבלת ההחלטות היתה שולית, אם בכלל. גורמים ביטחוניים מייחסים מצב זה דווקא לאופיו של השיח שמתקיים בתרבות היררכית וכוחנית בגופים כמו צה"ל והדרג המדיני־ביטחוני ולא בפערי ידע ומידע על כוונות האויב. זאת, כשבמהלך 15 השנים האחרונות רה"מ נתניהו רידד את השיח הביטחוני המתקיים במסגרת דיוני הקבינט המדיני־ביטחוני, ששקע לתהום עמוקה במהלך המלחמה הנוכחית שנמשכת למעלה מ־400 יום.
דיוני הקבינט מתאפיינים כיום בהדלפות תכופות ומכוונות נגד ראשי מערכת הביטחון, בדברי הקנטה נטולי עכבות כלפי הרמטכ"ל ונציגי הגופים הביטחוניים וחברים בו אנשים נעדרי כל ניסיון, ידע ומיומנות בתחום הצבא והביטחון. כך, בשנות כהונתו הארוכות של נתניהו כרה"מ, הקבינט והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) שהיו אמורים להיות חלק מארגז הכלים שלו במילוי תפקידו ובקבלת החלטות שבליבת ביטחון המדינה עברו תהליכי ניוון, עד שאיבדו את משמעותם האמיתית.
גורמים ביטחוניים הביעו ספק בסיכוי שהצעת החוק – שהדיון בה בוועדת השרים נדחה לשבוע הבא – באשר להקמת מחלקת "איפכא מסתברא" תקרום עור וגידים. הם העריכו כי בליבת מהלך זה עומד בעיקר ניסיון נוסף להשרשת הנרטיב של נתניהו שלפיו הוא לא ידע על התארגנות חמאס למתקפת ענק על ישראל, שלא דווח לו על כך וכי האשמים הבלעדיים למחדל הם צה"ל ושב"כ. זאת למרות שערב המתקפה נתניהו הוזהר כי עיסוקו בקידום חוקי ההפיכה המשטרית חושף את ישראל לסכנות ביטחוניות חמורות. מהלכיהם של נתניהו ונציגיו בקשר להקמת מנגנון "איפכא מסתברא" נעשים בימים שבהם לשכתו נמצאת בעין הסערה סביב שורה מתארכת של חקירות ביטחוניות חמורות.