סגור
בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי)

היועמ"שית: בן גביר השתמש בקצין משטרה הכפוף לו לצורך תעמולה פוליטית

בתגובה לעתירה שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזית, כתבה היועמ"שית גלי בהרב מיארה שסרטונים ותמונה שפרסם בן גביר ברשת X מהווים שימוש אסור במשאבי ונכסי ציבור ותעמולת בחירות אסורה. בסרטונים בן גביר מצולם במשרדו - באחד מהם ישב לצידו מזכירו הביטחוני משה פינצ'י, שאותו קידם כעת למפקד מחוז ש"י - כשהוא תוקף את השב"כ והיועמש"ית. עתה היא טוענת שיש להסיר את הסרטונים מהרשת

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עשה שימוש אסור ובניגוד לחוק במשאבי ציבור וכן בקצין משטרה לובש מדים, מזכירו הביטחוני ומי שמונה לאחרונה על ידו למפקד מחוז ש"י, תת ניצב משה פינצ'י (שגם יועלה לדרגת ניצב) - וזאת לצורך תעמולה פוליטית. כך קובעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בתגובה שהגישה לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת.
עמדה זו של היועמש"ית הוגשה לוועדה בראשות שופט העליון נעם סולברג, בהמשך לעתירה שהגיש לוועדה עו"ד שחר בן מאיר שדורש הוצאת צו נגד בן גביר וסיעתו עוצמה יהודית, שיורה על הסרתם מהרשת של סרטונים ותמונות שפרסם בן גביר מתוך לשכת השר לביטחון לאומי והמשרד, שבהם הוא בין השאר תוקף את היועמ"שית ואת השב"כ ובאחד מהם הוא אף מצולם כאשר לידו יושב פינצ'י, קצין במדים.
עו"ד בן מאיר טוען כי בסרטונים אלה יש הן הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה) והן של הנחיית היועצת המשפטית לעניין.
במרכז העתירה כמה פרסומים ברשת X (לשעבר טוויטר) של בן גביר מהחודשים האחרונים: תמונה של עציץ מונח על כסאו בלשכת השר, ולצידה הכיתוב "זה מה שהיועמש"ית רוצה", כביקורת עליה; סרטון שבו מצולם בן גביר כשמאחוריו דגל המדינה והמשרד לביטחון לאומי ובו תקף את שב"כ על עמדת הארגון שיש להיטיב עם תנאי האסירים הביטחוניים בכלא; וסרטון נוסף שבו יושב בן גביר בחדר ישיבות במשרד לביטחון לאומי, רגע אחרי שהתקיימה בו ישיבת הערכת מצב שבועית, כשלצידו מזכירו הביטחוני פינצ'י, לבוש מדי משטרה, כאשר בן גביר תוקף בסרטון את היועמ"שית על רצונה לפסול את מי שאז היה מועמדו למפכ"ל ניצב אבשלום פלד.


מתגובתה לוועדת הבחירות של בהרב מיארה עולה שהייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי, שנדרש להשיב לפשר העניין עקב העתירה, ענה ליועצת המשפטית כי לא עלה בידם לקבל התייחסות מפורטת מהגורמים הרלבנטיים במשרד את הפרטים על אודות "השתלשלות העניינים שהובילה לצילום הסרטונים והתמונה ולפרסומם", אולם דוברות המשרד לא היתה מעורבת בכך.
היועמ"שית כותבת בתגובתה כי בחינת הפרסומים מעלה שהם "מהווים תעמולת בחירות אסורה תוך שימוש במשאבי ציבור, בניגוד לסעיף 2א לחוק הבחירות, ועל כן יש להורות על הסרתם".
היא ציינה כי העובדה שהפרסומים נעשו בעמוד הפרטי-פוליטי של בן גביר, תוך פנייה ישירה לציבור עוקביו והבעת ביקורת על סוגיות העומדות במוקד השיח הציבורי-פוליטי בישראל, מראה כי תכליתם הדומיננטית היא תעמולתית ויצירת אהדה לשם השפעה על הבוחר. וזאת כאשר הוא עושה את זה מתוך המשרד לביטחון לאומי, תוך שימוש אסור בנכסי המדינה וסמליה.
היועמ"שית כותבת כי לבן גביר אסור היה לעשות שימוש שכזה בלשכתו, במשרד לביטחון לאומי שעליו הוא מופקד, בסמלי המדינה ובשוטר במדים, "תוך זיהויים ככאלה במסגרת הפרסומים ותוך שכתוצאה מכך הם נכרכים במסר הפוליטי-תעמולתי שבפרסומים". בעשותו כן, היא קובעת, בן גביר לא מקיים את ההפרדה המחוייבת בחוק בין השימושים המקצועיים שלו בנכסי המשרד לבין צרכיו הפוליטיים, "באופן שפוגע בתדמיתו הממלכתית והמקצועית של המשרד ובאופן שיוצר זהות בין השירות הציבורי לבין הפעילות הפוליטית שלו".
היועמ"שית מזכירה כי השימוש הפסול הזה מנוגד בנוסף גם להנחיות האוסרות ככלל שימוש במשאבי המשרד ובלשכת השר לצרכים פוליטיים, ובאופן פרטני, השימוש שעשה בן גביר בפינצ'י, קצין לובש מדים לצרכים פוליטיים-תעמולתיים, מנוגד לסעיף בחוק האוסר שימוש בעובדי ציבור וניצולם לצרכי תעמולה. לדבריה, "השימוש הפוליטי של המשיב (בן גביר) בכפיפו מעורר חשש לניצול מעמדו לשם השאת הרווח הפוליטי", בעיקר כשהסוגיה שהעלה בן גביר באותו סרטון נגעה למחלוקת בעניין מינויים במשטרת ישראל.
על כן, היועמש"ית כותבת כי יש עילה להורות על מחיקת הסרטונים והתמונה.
לא מדובר בפעם הראשונה שבן גביר עושה שימוש במשאבי משרדו ונכסי המדינה לצורך תעמולה פוליטית. בינואר השנה פסק כבר השופט סולברג, בכובעו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שעל בן גביר ועוצמה יהודית להסיר מהרשתות החברתיות שלו ושל המפלגה תמונות וסרטונים של בן גביר מחלק נשק לאזרחים אשר התנדבו לכיתות כוננות. זאת מאחר ומדובר, כך קבע סולברג, בשימוש אסור בנכסי ציבור לצורכי תעמולת בחירות. בכך קיבל סולברג באופן חלקי את העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון. גם אז עמדת היועמ"שית צידדה בעותרים. בהרב מיארה קבעה אז כי מדובר בתעמולת בחירות משום תוכן הפרסומים וזהות יוזמיהם, וכי מדובר בשימוש במשאבי ציבור - הן המוחשיים (הטקסים שהושקעו בהם משאבים כולל תיעוד) והן הבלתי מוחשיים (נוכחות השוטרים ומתנדבי כיתות הכוננות בפרסומים).