סגור
הפגנה הפגנהת משפחות חטופים מחאה למען החזרת החטופים ונגד תפקוד הממשלה
הפגנת משפחות החטופים (צילום: טל שחר)

לחץ על ההסתדרות להשבתת המשק: "המנהיגות הלאומית הפקירה את החטופים"

מטה משפחות החטופים קרא להסתדרות להשבית את המשק: "ללחוץ על הקבינט ורה"מ להפסיק את ההפקרה". פורום העסקים יערוך הערב כינוס חירום, איל וולדמן: "חייבים לעשות עסקה עבור אלו שעדיין חיים". ועד ראשי האוניברסיטאות לממשלה: "להציב את שחרור החטופים מעל הכל"

פורום העסקים יערוך הערב כינוס חירום יחד עם ראשי ארגונים נוספים בעקבות ההודעה הקשה הבוקר על הירצחם של 6 חטופים בשבי. במסגרתו הפורום עשוי להודיע על צעדים אופרטיביים, כאשר השאלה הגדולה היא האם ההסתדרות תצטרף לכינוס, והאם הארגונים יכריזו יחד על שביתה. בשלב זה בהסתדרות טרם קיבלו החלטה אם לפעול בדרך כלשהי על מנת ללחוץ על הממשלה להתקדם לעסקה, אך ציינו כי הדברים נבחנים.
מטה המשפחות להחזרת החטופים קרא להסתדרות ולשלטון המקומי להשבית מחר את המשק. המטה מסר: "המנהיגות הלאומית הפקירה את החטופים, וזהו הזמן של המנהיגות החברתית, הכלכלית והמקומית להתייצב לימין משפחות החטופים, לימין הציבור ולימין ערך הסולידריות והערבות ההדדית. מטה משפחות החטופים קורא לראשי המשק, להסתדרות ולשלטון המקומי להשבית מחר את המשק והמדינה להפעלת לחץ על הקבינט ורה"מ להפסיק את ההפקרה, להציל את החטופים החיים, ולהחזיר את 101 החטופים בעסקה - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק נענה לקריאת המשפחות והודיע כי העירייה תשבות מחר. במסגרת השביתה לא תהיה קבלת קהל ועשרות עובדים ייצאו למטה החטופים. נכון לעכשיו אין השבתה בחינוך. קוניק קרא לראשי הערים האחרים להצטרף למהלך: "יש להחזיר את החטופים מיידית. הקונספציה שלפיה לחץ צבאי מחזיר חטופים חיים קרסה, ואין מקום לעוד הסברים".
ביום א' לפני שבועיים בדיוק התכנסו כ-100 בכירים במשק שלוקחים חלק בפורום בקיבוץ ניר עוז. בהצהרה לתקשורת, אותה הקריא מנכ"ל ומייסד מלאנוקס איל וולדמן, שבתו דניאל ובן זוגה נרצחו בטבח הנובה, פנה לרה"מ ואמר: "זהו רגע הכרעה בין פוליטיקה למוסר, בין הישרדות פוליטית להישרדות לאומית. בכוונתנו כבר השבוע להחליט על ביצוע צעדים מעשיים". לכלכליסט אמר וולדמן באותו אירוע כי "אני מקווה שאם לא תהיה עסקה, הצעד הבא יהיה השבתת המשק".
היום, שבועיים לאחר מכן, ולאחר שלא בוצעו כל צעדים מעשיים, אומר וולדמן לכלכליסט: "זהו יום מאוד קשה. הממשלה ממשיכה להפקיר את כל החטופים, והם מגיעים בשקיות במקום בחיים. חייבים לעשות עסקה עבור אלו שעדיין חיים. אפילו השמיים בוכים עכשיו. יותר קשה מבוקר כזה אין".
לפני שבועיים דיברת על צעדים מעשיים, על השבתת המשק. איפה זה עומד?
"הקראתי את הודעת הפורום. זו לא הייתה הודעה אישית שלי. אני מקווה שנעשה משהו. שיפסיקו לדבר ויתחילו לעשות".
פורום העסקים של ישראל מורכב מ-200 מראשי המשק, ביניהם בכירי מנכ"לי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי וחברות הביגוד והמזון המרכזיות. המשמעות היא שהפורום מעסיק את מרבית העובדים הלא מאוגדים בישראל, ולכן זקוק להסתדרות כדי להביא להשבתה מלאה של המשק. בפעם האחרונה שהארגונים שיתפו פעולה, היה זה לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. ההסתדרות הכריזה על שביתה, פיטורי גלנט בוטלו וקידום הרפורמה במערכת המשפט נבלם.
בהודעה שפירסם הבוקר הפורום הוא כתב כי הוא "מצטרף למחאת מטה החטופים וקורא לכל הציבור שלא להישאר אדיש לנוכח אובדן החיים היום-יומי והפקרת החטופים למותם,כאשר על פי מערכת הביטחון כולה ניתן היה להציל אותם. במקביל לכאוס הביטחוני, כאוס כלכלי ללא תקציב מדינה הגיוני, שביתה במערכת החינוך וקריסת השירות הציבורי. הערב יתקיים כינוס חירום של הפורום יחד עם מטות, ארגונים וגופים אחרים ונעדכן הציבור בהחלטות".
בנוסף גם מטה ההייטק, פורום האלופים ולשכת עורכי הדין יצטרפו לפורום העסקים בהתכנסות הערב.
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר אמר לכלכליסט: "הגלגלים במוח עובדים כרגע. אנחנו מנסים לעכל את החדשות הקשות. בניגוד למקרי עבר, בהם יצאנו נגד השבתות של ההסתדרות, אז עכשיו זה יתקבל בצורה אחרת. אבל עוד מוקדם לומר. יש זמן עד הערב".

ועד ראשי האוניברסיטאות לממשלה: עסקת החטופים מעל הכל

בתוך כך, ועד ראשי האוניברסיטאות קורא לממשלת ישראל "להציב את שחרור החטופים כמשימה הלאומית העליונה" וקובע ש"פדיון שבויים קודם לכל ביהדות ובכל חברה אנושית". להודעה שמשמעותה קריאה לעסקה מייד, שותפים כל תשעת המוסדות החברים בוועד כולל אוניברסיטת אריאל.
מדובר בנקיטת עמדה חריגה בנושא שיש לו רק קשר רופף לעניינים אקדמיים וההודעה מסבירה שחלק מהנרצחים היו סטודנטים. גם כשהוועד היה מהגופים המובילים במאבק בהפיכה המשטרית זה נעשה כל העת תחת האמירה שהיא תהרוס את האקדמיה.
בהודעת הוועד נאמר ש"אנו המומים וכואבים את רציחתם בדם קר של החטופים, בהם גם סטודנטים במוסדות השונים, ומחבקים את בני משפחותיהם. אנו זוכרים את המחיר הכבד ששילמו בחייהם, סטודנטים וסטודנטיות, פרחי האקדמיה ודור העתיד של ישראל. נמשיך לחבק ולחזק את הסטודנטים המשרתים, במיוחד את אלה שנפצעו בגוף ובנפש במהלך שירותם".
הועד "קורא לממשלת ישראל להציב את שחרור החטופים כמשימה הלאומית העליונה לעת הזאת - פדיון שבויים הינו ערך ומצווה. הוא קודם לכל ביהדות ובכל חברה אנושית. אם ניתנה לנו ההזדמנות להציל נפש אחת, כאילו קיימנו עולם ומלואו". תשע האוניברסיטאות מציינות ש"אנו מתמודדים עם אויב אכזרי ותאב דם, אך מצוות שחרור החטופים, גם במחירים קשים בטווח הקצר, איננה סותרת את חיסול החמאס כישות טרוריסטית בטווח הארוך".