סגור
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר לצד נמל הדרום ב אשדוד
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר לצד נמל הדרום ב אשדוד. אי פריקת מטען בנמלים הפרטיים משרתת את הנמלים הוותיקים (צילום: HCT)

בלעדי
משרד התחבורה מורח את הזמן, הנמלים הפרטיים ריקים ובאוצר מתחילים לאבד את הסבלנות

מנכ"ל משרד האוצר שלח מכתב למנכ"ל משרד התחבורה ובו מתווה לאסדרה בנמלים הפרטיים באשדוד וחיפה:  "מציע להתקדם בשלב ראשון בנושאים בהם לא קיימים חילוקי דעות". ברקע, הנמלים הוותיקים מפעילים לחץ לקבלת הטבות 

כבר יותר מחודשיים שמטען פרטי לא נפרק ברציפי נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה, מה שמוביל לפגיעה בתחרות בתחום שעלולה להתגלגל לעלייה ביוקר המחייה. הסיבה לכך היא שפג תוקפו של ההיתר הזמני בן השנתיים שניתן לשני הנמלים הפרטיים החדשים לטובת פריקת מטען כללי – ומשרדי התחבורה והאוצר לא מצליחים להגיע לפיתרון שמוסכם עליהם, על ההסתדרות ועל הנמלים.
ככל הנראה, הסיבה המרכזית לכך שמשרד התחבורה לא מוכן להגיע להסכמות היא לחצים מצד הנמלים הוותיקים אשדוד וחיפה, שמבקשים לקבל הטבות משמעותיות בכל מהלך שיוביל לחיזוק התחרות.
השבוע שלח מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר מכתב נוסף למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, בו הוא מבקש להתקדם עם נושא אסדרת הנמלים. "לאור התמשכות עבודת המטה בנושא הנדון מזה מספר חודשים, אני סבור כי יש להתקדם בשלב הראשון עם ההמלצות לשרים בנושאים בהם לא קיימים חילוקי דעות בין גורמי המקצוע ובהם אין סוגיות משפטיות שטרם לובנו", כתב.
הייזלר מציע בשלב הראשון לבצע אסדרה רק בנמל מספנות ישראל, בנמל הדרום ונמל המפרץ. לפי המכתב, תבוצע הסרה הדרגתית של מגבלת ניטול המטענים בנמל מספנות ישראל, באופן שב־2025 תופסק המגבלה כליל. על הנמל מוטלת מגבלת פריקה היסטורית, שלא קיימת על שאר הנמלים, שקובעת כי הוא יכול לפרוק עד כ־5% מסך המטען שנפרק בישראל. כמו כן, הייזלר מציע לאפשר לנמל מספנות ישראל לפרוק כלי רכב באופן מדורג, כך שב־2028 הנמל יוכל לפרוק כלי רכב באופן חופשי. בעל השליטה בנמל מספנות ישראל הוא שלומי פוגל, הנחשב למקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.
בכל הקשור לנמל המפרץ ונמל הדרום, הייזלר מציע כי לא תתאפשר פריקת כלי רכב ברציפים הנוספים שניתנו לשני הנמלים (8-7 בנמל המפרץ ו־28 בדרום) ולא תשונה המגבלה על פריקת מכולות ברציפים אלו, אך כן תהיה אפשרות לפרוק ברציפים מטען כללי וצובר, כאשר על כל פריקה של טון נוסף מעל 750 אלף טון מטען כללי, הנמל יישא בתשלום נוסף. במידה ויהיה גודש בנמלים שיוביל לכך שמשך ההמתנה הממוצע לאוניה יעלה על 50 שעות בשבוע – יוכלו הנמלים לפרוק עוד מטען כללי גם ללא תשלום נוסף.
"כידוע לך המשק הישראלי נמצא בתקופה מאתגרת, אשר באה לידי ביטוי, בין היתר, בעלייה ביוקרה המחיה. אנו סבורים כי אישור צעדים אלו באופן מיידי יגביר את התחרות בענף הנמלים ויוכל להקל על יוקר המחיה של כלל תושבי ישראל", הכריז הייזלר והוסיף כי יש להמשיך לבחון "כיצד ניתן להמשיך ולהסיר חסמים ולהקל רגולטורית על פעילות שאר הנמלים".
הסיכוי שהמתווה של הייזלר לאסדרת הנמלים יקודם הוא קלוש מפני שמשרד התחבורה מחבר במכוון בין מתן היתרים לנמלים הקטנים למתן הטבות לנמלים הוותיקים ובראשם נמל אשדוד הממשלתי. חלק ניכר מוועדי העובדים של נמל אשדוד פקודים לליכוד ויש להם השפעה גדולה על שרת התחבורה רגב, וגם להסתדרות שמאגדת אותם יש קשר ידוע וממושך עם השרה. בנמל אשדוד מעוניינים לקבל את רציפים 25-24 לידיהם, כמו גם את ממגורת התבואה הסמוכה לנמל, שמופעלת כיום על ידי חברת לוגיסטיקר.
בשיחה שנערכה בין בצלאל סמוטריץ' ורגב, הענקת הרציף כקו אדום על ידי שר האוצר. מלבד העובדה שמדובר בהטבה לא פרופורציונלית לנמל הממשלתי שלא נחשב למופת של יעילות, העברת הרציפים לנמל אשדוד תמנע את האפשרות שנשקלה בעבר של הכנסת שחקן נוסף בדומה לנמל הדרום או המפרץ על בסיס רציפים אלו, ואם הם יועברו לנמל הוותיק אפשרות זו תתבטל. במשרד התחבורה יודעים כי המצב הנוכחי, בו לא נפרקים מטעני מטען כללי בנמלי המפרץ והדרום, משרת במידה מסוימת את הנמלים הוותיקים אשדוד וחיפה ולכן שם פחות לחוצים על קידום האסדרה.
ברקע ישנו גם את נמל חיפה שנקנה על ידי קבוצת אדאני־גדות במחיר גבוה במיוחד של 3.9 מיליארד שקל. שם דורשים לקבל גם הטבות והסרה של רגולציות שונות שמוטלות עליהם, אך ההשפעה שלהם על רגב קטנה יותר משל הנמל הממשלתי באשדוד.
בשבוע שעבר פגשה רגב את נשיא קבוצת אדאני ההודית סנדיפ מאטה, ול"כלכליסט" נודע כי הוא נפגש גם עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד ועם שניהם עסק באסדרת הנמלים. בנמל חיפה לוחצים שלא לבטל את מגבלת הפריקה של נמל מספנות ישראל וקוראים שלא לאפשר לנמל המפרץ השכן, שבשליטת חברת SIPG הסינית, לפרוק מטען כללי וזאת על בסיס הטענה כי מדובר בשינוי התנאים שהובטחו לרוכשים בזמן הליך ההפרטה.